"הכלכלה תשתפר בחצי השני של 2019; לא צפוי מיתון בארה"ב השנה וגם לא ב-2020"

אלכס פוסטה מאמין שלמרות נתוני המאקרו הגלובליים החלשים, הכלכלה עומדת לשנות כיוון • בראיון ל"גלובס" מפרט הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות אנדבנק את הסיבות לאופטימיות שלו, משתף בהתלהבות שלו מהודו, ומצביע על הסיכונים שבכל זאת מאיימים על הכלכלה

אלכס פוסטה / צילום: אבי לוי
אלכס פוסטה / צילום: אבי לוי

רמת האי-ודאות בשווקים גבוהה, אפילו גבוהה מאוד בימים אלה. בצד אחד ניצב מחנה גדול של כלכלנים ואנליסטים המעריכים שהכלכלות האמריקאית והעולמית נמצאות בדרך הבטוחה להאטה חריפה, ואולי גם למיתון, במחצית השנייה של 2019 או בתחילת 2020, ומנגד ניצבים לא מעט כלכלנים שהתחזית שלהם הפוכה פחות או יותר - ושלפיה צפוי שיפור משמעותי בכלכלה.

אלכס פוסטה, הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות אנדבנק (Andbank), נמצא כיום בקבוצה השנייה. "לאחרונה ראינו נתוני מאקרו כלכלה חלשים יחסית בכל העולם, אבל אני חושב שהכלכלה תשנה כיוון, ותשתפר בחצי השני של 2019", הוא אומר בריאיון ל"גלובס".

לדברי פוסטה, הסיבה העיקרית לכך, היא ש"הבנקים המרכזיים שינו את הטון שלהם לאחרונה ועברו מכוונה להמשיך בצמצום מוניטרי להבנה שצריך לחזור להרחבה ולהקלה מוניטרית. הדבר יביא לשיפור ביכולת של התחברות לגיוס כספים, ולצמצום המרווחים בין האג"ח הממשלתיות לבין הקונצרניות. אנחנו, לכן, מאמינים שהראלי שהחל בתחילת השנה יכול להימשך גם בהמשכה".

פוסטה החל לעבוד בתעשיית הפיננסים ב-1998, ולאנדבנק הצטרף לפני כ-15 שנים. יש לו תואר ראשון ושני בחשבונאות וכלכלה מאוניברסיטת ברצלונה. הוא מכהן משנת 2009 ככלכלן ראשי של קבוצת אנדבנק, וכחבר הנהלה.

איפה אתה רואה את הסיכונים המרכזיים?
"יש הרבה כלכלנים ואנליסטים שחושבים שההשפעה של הפחתת המסים הדרמטית של טראמפ כבר מתפוגגת, וזה לא נכון. ישנן כמה דרגות של השפעה; ישנה ההשפעה המיידית, אבל יש גם יתרונות לטווח הארוך, כמו שיפור מתמשך בפריון. לכן, אני לא חושב שיהיה מיתון בארה"ב השנה וגם לא ב-2020. אולי ב-2021.

"אין כוח חזק ומשפיע יותר מהפחתת מסים על תאגידים ואנשים פרטיים, ואנחנו נראה את ההשפעות החיוביות של זה עוד שנים קדימה".

ומה בנוגע לסיכונים? אתה לא חושש מרמות החוב הגבוהות?
"לא. יש למעשה הפחתת חובות של פרטיים וחברות שלא מהתחום הפיננסי, אם אתה מודד את זה כאחוז מהתוצר. אני מודאג מהחובות של ממשלות, בעיקר באירופה וביפן. בארה"ב אני דווקא לא מודאג מהחובות.

"צריך להבין שהממשל האמריקאי הוא למעשה היחיד בעולם שצריך להגדיל את החובות שלו משנה לשנה. זאת מכיוון שהדולר הוא מטבע הרזרבות העולמי, וכשכל המדינות בעולם מחזיקות דולרים רבים, הן מחפשות היכן להשקיע את זה. כיום כ-68% בממוצע מהנכסים במאזני הבנקים המרכזיים בעולם מוחזקים בדולרים, וחלק גדול מהכספים חוזר חזרה לארה"ב בצורה של השקעה באג"ח ממשל אמריקאיות".

מה אתה חושב על מדיניות הריבית של הפד?
"לדעתי הפד ישמור על רמת הריבית הזאת במשך החודשים הקרובים, וימשיך לעקוב אחר הנתונים. יכול להיות שאם הכלכלה תשתפר הפד יעלה עוד פעם אחת את הריבית בחצי השני של 2019".

אנדבנק נוסד באנדורה לפני כ-85 שנים. בנק ההשקעות מנהל כ-25 מיליארד דולר בנכסים פיננסיים ברחבי העולם, עבור לקוחות אמידים. עיקר הפעילות של הבנק בספרד, באמצעות יותר מ-30 סניפים. נוסף על כך, יש לבנק סניפים באנדורה, בלוקסמבורג, במונקו ובברזיל. שליטה בבתי השקעות יש לבנק בשוויץ, במיאמי, במקסיקו, בפנמה ובישראל.

בארץ פעיל הבנק באמצעות בית ההשקעות סיגמא, שנוסד ב-1992 על-ידי פרופ' דן גלאי. את השליטה בסיגמא רכש אנדבנק ב-2015 (כיום מחזיק הבנק 80.2%, וגלאי ביתרה). בית ההשקעות מנהל כיום כ-10 מיליארד שקל בישראל, בין השאר לאחר שרכש ב-2016 את פעילות ניהול התיקים של תמיר פישמן. פוסטה, כאמור, מכהן בעשר השנים האחרונות ככלכלן ראשי של בנק ההשקעות, לאחר שעבד לפני כן במספר גופים בינלאומיים בספרד ובארה"ב.

"מדיניות הבנק האירופי פוגעת בכלכלה"

מה אתה חושב על המצב בין ארה"ב לסין? זה לא צפוי לפגוע בכלכלה?
"אני לא מודאג. הם מודעים להשלכות של אי-הגעה להסכם. מובן שאנחנו מודאגים מהמצב, אבל התסריט המרכזי שלנו הוא כזה שהצדדים יגיעו להבנות, סוג של הפסקת אש, שביתת נשק.

"טראמפ רוצה להיבחר שוב ב-2020, והוא מעוניין שהכלכלה והשווקים הפיננסיים יתפקדו היטב בתקופה שלפני הבחירות. לכן אנחנו אופטימיים באופן יחסי בתחום הזה".

מה אתם חושבים על המצב באירופה. גם שם יחול שיפור בצמיחה?
"לא. אירופה בצרות, ושם אנחנו לא צופים שיפור בצמיחה בחצי השני של השנה. יש בעיות מבניות במדינות מרכזיות, ואנחנו גם חושבים שהמדיניות של הבנק המרכזי, ה-ECB, פגעה ועדיין פוגעת בכלכלה.

"כשהבנק המרכזי מחזיק ריבית שלילית במשק זמן ממושך, ואומר שזה צפוי להימשך, ולא למשך תקופה זמנית, אז זה פוגע מאוד בבנקים, כי זה משפיע על האג"ח הארוכות. ברגע שגם התשואה על אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך מאוד נמוכה, ואף שלילית כל כך הרבה זמן, אז הרבה יותר קשה להם לייצר רווחים".

אם אין אינפלציה, וקצב הצמיחה מאוד נמוך, אז אין סיבה ממשית להעלות ריבית.
"אני חושב שאם ה-ECB יעלה את הריבית זה יעודד את הצמיחה והאינפלציה. זה הפוך מהחשיבה המקובלת אצל כלכלנים, אבל זאת הדעה שלי".

נראה שאירופה הולכת בדרכה של יפן - אינפלציה אפסית לזמן ממושך וצמיחה נמוכה מאוד, אם בכלל.
"נכון. ולכן אנחנו מחפשים אחרי הזדמנויות השקעה מחוץ לאירופה - בארה"ב, באמריקה הלטינית ובעוד מקומות".

אז איפה יש הזדמנויות?
"בעיקר בארה"ב ובחלק מהשווקים המתפתחים. בארה"ב הייתי משקיע במקביל גם במניות וגם באג"ח ממשל ובאג"ח קונצרניות של חברות חזקות. זו אסטרטגיה טובה שיכולה לייצר תשואה של 3% ויותר לשנה. באמריקה הלטינית אנחנו מאמינים בברזיל".

"להודו יש פוטנציאל להפוך לסין הבאה"

"אנחנו אוהבים מאוד את הודו", אומר פוסטה. "להודו יש פוטנציאל להפוך לסין הבאה. הממשל מקדם שם הרבה רפורמות, והופך את ההשקעות הזרות לקלות יותר לביצוע. סקטור הפינטק מתפתח בהודו במהירות. אנו חושבים שהודו יכולה לצמוח בקצב של 7%-8% בשנה בממוצע בעשור הקרוב. גם שם, אגב, צריך לראות מה יקרה בבחירות, ואם מודי יצליח לנצח. המומחים שלנו מעריכים שיש לו סיכוי טוב לנצח".

מה אתם חושבים על הכלכלה הישראלית?
"הצמיחה אצלכם הסתכמה בכ-3% ב-2018 ללא אינפלציה. הגירעון אמנם גדל קצת, אבל היחס חוב תוצר הוא נמוך. בסך הכול ישראל היא שוק מפותח, שנמצא במצב טוב מאוד. פוטנציאל הצמיחה שלכם גבוה לעומת הכלכלות המפותחות האחרות".

לסיכום, אתה אופטימי?
"כן. הכלכלה העולמית תמשיך לצמוח גם השנה בקצב משביע רצון, למרות הבעיות והחיכוכים השונים".

ומה הסיכון הגדול ביותר?
"טעות במדיניות של הפדרל ריזרב. אם הם יחליטו למשל להעלות את הריבית, ואולי ליצור מחנק נזילות פתאומי בשווקים".