20 יום לאירוויזיון: מחירי הטיסות והמלונות לא משקפים ביקושי שיא

לפי מפת המחירים של הטיסות והלינה בישראל, מסתמן כי גל התיירים שציפו לו עומד לאכזב – מחירי הלינה בבתי המלון כבר ירדו, וגם מחירי הטיסות לא מאפיינים ביקושי שיא • בנוסף, היצע הכרטיסים מלמד כי המחירים היקרים של האירוויזיון בת"א עושים את שלהם, וכרטיסים רבים עדיין לא נמכרו

בתי מלון בתל-אביב / צילום: רויטרס, Corinna Kern
בתי מלון בתל-אביב / צילום: רויטרס, Corinna Kern

20 ימים לאירוויזיון, ולפי מפת המחירים של הטיסות והלינה בישראל, מסתמן כי גל התיירים שציפו לו עומד לאכזב - מחירי הלינה בבתי המלון כבר ירדו, וגם מחירי הטיסות לא מסתמנים כמחירים המאפיינים ביקושי שיא.

לפי בדיקת "גלובס", טיסות מברלין עם איזי ג'ט הלוך ושוב בסוף השבוע של האירוויזיון אפשר למצוא ב-300 יורו, כאשר בימי שיא כמו חופשות ומועדים המחירים הללו גבוהים בעשרות אחוזים. טיסת איזי ג'ט מלונדון מצאנו ב-310 דולר, וטיסות אל על מלונדון מצאנו במחיר של 518 דולר הלוך ושוב - כאמור, מדובר במחירים שהם באופן יחסי רגילים לעונה.

טיסות ישירות מבריסל או מציריך בסוף השבוע של האירוויזיון מצאנו ב-350 דולר לטיסת הלוך ושוב. טיסה ישירה מברצלונה לתל-אביב תעלה 380 דולר עם אל על וכ-400 דולר עם נורוויג'ן איירליינס. מחירים דומים מצאנו גם לטיסות ישירות מאמסטרדם לתל-אביב, שמחירן הוא כ-400 דולר.

גם היצע הדירות להשכרה לטווח קצר שבתל-אביב לבדה מגיע לכ-10,000 דירות. כפי שאפשר להתרשם מהמחירים המוצעים ב-Airbnb, ההיצע הוא גדול, ולמעשה מי שתכנן "לעשות קופה" על תיירי האירוויזיון, כנראה יתבדה. כך למשל מצאנו לסוף השבוע שמ-16 במאי עד 19 במאי מבחר גדול של דירות במחירים של כ-400 שקל ללילה לזוג גם במיקומים מרכזיים "שתי דקות מחוף הים" - בין היתר מוצעת דירת סטודיו משופצת ליד חוף הים במחיר של 380 שקל לילה שמתאימה לאכלוס של 3 אורחים. דירה באזור שוק לוינסקי אפשר למצוא במחיר של 250 שקל ללילה לזוג, ודירת סטודיו בלב שוק הפשפשים במחיר של 525 שקל ללילה לארבעה אורחים.

גם בגזרת בתי המלון עדיין יש מגוון אפשרויות במחירים "שפויים" יחסית לתל-אביב - מלון רוטשילד 22, למשל, מציע 4 לילות במחיר של 5,470 שקל לזוג, כולל ארוחת בוקר. מחיר דומה לזה אפשר למצוא גם במלון הבוטיק "מרקט האוס" ביפו. במלון גרנד ביץ' הוטל אפשר למצוא ארבעה לילות ב-2,850 שקל לזוג, כולל ארוחת בוקר.

אומנם מדובר במחירים שגבוהים ביחס למועד "רגיל", גם בשיעור של 20%-30% יותר בהשוואה למשל למחירי הלינה בסוף השבוע שאחרי האירוויזיון, אולם הפערים הללו נמוכים יותר ביחס לרמת המחירים שהוצעה במלונות בתל-אביב רק לפני מספר חודשים: בבדיקה שערך האתר הוטלס קומביינד עבור "גלובס" בחודש ספטמבר 2018 לסוף שבוע מקוצר של שני לילות (שישי עד ראשון) תומחר אז מלון רוטשילד 22 ב-7,400 שקל לזוג - כיום המחיר לשני לילות במלון זה הוא כ-3,200 שקל.

נזכיר כי גם ללא האירוויזיון, חודש מאי הוא חודש שמתאפיין בשיעורי תפוסה גבוהים גם על-ידי הקהילה העסקית. לשם הדוגמה, בסוף השבוע של האירוויזיון יתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב כנס ביומד רב-משתתפים. 

כרטיסים רבים עדיין לא נמכרו

בנוסף, היצע הכרטיסים מלמד כי המחירים היקרים של הביקור באירוויזיון התל-אביבי עושים את שלהם, כאשר כרטיסים רבים עדיין לא נמכרו הן לגמר הן לשני חצאי הגמר ולמופעי החזרות לכל אחד מהם (בסך-הכול ייערכו 9 מופעים לקהל).

גם היום עדיין מוצעים אלפי כרטיסים למופעים השונים, כולל מאות כרטיסים לאזור הגרין רום (לצפייה ביחד עם המשלחות) במופע הגמר במחיר של 2,000 שקל לכרטיס. למופעים של חצאי הגמר נמכרים כרטיסים ב-1,000-1,250 שקל.

להבדיל משנים עברו, מספר מקומות הישיבה באולם באקספו תל-אביב קטן בהרבה ממספר המושבים בתחרויות קודמות, והוא מסתכם ב-7,300 מושבים בלבד. לשם השוואה - האולם בליסבון, בו נערך אירוויזיון 2018, הכיל 20 אלף מקומות לכל אחד מהמופעים. מחירי הכרטיסים בליסבון היו נמוכים משמעותית ונעו מ-35 יורו ועד 300 יורו לכרטיס היקר ביותר.

כאמור, לכל אחד מהמופעים החיים יש גם חזרות שאליהן נמכרים כרטיסים - אלה היו אמורים לשקף מחיר סמלי, אולם גם כאן מדובר בכרטיסים שעלותם הגבוהה מתבטאת באלפי הכרטיסים שלא נמכרו. בין היתר, לחזרה השנייה (חזרת שופטים) לגמר האירוויזיון, שתתקיים יום לפני התחרות, נותרו מאות כרטיסים במחיר של 1,000-1,250 שקל לכרטיס במקום ישיבה באולם ו-400 שקל לכרטיס עם ראות חלקית.

לחזרת השופטים של חצי הגמר הראשון בשלב זה מצפה אולם מדולל אף יותר - אלפי כרטיסים עדיין לא נמכרו. טווח המחירים לחזרה לחצי הגמר ירד לפני פתיחת הפעימה השנייה של מכירת הכרטיסים, וכעת הוא נע בין 150 שקל (למראה חלקי), עובר ב-250 שקל ועד 400 שקל לכרטיס באולם. כרטיסים לחזרות בליסבון נמכרו ב-10 יורו עד 80 יורו בלבד.

פער צורם גם במחירים של כרטיסים למקומות נגישים לאנשים עם מוגבלות: בליסבון המחיר עמד על 50 דולר למקומות המיועדים לצופים הישובים על כיסאות גלגלים, לעומת 1,700 שקל המחיר לפודיום הנגיש בגמר האירוויזיון בתל-אביב.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "מכירת הכרטיסים לגרין רום, לחצאי הגמר ולחזרות נמשכת. נזכיר כי מחירי החזרות וחצאי הגמר נמוכים יחסית, וזו הזדמנות מעולה עבור הקהל ליהנות ממופע שטרם נראה כמוהו בישראל".