לא רק הפצת תרופות: נובולוג ממצבת את עצמה מחדש כחברת שירותי בריאות

2018 הייתה שנה משמעותית עבור נובולוג, שבמהלכה התחלף חלק גדול מההנהלה הבכירה והשתפרו ביצועי החברה • למרות הפתיחה הצולעת בחייה כחברה ציבורית, תחומי הפעילות של נובולוג אטרקטיביים ויוצאי דופן בזירת החברות הציבוריות הישראלית • המהלכים האסטרטגיים של החברה מייצרים הזדמנות לכניסה מושכלת לעולמות שבהם נפגשים שירותי הבריאות והטכנולוגיה, ומייצרים פוטנציאל כלכלי רב • דעה 

מטה נובולוג במודיעין / צילום: איל יצהר
מטה נובולוג במודיעין / צילום: איל יצהר

מניית נובולוג  מושכת עניין מחודש בשבועות האחרונים, לאחר שחברת הלוגיסטיקה ביצעה רצף השקעות מעניינות, לצד העובדה שחברת ההשקעות של מורי ארקין רכשה באחרונה 9% ממניותיה מידי קרן פימי, שהשלימה אקזיט נאה על השקעה בת כ-5.5 שנים בנובולוג.

סיכום ביניים של השנתיים הראשונות של נובולוג כחברה ציבורית מבחינת המשקיעים בבורסה מלמד על אכזבה. משקיעים מהציבור שרכשו את המניה בהנפקה, רשמו הפסד מצטבר של כ-30%, לפני שתיקנה המניה בתחילת 2019 כלפי מעלה, ומזערה את הנזק המצטבר מההנפקה לכ-7% בלבד.

נובולוג, המשמשת זרוע הפצה של ענקיות תרופות בינלאומיות, היא מובילת שוק בתחום לוגיסטיקת התרופות, שמתמחה בהפצה של תרופות מוגנות פטנט, והציפיות ממנה ערב ההנפקה היו גבוהות. לאורך חייה הציבוריים הקצרים חלה שחיקה בעמלה הממוצעת בגין הפצת תרופות, לצד גידול בעלויות, וכך קרה שלמרות צמיחת מחזורי הפעילות בתחום, נשחקו תוצאות פעילות הדגל המסורתית של החברה.

לאור הלחץ המחודש על רווחיות חברות הפארמה הגלובליות מכיוון הרגולטורים בארה"ב, קיים חשש להמשך לחץ מחירים על כלל שרשרת האספקה בתחום. עתידה העסקי של המתחרה הבולטת - חברת הבת של טבע, ס.ל.א - הלוט בערפל, יקרין אף הוא על אופק הרווחיות של מגזר ההפצה של נובולוג.

פעילות מרכזית נוספת של החברה היא הלוגיסטיקה לניסויים קליניים. פעילות רווחית זו מתבצעת באמצעות חברת הבת טריילוג, שלה נתח של 70% מהשוק המקומי. פעילות טריילוג המשיכה להציג צמיחה בשורה העליונה ורווחיות תפעולית גבוהה, אבל נשחקה בשולי הרווח התפעולי. שימור מובילות השוק של טריילוג בתחום רווחי זה הוא מהותי לבעלי המניות של נובולוג.

מרכזיות גוברת למגזר הטיפול הביתי 

הרגל המגזרית השלישית של נובולוג, שצמחה לה מתחת לרדאר הציבורי בשנים שמאז ההנפקה, היא זרוע מעניינת וייחודית המכונה "טיפול ביתי". זו מכוונת להקמת מערך תמיכה לחולים מורכבים הזקוקים לטיפול בביתם, במטרה להפחית עלויות בריאות למבטחים. במסגרת פעילות הטיפול הביתי רכשה החברה בספטמבר 2017 נתח של 70% ממניות חברת מדיקוויפ המייצגת חברות גלובליות בתחומי הנשימה, שינה ודיאליזה, בתמורה ל-35.5 מיליון שקל והשקעה נוספת במדיקוויפ בסך 5 מיליון שקל.

פעילות מדיקוויפ מצטרפת לפעילות אחרת של נובולוג הקרויה "קייר פור לייף", שמטרתה הגדלת שיעור נטילת התרופות תוך מיקסום הפוטנציאל הטיפולי ותמיכה בחולים לאורך הטיפול. במקביל הקימה נובולוג בשנת 2018 חברה בשם מדיקר עד הבית, העוסקת באספקת תרופות מרשם מיוחדות ותרופות יקרות למטופלים בבית וללקוחות חברת הביטוח בבתי החולים, וכן בהתקנת כספומטים של תרופות בבתי מרקחת.

על המרכזיות הגוברת של מגזר הטיפול הביתי בביצועיה של נובולוג ניתן ללמוד מדיווחי החברה ל-2018, בה הציג המגזר הכנסות של 35.2 מיליון שקל ורווח מגזרי מנוטרל עודפי עלות וצירוף עסקים של 7.3 מיליון שקל. זאת, בהשוואה להכנסות של 8.9 מיליון שקל ורווח מנוטרל עודפי עלות וצירוף עסקים של 1.34 מיליון שקל בלבד בשנת 2017.

בנובמבר 2018 רכשה החברה 51% ממניות אתר האינטרנט אינפומד תמורת 6 מיליון שקל. האתר מכיל מידע רפואי לציבור הרחב ופתרונות דיגיטליים לרופאים, ובנובולוג תולים בו תקוות רבות. בשבועות הקרובים צפויה החברה להשלים גם את רכישת 51% ממניות טרגטקייר העוסקת בפיתוח רכש ואספקת שירותי רפואה, וכן שירותי סילוק תביעות עבור חברות הביטוח וקופות החולים, בתמורה ל-15.1 מיליון שקל. אם תושלם העסקה, יהיה זה שלב נוסף בשינוי במיקוד העסקי שעוברת החברה.

2018 הייתה שנה משמעותית עבור נובולוג, שבמהלכה התחלף חלק גדול מההנהלה הבכירה והשתפרו ביצועי החברה, במקביל למתיחת פנים אסטרטגית שבוצעה בה. למרות הפתיחה הצולעת בחייה הציבוריים, להבנתי, תחומי הפעילות של נובולוג אטרקטיביים ויוצאי דופן בזירת החברות הציבוריות הישראלית. המהלכים האסטרטגיים של החברה מייצרים הזדמנות לכניסה מושכלת לעולמות שבהם נפגשים שירותי הבריאות והטכנולוגיה, ומייצרים פוטנציאל כלכלי רב.

אם המהלכים האסטרטגיים שמנהיגה הנהלת החברה יבשילו באופן מוצלח, הם עשויים לזכות לתמחור נדיב יותר מתמחור פעילות הפצת התרופות, ולהקטין תלות בפעילות המסורתית של החברה. עם זאת, מדובר במהלכים עסקיים שהבשלתם והטמעתם לוקחות זמן לא מועט. מהלכים אלה אינם חפים מסיכונים וטעויות, ולפיכך מחייבים סבלנות רבה, ולא מדידה רבעונית קשוחה כנהוג בחברות בורסאיות בשלות. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם