כפי שהזהירה: אדמה סיימה את הרבעון הראשון עם ירידה קלה בהכנסות ל-1 מיליארד דולר

יצרנית חומרי ההדברה מייחסת את ההרעה לתנאי חורף קיצוניים בצפון אמריקה בחודשים האחרונים, שגרמו לעיכוב משמעותי בזריעה, והשפיעו לרעה על צריכת מוצרי הגנת הצומח • במחצית השנייה עשויה החברה להציג שיפור גבוה עוד יותר, כך שתסכם את 2019 עם הכנסות שיא של יותר מ-4 מיליארד דולר

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: יונתן בלום

בהמשך להודעתה המוקדמת, דיווחה היום (ב') יצרנית חומרי ההדברה אדמה כי סיימה את הרבעון הראשון של 2019 עם הכנסות של 1 מיליארד דולר, המשקפות ירידה קלה של 1.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. על רקע ירידה זו, ירד גם הרווח הנקי המתואם ברבעון ב-4.8% ל-80 מיליון דולר.

אדמה עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של קוטלי עשבים וקוטלי חרקים ופטריות. לדברי החברה, תנאי חורף קיצוניים ששררו בצפון אמריקה במהלך החודשים האחרונים גרמו לעיכוב משמעותי בזריעה, והשפיעו לרעה על צריכת מוצרי הגנת הצומח. עם תחילתה של העונה כעת, קצב עליית הטמפרטורות בשבועות הקרובים יקבע עד כמה ניתן יהיה להשלים את המכירות שהתעכבו.

מקורבים לחברה העריכו היום בזהירות כי גם ברבעון השני יירשמו תוצאות טובות, עם מכירות של מעל ל-1 מיליארד דולר. המחצית השנייה של השנה צפויה להציג שיפור גבוה עוד יותר, ולאפשר לאדמה לרשום ב-2019 כולה הכנסות שיא של יותר מ-4 מיליארד דולר.

בצפון אמריקה ירדו המכירות ברבעון הראשון של 2019 ב-7.1%, בהשפעת החורף הקשה, שקוזזה באופן חלקי על-ידי העלאת מחירים של כ-5% שביצעה אדמה בכל השווקים שבה היא פועלת בזכות ביקושים חזקים למוצריה. מזג אוויר קר ועתיר משקעים באופן קיצוני הביא לדחייה של עונת הזריעה ולשיבושים בדרכים, באופן שהשפיע על המכירות לשוק החקלאי ולשימושים שאינם חקלאיים.

גם באירופה נרשמה ירידה חדה של 8.3% במכירות, שנבעה בעיקר ממגבלות אספקה בגין חומרי ביניים הנרכשים בסין, אשר השפיעו על המכירות במדינות מפתח באזור. גם ירידה זו קוזזה חלקית על-ידי העלאת המחירים.

מנגד, צמחו המכירות באמריקה הלטינית ב-14.6%, וביצועים בולטים במיוחד נרשמו בברזיל, בארגנטינה ובמקסיקו. בהודו, המזה"ת ואפריקה נרשמה צמיחה של 11.8%, בזכות מכירות חזקות בטורקיה, בעוד שבסין צמחו המכירות ב-11.8%. לדברי החברה, הביקוש בסין למוצרים מפורמלים וממותגים של החברה ממשיך להיות חזק, וסל המוצרים שלה שם הולך ומתרחב.

"ביצועים חזקים אלו, יחד עם המצטרפות החדשות בונייד ואנפון (חברות שנרכשו לאחרונה בארה"ב ובסין, ע' כ'), אפשרו לחברה להתגבר על חוסר במוצרים מול ביקוש איתן, שנגרם כתוצאה משיבוש של כמה שבועות בייצור באתר הישן בג'ינגזו, על החורף הקשה ששרר בצפון אמריקה ועל המחסור הגלובלי המתמשך באספקה", הדגישה אדמה.

הרווח הגולמי של אדמה הסתכם ברבעון הראשון ב-344 מיליון דולר, ושיקף 2.3% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי ירד ב-6.6%, ואילו הרווח התפעולי בניכוי פחת והפחתות (EBITDA) הסתכם ב-187 מיליון דולר, בהשוואה ל-190 מיליון דולר ברבעון המקביל. תזרים המזומנים נטו ששימש לפעילות שוטפת ברבעון הסתכם ב-191 מיליון דולר, בהשוואה ל-34 מיליון דולר ששימשו את החברה ברבעון המקביל, והדבר נובע מהון חוזר גבוה יותר.

יאנג שינצ'יאנג, יו"ר דירקטוריון אדמה, אמר כי "אדמה ממשיכה להוכיח את יכולתה להשיג תוצאות מרשימות במכירות וברווח, תוך התמודדות עם תנאי שוק מאתגרים. הצלחה זו משקפת את חוזק סל המוצרים המגוון והמבודל של החברה ואת טביעת הרגל המסחרית הגלובלית שלה. אדמה פתחה את השנה באופן הממצב אותה היטב לניצול ההזדמנויות הייחודיות שלה והנעת המשך צמיחה".

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה, הדגיש כי "הביצועים החזקים שלנו ברבעון הושגו הודות לגמישות ומהירות תגובה של החברה, ואפשרו לנו להתגבר על אתגרי התעשייה, ובהם תנאי מזג אוויר קשים בצפון אמריקה ובאוסטרליה ומגבלות בזמינות האספקה. בזכות ביצועי הצוותים שלנו בסין ומחוצה לה התאפשרה חזרה מהירה לפעילות באתר הישן בג'ינגזו, ובכך מיזערנו את הפגיעה באספקה קדימה".