הפסד לעיריית חיפה ולנמל: המועצה הארצית אישרה את הקמת פארק נחל הקישון במפרץ חיפה

המועצה הארצית דחתה את הערר שהגישה חברת נמלי ישראל שטענה כי התוכנית גורעת שטחים תפעוליים של הנמל, ואישרה סופית את התוכנית להקמת פארק הכוללת גם את שיקומו

הדמייה - פארק נחל הקישון / צילום פרטי
הדמייה - פארק נחל הקישון / צילום פרטי

ניצחון לרשות נחל הקישון: המועצה הארצית דחתה ערר שהגישה חברת נמלי ישראל נגד החלטת הוועדה המחוזית לאשר את הקמת פארק נחל הקישון. כעת ניתן אור ירוק להקמת הפארק.

לפני שנה במאי 2018, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז חיפה את התוכנית להקמת פארק נחל הקישון בחיפה, שישתרע על שטח בן 608 דונם. מטרת התוכנית, שחלה על שטח כולל של 1,500 דונם, שיזמו במשותף עיריית חיפה ורשות נחל הקישון, להקים פארק מטרופוליני משני צידי הנחל לאורכו של מורד נחל הקישון, ממערב לכביש 4 בשדרות ההסתדרות, ועד מוצאו לים במעגן הדיג. על פי התוכנית שאושרה, הפארק יכלול מרכז מבקרים, מועדון שיט, מגרשי ספורט, גנים ציבוריים, מסעדות ושבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים. לאורך הנחל יישמרו ערכי הטבע ונקבעו בפארק עצמו שטחים טבעיים, שבהם לא תותר בנייה. נקבע כי לתוכנית חשיבות ציבורית גדולה גם בשל שיקום ושימור הנחל שסבל במשך שנים רבות מהזנחה. התוכנית כוללת שינוי יעוד של 586 דונם מתחום שטחי חברת נמלי לישראל מתעשייה ליעוד פארק.

לתוכנית התנגדה חברת נמלי ישראל, שטענה כי בחלק מהשטחים המתוכננים לפארק, מוצבות מכולות של נמל חיפה - ולא ניתן לה שטח אחר שאליו תוכל להעביר אותן. על רקע זה נחתם הסכם עקרונות עוד בשנת 2017 בין חברת נמלי ישראל, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר ועיריית חיפה, שקבע כי תקודם חלופה לשטחי האחסון המתפנים, בשטחי בסיס חיל האוויר ובית הספר הטכני, הסמוכים לנמל, שעומדים להתפנות. הסכם זה היה זרז לקידום התוכנית של פארק נחל הקישון.

במרץ 2018 הגישה חברת נמלי ישראל התנגדות בטענה כי רשות מקרקעי ישראל לא נתנה את אישורה להסכם שטחי האחסנה החלופיים, וכי יש לאשר את תוכנית פארק נחל הקישון רק לאחר אישור התוכניות לשטחים החלופיים. במאי 2018 נדחתה ההתנגדות של נמלי ישראל והוועדה המחוזית קבעה כי תוכנית פארק נחל הקישון תואמת את תוכנית המתאר שאושרה לעיר חיפה.

חברת נמלי ישראל לא ויתרה והגישה ערר למועצה הארצית נגד הוועדה המחוזית, עיריית חיפה, החברה להגנת הטבע ורשות נחל הקישון, בו טענה כי היא חברה ממשלתית שמטרת פעילותה לתת מענה לצורכי המשק, בין היתר באמצעות קרקעות שהיא חוכרת מהמדינה, וקביעת יעודי קרקע עבור הפעילות הנמלית משקפת אינטרס ציבורי, שכן נמלי הים הם השער המסחרי העיקרי של מינת ישראל ומשונעים בהם 99% ממטעני הסחר הישראלי. על כן גריעת שטחים ממנה, משמעותה פגיעה במשק הנמלים ובכלכלת המדינה. חברת נמלי ישראל טענה בערר כי ההחלטה לאשר את התוכנית מבלי לאשר את התוכניות לשטחים חלופיים עבור פעילתו הנמל היא שגויה ובלתי סבירה. מאחר ואין ערובה מתי יאושרו שתי התוכניות האחרות, יש חובה לאשר את שלוש התוכניות במקביל כדי למנוע פגיעה במשק הישראלי.

מנגד טענה רשות נחל הקישון באמצעות עוה"ד אלי וילצ'יק וחן ישי ממשרד כהן וילצ'יק ושות', כי חלק מהשטחים בהם מחזיקה חברת נמלי ישראל עומדים שוממים ללא תכלית או שימוש בעוד לתוכנית פארק הנחל חשיבות ציבורית גבוהה. עוד טענה הרשות כי אין כל מניעה תכנונית לאשר באופן מיידי את הפארק, אשר נחיצותו ומאפייניו אינם שנויים במחלוקת, בוודאי לא בשל אינטרסים כלכליים של חברת נמלי ישראל. לטענת הקישון, נמלי ישראל מבקשת להחזיק את הפארק החשוב כבן ערובה לצורך הבטחת מימושו של סיכום עקרונות. לטענת עורכי הדין וילצ'יק וישי, הוועדה המחוזית חיפה, שאישרה את התכנית, איננה כפופה לסיכום העקרונות, ואף על פי כן אישורה של התכנית נעשה רק לאחר שנחה דעתה של הוועדה המחוזית כי מסתמן פתרון חלופי לשטחי הנמל.

עמדה מעניינת השמיעה עיריית חיפה, שכאמור תמכה בתוכנית והיתה מיוזמותיה בתקופת ראש העיריה הקודם יונה יהב, ואילו לאחר הבחירות החליטה העירייה לבחון מחדש את התוכנית, ועל כן דורשת להקפיאה. זאת על רקע העדפת השלטון החדש בעירייה להקצות שטחים לטובת שדה תעופה אזורי, על פני שטחים למטרות לוגיסטיקה.

בגין שינוי עמדתה של העירייה טענה רשות נחל קישון, כי ברגע שהתכנית הופקדה, היא כבר לא שייכת לעירייה ולכן שינוי עמדתה התמוה של העירייה אינו אמור להשפיע על עמדת גופי התכנון. עוד יצוין, כי עמדה דומה לזו של רשות נחל הקישון הובעה גם על ידי הוועדה המחוזית והחברה להגנת הטבע.

כאמור, המועצה הארצית אימצה את עמדתה של רשות נחל הקישון ודחתה את הערר של חברת נמלי ישראל, וכן את עמדתה של עיריית חיפה. "לאחר ששקלנו את כלל האינטרסים, הגענו למסקנה כי החלטת הוועדה המחוזית שלא להתנות את אישור התכנית באישורן של התכניות הנוספות, הינה החלטה סבירה שאין בה פגם. התכנית תואמת את רבדי התכנון השונים והינה בעלת חשיבות ציבורית רבה. החלטת הוועדה המחוזית נותנת מענה לאינטרסים הרלבנטיים ומאפשרת ביצועו של מהלך תכנוני משלים, שיהיה בו כדי לתת מענה לאינטרס הציבורי החשוב שבפעילות האחסנה והלוגיסטיקה שבעורף הנמל. בחנו את החלטת הוועדה המחוזית, גם לנוכח השינוי בעמדת הוועדה המקומית חיפה, ושוכנענו כי משהחליטה הוועדה המחוזית להפקיד בתנאים את שתי התכניות הנוספות, ולאור הוראת שימור הזכויות, אין הצדקה לקבל את הערר".