סוף עידן הלייק? השינוי המתוכנן באינסטגרם הוא לא פחות ממהפכה

צוקרברג הכריז אמש כי אינסטגרם תנסה להסיר בהדרגתיות את מונה הלייקים • בין אם מדובר במאמץ כן להחליש את ההשפעות השליליות של מרוץ הפופולריות על חשבון עקרונות עסקיים, או בעוד דרך לשקם את האמון בפייסבוק, זהו שינוי של ממש באחד מעקרונות היסוד של עולם הרשתות החברתיות • פרשנות

התראות ברשתות חברתיות / אילוסטרציה: Shutterstock
התראות ברשתות חברתיות / אילוסטרציה: Shutterstock

אינסטגרם הודיעה אמש (ג') בוועידת המפתחים השנתית של פייסבוק, ה-F8, כי היא משחררת באופן מוגבל עדכון לאפליקציה שיסתיר את מניין הצפיות והלייקים על תמונות וסרטונים בפני עוקבים. הפיילוט יתקיים בקנדה בלבד ויתחיל אחרי סיום הוועידה, במטרה לגרום למשתמשים להתרכז בתוכן ולא בכמות הלייקים שהם מייצרים.

באינסטגרם הודיעו עוד כי הם עיצבו מחדש את עמודי הפרופיל, כך שספירת העוקבים תהיה פחות בולטת - אך בעל החשבון עדיין יוכל לראות כמה לייקים או צפיות משכו התמונות שלו אם ייכנס לפוסט הספציפי, והאלגוריתם של הפיד עצמו עדיין יושפע מכמות הצפיות והלייקים שקיבלו הפוסטים השונים.

מנהל אינסטגרם אדם מוסרי אמר לאתר "באזפיד" כי מטרת העיצוב החדש היא "לייצר סביבה דחוסה פחות שבה אנשים מרגישים בנוח להביע את עצמם... אנחנו שומעים כל הזמן עד כמה אנשים מודאגים מכמות הצפיות שהם מקבלים". מוסרי אף ציין כי ייתכן שאינסטגרם תרחיב את הסתרת הצפיות והלייקים גם לסטורי, וכי היא לא שוללת הסרה מוחלטת של אלמנטים אלה מהאפליקציה בעתיד.

אין ספק שמדובר על מהלך יוצא דופן בשביל אפליקציה שבשליטת פייסבוק, ענקית הרשת החברתית, שבנתה את המודל העסקי שלה סביב עידוד אינטראקציה רבה ואורגנית ככל הניתן בין משתמשים - אינדיבידואליים וקבוצתיים, פרטיים וציבוריים. את כפתורי הלייק והצפיות שיכללה פייסבוק לאורך השנים כמעט לכדי שלמות, עד כדי כך שתהליך פיתוח סוגים שונים של אינטראקציות - לייק, לב, סמיילי מחייך, מופתע או עצוב - הם מושא למחמאות, מחאות (כפתור הדיסלייק הנחשק), כתבות ומחקרים.

מרדף אובססיבי אחר לייקים

בני האדם מקדישים בין 30% ל-40% מהדיבור כדי למסור על חוויותיהם הסובייקטיביות. בכל הנוגע לתקשורת ברשתות החברתיות המספר הזה קופץ ל-80%, חלקו גם בכלל לא קשור לחוויה סובייקטיבית אלא להצבעה על דברים מעניינים או התנהגויות של אחרים.

הבעיה עם התקשורת הדיגיטלית ברשתות החברתיות היא תעלומת ההשתתפות. זאת אומרת, אנו יכולים לשתף דברים, אבל אם אין אף אדם מהעבר השני לשמוע אותם, היה זה כאילו לא שיתפנו. הלייקים, התגובות והעוקבים מסמנים לנו שאנחנו לא לבד. הם מעניקים לנו חיזוק לכך שהפעולה שלנו לא נעשית בריק, והיא חיובית.

מחקרים אחרונים הראו כי המניע להפיץ את כל העולה במוחנו הוא ערב רב של גמולים, ביניהם גם דופמין. למעשה, מחקר מצוטט מ-2016 של אוניברסיטת קליפורניה, מצא כי אותם מעגלים במוח שמופעלים על-ידי אכילת שוקולד וזכייה בכסף, "מופעלים כאשר בני נוער רואים מספר גדול של לייקים בתמונות שלהם או של חבריהם ברשתות החברתיות".

האינטראקציות גם מאשררות עבור משתמשים תחושות או לגיטימיות של מסרים ותוך כדי מטפחות תרבות שבה הערך העצמי הוא אלמנט תחרותי ניתן למדידה ודור נרקיסיסטי שלא מפסיק להתעסק בתדמית הדיגיטלית שלו. דחפים אלה כל-כך חזקים, עד שהתפתחה סביבם תעשייה שלמה של רכישת עוקבים, תגובות ולייקים מזויפים או אמיתיים, תלוי במחיר. מולה קמה תנועת נגד שפועלת לקדם שימוש בריא יותר בטכנולוגיה, לרפא את ההתמכרות מבזבזת הזמן שלנו בטכנולוגיה ולשחרר אותנו מהמרדף האובססיבי אחר לייקים והטיפוח הלא בריא של העצמנו הדיגיטלי.

חרדה, דיכאון ומתח

זה לא מפתיע שפייסבוק בחרה להשיק את המצב הפרטי החדש באינסטגרם. היא בעלת הקרקע הפורייה ביותר לבצע שינוי רעיוני כזה. לא רק שזו האפליקציה שנהנית מתדמית ציבורית טובה יותר מפייסבוק ומסנג'ר, מפלצות המודעות והנתונים ומושכת אליה בעיקר בני נוער סתגלניים, אלא שהיא גם נחשבת לאפליקציה שמובילה לדכדוך הגבוה ביותר בקרב בני נוער - ליבת המשתמשים של החברה.

ב-2017, למשל, ארגון עצמאי לבריאות הציבור (RSPH) מצא כי בדירוג חמש הרשתות החברתיות הגדולות - סנאפצ'אט, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק - אינסטגרם דורגה כאפליקציה הגרועה ביותר לבריאות הנפש של הצעירים, עם ההשפעות העמוקות שלה בכל הנוגע לאיכות שינה, דימוי גוף והפחד להחמיץ דברים (FOMO).

הגלילה האינסופית ותמונות החיים המושלמות באפליקציה הפכו את האינסטגרם לאפליקציה הצומחת ביותר של פייסבוק, עם מיליארד משתמשים חודשיים שמשתפים כל יום מעל ל-100 מיליון תמונות וסרטונים שמקבלים 4.2 מיליארד לייקים ביום. אבל גם באותה נשימה זו אפליקציה שמייצרת פשוט תחושה איומה, חרדה, דיכאון ומתח אצל המשתמשים, רבים מהם בני נוער שרגישים עוד יותר ללחצים חברתיים. לכן היא גם האפליקציה המתאימה ביותר עבור פייסבוק לסמן שהיא מנסה להשתנות. 

מחפשת את אמון המשתמשים

מאז משבר קיימברידג' אנליטיקה מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג מבטיח להשתנות. מאז ועד היום עברה שנה של אכזבה תהומית, בה למדנו כי ההתנהגות חסרת האחריות כלפי הנתונים הפרטיים של המשתמשים שלה אינה טעות אלא מדיניות. חודש אחר חודש למדנו על פריצות הבטחה, זליגת נתונים, מניפולציות תקשורתיות וחוסר השקיפות של החברה.

רק לפני שישה שבועות הודתה פייסבוק כי אבטחתן של מיליוני סיסמאות משתמשי אינסטגרם נפגעה, ורק לפני שבועיים הודתה כי למעשה הבעיה הייתה רחבת-היקף יותר משדיווחה לראשונה. אפילו מייסדי אינסטגרם - קווין סיסטרום ומייק קריגר - עזבו את החברה בספטמבר האחרון, ולא ברוח טובה.

אף שמאז אותו חודש מרץ איום ב-2018, מניית פייסבוק כמעט התאוששה, התדמית הציבורית של החברה נותרה רעועה וסדוקה. צוקרברג יודע את זה ואת העובדה כי עסק כמו פייסבוק צריך יותר ממספרים ואמון משקיעים - הוא צריך גם את אמון המשתמשים.

הסתרת כמות הלייקים יכולה להפחית חלק מההשפעות השליליות, כמו ההשוואה לאחרים והאובססיה הלא בריאה לקבל כמה שיותר התייחסות מאחרים וחרדה חברתית. לא פחות מכך, ההסרה נראית כמו מאמץ כן מצד פייסבוק לשפר את הפלטפורמה שלה על חשבון עקרונות עסקיים מדדים ועל חשבון מובילי דעה (Influencers). משפיענים שברגע שמדדי הפופולריות שלהם לא יהיו גלויים לציבור, ירסנו מפרסמים - לפחות לתקופת הסתגלות - מלשפוך עליהם הון תמורת פוסטים פרסומיים.

אבל יותר מכל חשוב לזכור שבסופו של יום - פייסבוק תמיד עושה את מה שטוב לפייסבוק עצמה. הפיצ'ר הנוכחי אולי יעזור לבריאות האפליקציה מעט יותר, אך הוא גם ישקם מעט את אמון המשתמשים בתאגיד, אולי ימשוך משתמשים חדשים שנמנעו עד כה מלהצטרף ויעודד משתמשים קיימים לבלות עוד יותר זמן באפליקציה.

בנוסף, אי-אפשר להתעלם מהיתרונות שמהלך זה יעניק לעידוד תוכן אורגני רב של המשתמשים. בהנחה שהלייקים לא יהיו מדד גלוי לעוקבים, תמונות פחות ממושלמות יתקבלו בברכה, אירועים פחות יותר מציאותיים שלא מושכים לייקים לא יימחקו, ויתפנה מקום לתוכן אותנטי, בלי חשש ללייקים מזויפים - כולם ההכרחיים לאריכות ימים של רשת חברתית.

השינוי זוהה ודווח לראשונה באפריל על-ידי מהנדסת מהונג-קונג שמאתרת פיצ'רים שטרם הושקו באפליקציות פופולריות. בזמנו אינסטגרם לא אישרה את הידיעה. 

גלובס טק:
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא?
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988