הפניקס רוכשת משכנתאות בהיקף של 280 מיליון שקל מבנק ירושלים

חברת הביטוח תחזיק ב-80% מתיק משכנתאות של הבנק בהיקף של 350 מיליון שקל • בנק ירושלים ירשום בעקבות העסקה רווח לפני מס של 15 מיליון שקל • לפני שנה ביצע הבנק עסקה דומה עם כלל ביטוח

בנק ירושלים / צילום: איל יצהר
בנק ירושלים / צילום: איל יצהר

עסקה נוספת בין בנק לגוף מוסדי בתחום המשכנתאות: בנק ירושלים מוכר תיק משכנתאות בהיקף של 350 מיליון שקל לחברת הביטוח הפניקס.

בדומה למבנה של עסקאות קודמות בתחום, הפניקס  תחזיק ב-80% מכל הלוואה בתיק - כלומר, 280 מיליון שקל - ואילו בנק ירושלים יישאר עם יתרת הסכום וכן ימשיך בתהליכי תפעול והגבייה של ההלוואות. בעקבות העסקה צפוי בנק ירושלים לרשום רווח לפני מס של 15 מיליון שקל בדוחות הרבעון השני שלו.

לבנק ירושלים  תיק משכנתאות בהיקף של 7.5 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מהווה מכירה של 0.4% מהתיק. המכירה תפנה לבנק ירושלים הון למתן אשראי חדש. נזכיר כי לפני כשנה ביצע הבנק, בניהולו של גיל טופז עסקה דומה למכירת מחצית מתיק משכנתאות בהיקף של 600 מיליון שקל לכלל ביטוח.

את ההשקעות בקבוצת הפניקס מנהל רועי יקיר. הפניקס נמצאת בימים אלה במרכזם של מהלכים לעסקה למכירת השליטה בה לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. החל מהיום חברת הביטוח מנוהלת על-ידי ממלא מקום המנכ"ל אייל בן סימון, שמונה לתפקיד לאחר שאייל לפידות עזב את החברה לטובת מינויו כמנכ"ל שיכון ובינוי. הפניקס כבר ביצעה עסקאות דומות בתחום המשכנתאות עם מזרחי טפחות.

עסקה זו היא חלק ממגמה רחבה שבמסגרתה מתבצעים שיתופי פעולה בין הבנקים שמעמידים ומנהלים אשראי לבין קבוצות הביטוח שמחפשות אפיקי השקעה, בדגש על כאלה שאינם קשורים ישירות בתשואות בשוקי ההון. תיקי המשכנתאות יכולים להוות חלופת השקעה מעניינת בהקשר זה, הודות לפיזור הרב של ההלוואות שבהם, ובתלות בגובה הריבית ובסוגי הלווים.

בשנים האחרונות רכשו הגופים המוסדיים נתחים מתיקי הלוואות שהעמידו הבנקים בהיקפים דו ספרתיים במיליארדי שקלים. מדובר בסכום שעדיין מהווה חלק קטן מתוך סך תיק האשראי הבנקאי העומד על מעל טריליון שקל, והוא גם חלק קטן יחסית מתיקי המוסדיים, שמנהלים נכסים שגם הם בהיקף שעולה על טריליון שקל.

במסגרת שיתופי פעולה אלה רותמות חברות ניהול הביטוח, הפנסיה והגמל, את תיקי החיסכון לטווח ארוך הענקיים שהן מנהלות עבור הציבור וקונות מהבנקים תיקי הלוואות, ובכך גם משחררות עבורם הון לביצוע עסקאות נוספות. בעבר הגביל בנק ישראל את שיתופי הפעולה בין הבנקים למוסדיים בנושא המשכנתאות, כשקבע מגבלה על היקף העסקאות שניתן לבצע במשכנתאות במינוף נמוך של עד 60% משווי הנכס.