גיל מסינג שמונה לדובר צה"ל הגיש בקשה רשמית להסרת החיסיון

היום הגיש מסינג בקשה רשמית להסרת החיסיון על מעורבותו בחקירת יועץ התקשורת רונן משה • יממה אחרי שאושר מינויו לדובר צה"ל, נחשף כי מסינג הקליט בעבר את משה במסגרת החקירה שהתנהלה נגד האחרון בחשד לקבלת שוחד ולהלבנת הון • גורמים בפרקליטות: "אין מניעה שמסינג ישמש כדובר צה"ל. עושים לו עוול גדול"

גיל מסינג / צילום: עינת לברון
גיל מסינג / צילום: עינת לברון

בהמשך לפרשת מינויו של גיל מסינג לדובר צה"ל - גורמים בכירים בפרקליטות אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי אין מניעה שגיל מסינג ישמש כדובר צה"ל, וכי מי שטוען שהפעולות שמסינג עשה מטעם המשטרה מול יועץ התקשורת רונן משה צריכות להביא לביטול המינוי, עושה עוול גדול למסינג.

לדברי גורמים נוספים שעימם שוחחנו ומעורים במקרה, "מסינג פעל במקרה הזה כפי שמצופה מאזרח שומר חוק ויותר מכך. מסינג נענה לקריאה לדגל של הרשויות וניסה לסייע למשטרה בחקירת פרשת שחיתות".

היום הגיש מסינג בקשה רשמית להסרת החיסיון על מעורבותו בחקירת יועץ התקשורת רונן משה. מסינג כתב: "אודה על פעולתכם למען הסרת העננה הבלתי מוצדקת שכל פעילותי נבעה מאזרחות טובה".

אתמול (ג'), יממה אחרי שאושר מינויו של מסינג לדובר צה"ל על-ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי, חשף העיתונאי גידי וייץ ב"הארץ" כי מסינג הקליט בעבר לבקשת המשטרה את יועץ התקשורת רונן משה, במסגרת החקירה שהתנהלה נגד האחרון בחשד לקבלת שוחד ולהלבנת הון.

מסינג היה מיודד באותה עת עם אמנון ליברמן, ששימש כיועץ התקשורת של השרים סטס מיסז'ניקוב ויאיר שמיר ומשמש כעד מדינה נגד רונן משה. מסינג נפגש עם משה בתל-אביב באותה התקופה והקליט את השיחה ביניהם, ששימשה לאחר מכן את המשטרה בחקירה נגד משה.

לפי הדיווח, התמליל כלל את הדברים הבאים:

מסינג: "אני דיברתי איתו (עם אמנון ליברמן), והוא סיפר לי הכול, על הכסף שהוא קיבל... על סטס".

משה: "הוא פתח את זה שם? (במשטרה)".

מסינג: "הוא הכחיש הכול, אבל - וזה אבל חשוב - הוא בטוח שסטס או רמי (רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר) הם עדי מדינה. כי כל הדברים שהטיחו בו היו מאוד מדויקים".

משה: "זה לא קשור אליי".

מסינג: "הוא אומר שהם יודעים הכול... חשבתי על זה כל הלילה, ואני חושב שאתם צריכים להגיד שזו הלוואה... אני חושב להגיד לו שצריך להגיד (במשטרה) שזו הלוואה".

משה: "אם הם יגידו לו: 'למה לא החזרת את הכסף?'"

מסינג: "עבירת מס..."

משה: "זה הכי טוב יכול להיות".

מסינג: "זה לא הרבה כסף".

משה: "זה גם באמת הסיפור.... שמע, אני נגררתי כאן למשהו. הם הרגו אותי, פשוט הרגו אותי".

רצון לסייע לליברמן

דמות המפתח בכל הנוגע למעורבות של מסינג בפרשייה הוא עד המדינה אמנון ליברמן, שהיה מיודד עם מסינג. לפי המידע שהגיע לידי "גלובס", אחד המניעים המרכזיים של מסינג לסייע למשטרה בחקירתו של משה, שמואשם במתן שוחד ובהלבנת הון, היה הרצון לסייע לליברמן, שהיה שרוי באותה עת במצוקה קשה מאוד, שבעטיה גם התאכסן בביתו של מסינג.

יצוין כי מטעמים של צנעת הפרט החלטנו לא לחשוף כאן את פרטי מצבו של אמנון ליברמן באותה עת. עם זאת, ליברמן עצמו, בדומה למרבית עדי המדינה, שהם בעצמם שותפים לפשעים שאותם הם מסייעים לחשוף, רחוק מלהיות שה תמים.

ב-17 ביולי 2018 חשפנו ב"גלובס" כי ליברמן - שהיה יועץ התקשורת של שר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב והודה כי השתמש ביחד איתו בקוקאין - משמש עד מדינה בתיק השוחד שבו מואשמים יועץ התקשורת משה וטלי קידר, לשעבר יועצת של מיסז'ניקוב ושל שר החקלאות לשעבר יאיר שמיר. מדובר בתיק שהוא ספיח לפרשת ישראל ביתנו (תיק 242), שבו מואשם משה כי נתן שוחד לליברמן ולקידר.

במסגרת המאמץ להביא להרשעת חשודים בתיק המרכזי בפרשת ישראל ביתנו, גויס ליברמן כעד מדינה על-ידי הפרקליטות והמשטרה; ובעיקר כדי לסייע להביא להרשעתו של מיסז'ניקוב, שהיה חשוד בקבלת שוחד ובעבירות סמים.

באוקטובר 2017 חתמה הפרקליטות על הסדר טיעון עם מיסז'ניקוב, שבו הודה הפוליטיקאי הבכיר לשעבר בביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים, ונשלח ל-15 חודשי מאסר. השר לשעבר השתחרר אחרי 8 חודשים. לאור הסדר הטיעון והחלטת המדינה שלא להאשים את מיסז'ניקוב בעבירות סמים, לא נדרשת עוד עדותו של ליברמן נגדו. בשל כך, ליברמן משמש כיום עד מדינה "רק" נגד קידר ונגד משה, המואשמים בפרשייה שהיא אחת מהפרשיות שהתפצלו מהתיק המרכזי (של תיק ישראל ביתנו).

קוקאין לשר לשעבר

יצוין כי זהותו של אמנון ליברמן הייתה אסורה בפרסום, עד ש"גלובס" - באמצעות עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי - עתר להתרת הפרסום, בטענה כי האינטרס הציבורי מחייב את חשיפת הפרטים אודותיו.

ליברמן חי כיום בלונדון ולומד בקינגס קולג'. הוא יחזור לארץ רק כדי למסור עדות במשפטם של משה ושל קידר. בשעתו הודה ליברמן בחקירתו במשטרה כי הוא סיפק קוקאין לשר לשעבר מיסז'ניקוב והשתמש ביחד עימו בקוקאין. כך, למשל, ליברמן סיפר לחוקרי המשטרה על נסיעה שלו עם מיסז'ניקוב ועם זוגתו באותה תקופה, קרן כהן, לכנס התיירות היהודי במדריד. ליברמן תיאר את הבילויים של מיסז'ניקוב בעיר, והעיד כי אחרי הערב הראשון שבו הייתה "רק" ארוחה ויציאה לבר קרוב, אמר לו השר כי יוודא שבערב השני תהיה "יציאה ארוכה שתכלול ביקור במועדוני לילה".

ליברמן אמר לחוקריו כי זוגתו של מיסז'ניקוב ביקשה ממנו (מליברמן) להביא לאותו הערב קוקאין. ליברמן, שהיו לו מכרים במדריד, רכש באמצעותם ודרכם שני גרמים של קוקאין ונתן אותם לכהן. לפי עדותו במשטרה, בין היתר אחרי הארוחה במסעדה הוא נסע עם מיסז'ניקוב וזוגתו למועדון לילה, שהיה בבעלות מכר של ליברמן, ובשלב מסוים כהן הזמינה אותו להצטרף לתא שירותים יחד איתה ועם מיסז'ניקוב. "זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי את סטס מסניף בשירותים", סיפר ליברמן לחוקריו.

בהמשך החקירה אמר ליברמן: "היינו שתויים. סטס אמר לי שאני מבין שעל הסיטואציה הזאת אני לא יכול לספר לאיש. אני בטוח שזה היה קוקאין, כי גם אני השתמשתי, וגם יותר מאוחר ראיתי את קרן ואת סטס נכנסים לחדר של הבגדים במועדון, וכשהם יצאו, הם משכו באף, שזו תגובה טיפוסית של צרכני קוקאין".

משה: "אסור היה לחתום עם ליברמן על הסכם עד מדינה"

הנאשם רונן משה העלה טענות חריפות נגד חתימת הסכם עד המדינה עם אמנון ליברמן. לטענת משה, באמצעות עורכי הדין רווית צמח וגלעד ברנע, מדובר במצב בלתי תקין בעליל, שבו עבריין מרכזי שהוא עובד ציבור לשעבר שקיבל שוחד (ליברמן) משמש כעד מדינה ומקבל חסינות מלאה מהעמדה לדין, אף שהוא מעיד נגד אדם פרטי, שמיוחס לו מתן השוחד (משה).

עוד טוען משה כי המאפיין המרכזי של התיק נגדו הוא הזיהום, השיבוש וגם היפוך היוצרות, בדמות הופעתו של ליברמן שהוא העבריין העיקרי, עובד ציבור בעל אישיות בעייתית החשוד בשיבוש מהלכי משפט - כעד מדינה נגד משה, שהוא אדם פרטי.

עוד לטענת משה, "כך מצא את עצמו הדג הקטן שנלכד ברשת שהיקפה ועוצמתה חריגות; ואילו אחד מלוכדיו, אמנון ליברמן, לשעבר עובד ציבור שהיה אחד מטווי הרשת וממקימיה, הוא עבריין עיקרי ששיבש חקירה זו וזיהם אותה ללא תקנה".

בהקשר לטענת היותו של ליברמן עובד ציבור לשעבר המעיד נגד אדם פרטי (משה), יש לציין כי ליברמן גויס במקור כדי לשמש עד מדינה נגד מיסז'ניקוב, שהיה נבחר ציבור. בנוסף, הנאשמת השנייה שנגדה מעיד ליברמן, טלי קידר, הייתה עובדת ציבור.

הטענות של משה נגד הסכם עד המדינה עם ליברמן לא מסתיימות כאן. יש לו טענות קשות הנוגעות גם למידת אמינותו של ליברמן. לדברי משה, הנסיבות שהובילו לחתימת הסכם עד המדינה, שהן עדיין אסורות בפרסום, מצביעות על כך שאסור היה לחתום עימו על הסכם כזה. בנוסף עוסקות הטענות הללו במעורבות של ליברמן בשימוש בסמים.

כעת, כאמור, נכנס גם גיל מסינג בעל-כורחו לקלחת התיק הפלילי של יועץ התקשורת רונן משה.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינם של רונן משה וטלי קידר עודם בעיצומם. הם מכחישים את המיוחס להם, ושמורה להם חזקת החפות.