ממתי סיקור אוהד בתקשורת נחשב לשוחד?

ח"כ מיקי זוהר, יוזם חוק החסינות, מתעקש שסיקור אוהד מעולם לא נחשב לשוחד. הנה האמת, בפעם השישית • המשרוקית של גלובס

ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

לפעמים שגיאה שתוקנה ונחשפה ברבים חוזרת לסורה. למחרת היא כבר מידרדרת במדרון וצצה מחדש באולפני הרדיו כאילו לא קרה דבר. לפני כמה ימים התראיין ח"כ מיקי זוהר בכאן ב' ונשאל איך נולדה במוחו ההצעה להעניק חסינות מוגברת לראש ממשלה ולחברי כנסת. זה קרה, הסביר זוהר, "מהרגע שראיתי מה שמנסים לייחס לראש הממשלה, (דבר) שמעולם לא היה במדינת ישראל - שיחסי תקשורת-פוליטיקה נחשבים כשוחד. לא כסף ולא מזוודות של דולרים".

בהמשך הוא הפנה קריאה נרגשת ליועמ"ש אביחי מנדלבליט: "יואיל בטובו היועמ"ש ויסביר לי מדוע הומצא רף חדש של עבירות שוחד, תקשורת-פוליטיקה, ממתי זה קרה במדינת ישראל?".

ובכן, כמה וכמה כלי תקשורת כבר ענו על כך בחודשים האחרונים. מי שעורר אותם לחפש תשובה היה ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו, בהצהרה שנשא בשידור חי בערבו של 7 בינואר. בין השאר הוא קבל: "קובעים בפעם הראשונה בהיסטוריה שסיקור חיובי הוא שוחד". מיד לאחר מכן השיק קמפיין באינסטגרם תחת הסיסמה "שוחד בלי כסף זה כמו...".

כבר למחרת פרסמו שני כלי תקשורת תיקונים להכרזה הזאת: גם באתר וואלה וגם בעיתון "הארץ" ידעו לספר על ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, שבימים אלה עומד למשפט בשורה של אישומים - ובהם גם לקיחת שוחד בצורה של הטיית סיקור. שמעוני, לפי כתב האישום שהגישה פרקליטות המדינה, קידם את עסקי הנדל"ן של איש עסקים בשם יואל דוידי, ובתמורה סיפק דוידי לו ולאחיו 366 אלף שקל במסווה של עמלות תיווך. אבל בפרק "מתת" בכתב האישום - המפרט את מהות השוחד שלקח שמעוני מדוידי - מופיעים גם שני סוגי "מתת" שלא ניתנו בכסף: סעיף 32 קובע, ש"במסגרת יחסי התן וקח" רכש דוידי ב-2014 את הבעלות במקומון קול אשקלון ו"דאג לסיקור תומך ואוהד" לשמעוני. סעיף 33 מתאר סיוע תדמיתי הפוך: דוידי רכש בסוף 2015 את אתר האינטרנט "אשקלון 10", שהרבה לבקר את שמעוני, ומיד "השבית את פעילות האתר".

מאז ינואר התפרסמו לפחות עוד שלוש בדיקות עובדתיות של הטענה שזוהר העלה: ב-1 בפברואר באתר העין השביעית; ב-28 בפברואר ב"דה מרקר"; וב-1 במרץ בכתבה של חדשות 12, שגם עלתה לאתר mako. כולן כאחת הזכירו את שמעוני, כולן הגיעו לאותה מסקנה - המסקנה שנחזור עליה כאן, בפעם השישית.

בשורה התחתונה: דבריו של זוהר לא נכונים. יש בישראל מקרה נוסף שבו יחסי תקשורת ופוליטיקה נחשבים לשוחד - המקרה של ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני, שנאשם בלקיחת שוחד בצורת סיקור אוהד והשתקת סיקור ביקורתי. 

לאחר פרסום הבדיקה ביקש מיקי זוהר למסור את התגובה הבאה: "ניכר, ואף באופן מפתיע, כי צוות 'המשרוקית' חוטא לתפקידו כמי שלוקח על עצמו לוודא את דייקנותה ואמיתותה של כל אמירה ואמירה:

"צוות 'המשרוקית' הבהיר בצדק כי בכתב האישום נגד איתמר שמעוני היו גם העברות כספים במזומן בסך 366 אלף שקל, וברור היטב שעל העברת כספי המזומן הללו מתבסס כתב האישום כולו, ואילו עניין אתר האינטרנט שנרכש לטובת שמעוני מהווה חלק שולי בכתב האישום, ובהמשך אף אפרט לכם כיצד הוא נולד.

"כתב האישום נגד איתמר שמעוני הוגש בפברואר 2017. הפלא ופלא כי חקירות נתניהו בעניין תיק 2000 נולדו כבר בינואר 2017. ברור הוא שתיק נתניהו-מוזס נידון אצל גורמי האכיפה חודשים ארוכים קודם לכן בהתלבטות רבה האם לפתוח בחקירה בענייני תקשורת-פוליטיקה. מיותר לציין כי לחץ התקשורת והשמאל בישראל גרמו בסופו של דבר להחלטה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה (תיק 2000).

"אני סבור כי ניתן להסיק בבירור כי סעיף אתר האינטרנט בתיקי שמעוני נולד על-מנת לגבות את החלטת גופי האכיפה לחקור יחסי פוליטיקה-תקשורת ללא מרכיב כספי פרופר, ולו בשל הרצון להניח זרע באדמה שעוד ינבט בעתיד ויהפוך לעץ מורעל ממנו יקטפו את פירות ההכפשה והשנאה כנגד ראש הממשלה.

"הוגנות בסיסית מצד 'המשרוקית' ושאר כלי התקשורת העוינים את ראש הממשלה תדרוש מהם הבהרה: האם לדעתם היה מוגש נגד שמעוני כתב אישום בעניין אתר האינטרנט בלבד ללא אותו מתן שוחד לכאורה בסך של 366 אלף שח בכסף מזומן?

"פה המקום להבהיר כי תיקי שמעוני טרם הוכרעו ועדיין מתבררים בבית המשפט, ספק גדול אם עניין אתר האינטרנט המדובר יישאר בכתב האישום, והאם בגינו בית משפט סביר כלל יסכים להרשיע לגביו.

"לסיכום: ראש הממשלה הוא האדם הראשון בגינו הומצא רף חדש של עבירות שוחד בגין יחסי תקשורת-פוליטיקה, זה הומצא כבר בתיק 2000 הרבה לפני פרשת איתמר שמעוני ומומש על-ידי גורמי האכיפה ביתר שאת ושלא בצדק בתיק 4000". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. נתניהו מכחיש את החשדות נגדו, הוא טרם הורשע בכל עבירה, ועומדת לו חזקת החפות. משפטם של איתמר שמעוני ויואל דוידי עדיין מתנהל, והם בחזקת חפים מפשע, אלא אם יורשעו.