מגמה מעורבת ועלייה מתונה: מדד המניות גלובס-פרומתאוס עלה באפריל ב-3.2%

בחודש שעבר טיפס מדד ת"א-125 ב-3.6%, ואילו מדד נאסד"ק הוסיף לערכו 4.7% • עם זאת, תת-מדד מדעי החיים ירד ב-4.7%, בשעה שמדד הביומד בת"א התרסק ב-7%, ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה איבד 4.8% • ומה עומד מאחורי העלייה של מניית אלוט הישראלית?

ארז ענתבי, מנכ"ל אלוט / צילום: איל יצהר
ארז ענתבי, מנכ"ל אלוט / צילום: איל יצהר

החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב נסחרו בחודש אפריל במגמה מעורבת. עם זאת, מדד גלובס-פרומתאוס (העוקב אחר אותן חברות) עלה בשיעור של 3.2%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 עלה ב-3.6% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 4.7%.

גלובס-פרומתאוס אפריל 2019 - כללי
 גלובס-פרומתאוס אפריל 2019 - כללי

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד באפריל בשיעור של 4.7%, כאשר באותה תקופה, מדד ת"א ביומד התרסק ב-7% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד בשיעור של 4.8%. מניית פלוריסטם הדואלית, אשר עוסקת בתחום הריפוי התאי באמצעות תאי גזע מהשלייה, התרסקה בחודש אפריל בשיעור של 36%. זאת לאחר שבתחילת החודש דיווחה החברה על הנפקה לציבור בארה"ב. פלוריסטם גייסה 20 מיליון דולר לפי מחיר של 0.7 דולר למניה, ששיקף שווי נמוך ב-19% ממחיר השוק. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי הירידה החדה נבעה מכך שבשנים האחרונות החברה גייסה הון מספר פעמים מבלי להגיע להכנסות כלשהן.

גלובס-פרומתאוס אפריל 2019 - מדעי החיים
 גלובס-פרומתאוס אפריל 2019 - מדעי החיים

מניות הטכנולוגיה הישראליות נסחרו בוול סטריט במגמה חיובית בחודש אפריל והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 5.6%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 5.1% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה נסק ב-8.3%. החודש הצטרפה לתת המדד חברת אבטחת המידע תופין. החברה, אשר הוקמה על-ידי יוצאי חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, רובי כיטוב וראובן הריסון, הונפקה בניו יורק במחיר של 14 דולר למניה וגייסה מהציבור 108 מיליון דולר. עד סוף החודש זינק מחיר מניית החברה ב-60% ל-22.42 דולר ושווי השוק של החברה עמד על כ-727 מיליון דולר.

גלובס-פרומתאוס אפריל 2019 - טכנולוגיה
 גלובס-פרומתאוס אפריל 2019 - טכנולוגיה

אלוט: שיפור חד בכל המדדים

חברת טכנולוגיה נוספת שנמצאת במדד היא אלוט תקשורת. אלוט היא אחת המניות הבולטות במדד מתחילת השנה, עם עלייה של כ-22% למחיר של כ-7.4 דולר למניה בסוף אפריל. שווי השוק הנוכחי שלה הוא כ-243 מיליון דולר.

אלוט פועלת שנים רבות בתחום הסלולר ועל לקוחותיה נמנות חברות כגון טלפוניקה, וודאפון ואחרות. לפי פרסומי החברה, גם חלק מחברות הסלולר הישראליות נמנות על לקוחותיה.

לפי נתוני מחלקת המחקר של פרומתאוס, בשנת 2018 הציגה החברה שיפור חד בכל המדדים. ההכנסות צמחו בכ-17% מכ-82 מיליון דולר בשנת 2017 לכ-96 מיליון דולר ב-2018. הרווח הגולמי, שהינו אינדיקטור לתחרותיות המוצר והערך המוסף שהוא מייצר ללקוח, עלה מכ-65% מהמחזור לכ-69%. עם זאת, החברה עדיין רושמת הפסדים עקב תקורות גבוהות: עלויות השיווק והמכירה עמדו על כ-41 מיליון דולר ועלויות המו"פ עמדו על כ-25 מיליון דולר. בפרומתאוס מציינים שההפסד בשנת 2018 הצטמצם בהשוואה להפסד בשנת 2017 ויכולתה של אלוט לעבור לרווחיות תלויה בהמשך צמיחתה, כך שהיא תוכל להגדיל את ההכנסות על גבי אותן התקורות.

ואכן, נראה כי אלוט נמצאת על נתיב של צמיחה. לפי תחזית הנהלת אלוט, בשנת 2019 צפויות ההכנסות לעמוד על 110-106 מיליון דולר, נתון המגובה בצבר הזמנות (Backlog) בגובה של כ-69 מיליון דולר נכון לסוף 2018.

קהל היעד של אלוט הוא חברות התקשורת (סלולריות ואחרות) וכן ארגונים גדולים. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים שאחד המוצרים החדשים והמעניינים ביותר של החברה הוא בתחום הסייבר. אלוט מאפשרת לחברות התקשורת למכור ללקוחות הקצה שלהן אינטרנט מאובטח. מדובר בשירות אבטחת סייבר שזוכה להצלחה רבה בשווקים באירופה. במספר שווקים עיקריים - עד כמחצית ממנויי הסלולר נרשמו לשירות, והתשלום הממוצע לפי פרסומי החברה עומד על 1 אירו לחודש. בפרומתאוס מוסיפים כי לאור מספרם הרב של מנויי הסלולר ושיעור החדירה יוצא הדופן, מדובר בשוק עם פוטנציאל של כמה מיליארדי דולרים בשנה.

המודל העסקי של אלוט מבוסס על השתתפות בהכנסות חברת התקשורת מהמנויים ומבטיח לפיכך הכנסות חוזרות לאורך זמן. אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, אומר כי "הכאב הכי גדול של חברות הסלולר בארץ ובעולם הוא השחיקה המתמדת בהכנסה הממוצעת למנוי. אלוט עוזרת להן בדיוק בנקודה הזו: המוצרים שלה מאפשרים לחברות סלולר לתת ללקוחותיהן ערך מוסף אמיתי - אבטחת גלישה - שעליו הם גם מוכנים לשלם. מדובר בפתרון Win-Win שעשוי להזניק את החברה קדימה בשנים הבאות".

שבח מוסיף שאחד היתרונות של המוצר האמור של אלוט הוא שהמוצר פועל ברמת הרשת של חברת הסלולר. המנוי עצמו לא צריך להתקין אפליקציה על מכשיר הסלולר, מכיוון שהתעבורה שהוא מקבל מאובטחת מלכתחילה; המוצר יוצר קטגוריה חדשה של מוצרי אבטחה ברשת לשוק בתפוצה רחבת היקף.

בנוסף למוצר הסייבר האמור שמגן על מנויי הסלולר כשהם גולשים ברשת הסלולרית, אלוט הרחיבה את פורטפוליו מוצרי הסייבר באמצעות רכישת חברת נטונומי ב-2018. לנטונומי ישנו מוצר דומה המגן על הלקוח כאשר הוא גולש בבית דרך הרשת הביתית. האסטרטגיה של אלוט מוכוונת לספק משפחת מוצרי אבטחה מקצה לקצה בתחום הפרוץ של אבטחת מכשירי סלולר ומכשירים ניידים בכלל. מדובר במהלך אותו מובילה הנהלת אלוט, שנכנסה לתפקיד בשנת 2017. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות