סטארט-אפ הבלוקצ'יין הישראלי QED-it גייס 10 מיליון דולר

החברה, שנוסדה ב-2016 על ידי יונתן רואש, ראובן ארנולד ופרופ' אביב זהר, מפתחת כלים לשמירת פרטיות המידע של ארגונים שרוצים לשתף פעולה זה עם מבלי לא לחשוף זה בפני זה נתונים רגישים • קד-איט הכריזה במקביל על שיתופי פעולה אסטרטגיים, אחד מהם עם חברת הווירטואליזציה VMware

qed - it  / צילום: רונן גולדמן
qed - it / צילום: רונן גולדמן

כשנה לאחר שנחשף ב"גלובס", מכריז סטארט-אפ הבלוקצ'יין QED-it על גיוס של 10 מיליון דולר בסבב A, בהובלת הובלת MizMaa ובשיתוף עם הקרנות Ant Financial ,Jovono ,Target Global, מרון קפיטל וקולידר ונצ'רס.

קד-איט, שנוסדה ב-2016 על ידי יונתן רואש, ראובן ארנולד ופרופ' אביב זהר, היא מחברות הבלוקצ'יין הישראליות הראשונות, ואחת הבודדות שמפתחות כלים לשוק האנטרפרייז ושאינם מטבעות קריפטוגרפיים. החברה מפתחת כלים לשמירת פרטיות המידע של ארגונים שרוצים לשתף פעולה זה עם, וזאת בלי לחשוף זה בפני זה נתונים רגישים, באמצעות שימוש בהוכחות באפס ידיעה (Zero-knowledge proof).

הגיוס מצטרף לגיוס סיד בסך 3 מיליון דולר בהובלת מייסדי חברת אנוביט, שנמכרה לאפל, אודי ויינשטיין ואופיר שלבי, וכן אדי שלו, יריב גילת, מייסד ביטמיין ג'יהאן וו ו-Collide. לדברי מנכ"ל החברה, יונתן רואש, הגיוס נועד "להגדיל את מצבת החברה מ-20 ל-25-30 עובדים בתחומי הפיתוח, המכירות והפיתוח העסקי, וזאת על מנת לסייע לחברה לגשת לשווקים ומכרזים בעולם".

במקביל להודעה על הגיוס, הכריזה קד-איט גם על שלושה שיתופי פעולה אסטרטגיים חדשים: עם חברת הווירטואליזציה VMware הפועלת בתחום תשתיות ענן; עם Ant financial, המציעה שירותים פיננסיים באמצעות ספקית התשלומים Alipay; ועם RGAX, יחידת החדשנות של המבטח הבינלאומי RGA.

תוקפים את ההונאות בתביעות ביטוח

לדברי רואש, "קד-איט תספק את שכבת הפרטיות לבלוקצ'יין של VMware בברית מחדל בכל ההתקנות. הפיילוטים הראשונים מתקיימים עכשיו, וההודעה על כך צפויה בכנס VMworld 2019 בעוד כמה חודשים. לא מדובר בהוכחת היתכנות, אלא על עבודה לקראת פרישה בפועל.

"בנוסף, הכרזנו על שיתוף-פעולה אסטרטגי עם אנט פייננשל מעליבאבא גרופ, שמציעה בלוקצ'יין לכל סין ומזרח אסיה במודל של בלוקצ'יין-כשירות, על גביי הענן של עליבאבא ושל אנט פיננשל. גם שם אנחנו מספקים את שכבת הפרטיות. עם RGAX אנו בונים יישום של הטכנולוגיה לתחום הביטוח, ובאופן ספציפי תוקפים את ההונאות בתביעות. חברות ביטוח לא יכולות לחלוק ביניהן מידע על איזה תביעה הפעילו ואילו אירועים קרו עם כל מבוטח. עם הטכנולוגיה שלנו הן יכולות לשתף מידע שימנע תביעות כפולות, אך מבלי שייאלצו לחשוף מידע על הלקוחות".

קד-איט עושה שימוש בבלוקצ'יין, ובמה שמכונה הוכחה באפס ידיעה על מנת להחליף את המתווך האנושי. בהפשטה, משמעות המושג היא היכולת להוכיח שדבר מה קיים או התרחש מבלי לחשוף את תוכנו. קד איט מאפשרת לחברה כלשהי, שמשתפת פעולה עם חברה אחרת, לוודא שהיא עמדה במבחנים מסוימים, מבלי להסגיר את תוכנם.

בראיון ל"גלובס" שבו נחשפה החברה, הסביר רואש את הקונספט של קד-איט, שלפיו "קד-איט בעצם מציעה פתרון טכנולוגי לתנאי החשוב ביותר שמאפשר שיתוף-פעולה: אמון. במערכת הכלכלית כיום, כששני גורמים מבקשים לשתף פעולה, הם צריכים להבטיח את קיומו של אמון ביניהם. הם משיגים זאת באמצעות חשיפת המידע שברשותם, או נעזרים בשירותיהם של מתווכים כמו עורכי דין ורואי חשבון - מה שכמובן כרוך בלא מעט זמן, לא מעט כסף, וגם בצורך לסמוך על המתווך. המערכות הטכנולוגיות מבקשות ליצור את האמון הזה מבלי לחשוף את המידע ומבלי ומבלי להזדקק למתווך האנוש".

עוד על הטכנולוגיה של הוכחה באפס ידיעה, במאמרו של פרופ' אביב זהר, המדען הראשי של קד-איט ואחד ממייסדיה, ובראיון שקיים עמו רועי קצירי ב"גלובס", שבו מתייחס זהר לבאג האינפלציה במטבעות דיגיטליים.