נחשפים נתוני המסים של טראמפ: הפסיד יותר ממיליארד דולר

"ניו יורק טיימס" השיג נתוני הצהרות המס של טראמפ לשנים 1985-1994, המידע המלא והמפורט ביותר על דיווחי הנשיא לעתיד למס-הכנסה • בניגוד לדימוי שבנה טראמפ לעצמו, הוא הפסיד יותר כספים בשנים האמורות מאשר כל משלם מסים אחר בארה"ב • טראמפ לא שילם מסים בשמונה מתוך עשר השנים הללו • פרקליט הנשיא: מידע כוזב בעליל

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria
דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria

"ניו יורק טיימס" חושף היום (ד') את נתוני הצהרות המס של דונלד טראמפ לשנים 1985-1994, וטוען שזה המידע המלא והמפורט ביותר על דיווחי הנשיא לעתיד למס ההכנסה בארה"ב. התחקיר מציג את טראמפ כאיש עסקים כושל, שהפסיד יותר ממיליארד דולר בשנים האמורות.

המסקנה המיידית שמזדקרת לעין מדיווח ה"טיימס" על המסמכים: בניגוד לדימוי שבנה טראמפ לעצמו כאיש-עסקים ממולח, שצבר הון עתק במרוצת השנים, הוא הפסיד יותר כספים בשנים האמורות מאשר כל משלם מסים בארה"ב.

ב-1987, כאשר טראמפ פרסם את ספר העצות הכלכליות שלו, "טראמפ: אמנות העסקה", שבו הוא צייר את עצמו כ"מלך העולם" - כך על פי איפיון ה"טיימס" - היה הנשיא לעתיד שרוי במצוקה פיננסית גדולה, והפסיד עשרות מיליוני דולר על עסקות כושלות, על סמך נתוני הצהרות המס שלו (מסמכים שידועים כטפסי 1040).

המסמכים האמורים אינם מכסים תקופה מאוחרת יותר בחייו העסקיים של טראמפ, מאמצע שנות ה-90 ועד כניסתו לבית הלבן. המאבק המתעצם בין בית-הנבחרים לבית הלבן מתמקד בהצהרות המס המאוחרות, במיוחד אלה של שש השנים שקדמו לבחירות לנשיאות. הנשיא מסרב לחשוף את כל הצהרות המס שלו - גם את אלה שמתפרסמות עתה וגם הצהרות המס המאוחרות יותר - בטיעון שכולן נתונות בבדיקה מתמשכת של שלטונות המס.

הנתונים שמפרסם ה"טיימס" מראים, כי כבר ב-1985 דיווח טראמפ על הפסדים בגובה 46.1 מיליון דולר בעסקי הליבה שלו דאז: בתי-קזינו, בתי-מלון, מתחמי מסחר קמעונאי ובתי דירות. כל אלה הוסיפו להפסיד כספים שנה אחר שנה. ההפסדים הסתכמו ב-1.17 מיליארד בעשור שבין 1985 ל-1994.

למעשה, טראמפ הפסיד כל כך הרבה כסף שנה אחר שנה, בתקופה האמורה, עד שנראה שהוא רשם שיא: אף משלם מיסים אחר לא הגיע לרמת הפסדיו. תחקירני ה"טיימס" השוו את נתוני ההצהרות של טראמפ למאגר מידע מדגמי של מס ההכנסה שכולל הצהרות המס של בעלי הכנסות גבוהות (המאגר מציין רק הנתונים הפיננסיים ומוחק את זהויות הנישומים).

כך, למשל, הפסדי טראמפ מעסקי הליבה שלו ב-1990 ו-1991 - יותר מ-250 מיליון דולר בכל שנה - היו גדולים כפליים מאלה של הנישומים שדורגו אחריו בסולם המפסידים הגדולים ביותר בשנתיים אלה.

על פי ה"טיימס", טראמפ הפסיד כל כך הרבה כסף בעשור האמור עד שעלה בידיו לחמוק מתשלום מס הכנסה בשמונה מתוך עשר השנים האמורות לעיל.

העיתן מציין, שמאז מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, ניסו כתביו - וכתבי עיתוני אחרים - לאחות את רסיסי המידע על חייו הפיננסיים הסבוכים והנסתרים של טראמפ ולצייר תמונה שלמה של פן זה של הנשיא לעתיד. ה"טיימס" לא השיג את הצהרות המס המקוריות של טראמפ אלא תדפיסים של המידע שכלול בהן. מידע זה נמסר לעיתון ע"י אדם שהיתה לו גישה לגלית לחומרים אלה.

אחד מפרקליטיו של טראמפ, צ'רלס הארדר, כתב, בתגובה על פניית ה"טיימס", כי המידע בתחקיר "כוזב בעליל" וכי דברי העיתון על הצהרות המס של הנשיא ועל עסקיו מלפני 30 שנה "בלתי מדויקים במידה רבה". הוא לא הצביע על אי-דיוקים ספציפיים, אך טען, כי תעתיקים של מס ההכנסה בארה"ב, ביחוד לפני עידן ההגשה והתיוק האלקטרוניים, אינם אמינים ואינם יכולים לשרטט תמונה סבירה על החזרי המס של נישום זה או אחר. בכיר לשעבר במס ההכנסה, מארק מאזור, שהיה ממונה על מחקר, ניתוח וסטטיסטיקה בשירות, חלק על טענה זו.

טראמפ בנה עסק למכירת זיכיונות ליזמים להשתמש בשמו. הוא נעשה ידוען טלוויזיוני ורץ לבית הלבן לאחר שמיתג את עצמו כמיליארדר שצבר הון בכוחות עצמו. "אף אדם בגילי לא הצליח להשיג יותר", הוא אמר ל"ניוזוויק" ב-1987, והוסיף: "לרוע המזל, המדד הסופי, ברור מאליו, הוא כסף". ובכל זאת, במרוצת השנים הגודל הממשי של הונו היה נתון במחלוקת ולא מעטים הטילו ספק בגרסאות שמסר טראמפ על מידת עושרו. העובדה שהוא מסרב בעקשנות לחשוף את הצהרות המס שלו, בניגוד לכל הנשיאים שקדמו לו ב-40 השנים שחלפו, אינה מאששת את דברי הרהב שלו.

בתחקיר קודם, מ-3 בספטמבר אשתקד, שם ה"טיימס" ללעג את מאמצי טראמפ להציג את עצמו כמיליארדר שבנה את הונו במו ידיו. הוא אמר פעם, שקיבל בסך הכל מיליון דולר מאביו, פרד טראמפ, והפך את הכסף הזה לתאגיד המשפחתי הענקי שעליו חולשים היום הוא ובניו. אבל, התחקיר הקודם של העיתון הראה כי טראמפ קיבל מאימפריית הנדל"ן של אביו לפחות 413 מיליון דולר (בדולרים של היום), החל בתקופת היותו תינוק. הוא השתתף בתכניות מס "מפוקפקות" בשנות ה-90, ולעיתים תכניות המס האלה היו "הונאות, חד וחלק", שהגדילו משמעותית את ההון שדונלד טראמפ קיבל מאביו, על פי העיתון.

אותו תחקיר בוסס על מספר רב של דיווחים לרשויות המס ועל מסמכים פיננסיים, לדברי ה"טיימס". תחקירני העיתון עברו על יותר מ-100 אלף דפי מסמכים שמתעדים את עסקי פרד טראמפ.

לדברי העיתון, חלק גדול ממאות מיליוני הדולר שקיבל דונלד טראמפ מאביו נובע מהעובדה שהוא סייע להוריו לחמוק מתשלום מאות מיליוני דולר במיסים. החל ב-1990 סייע דונלד טראמפ לאביו להפחית את תשלומי המס שלו באמצעות תאגיד פיקטיבי, שהסתיר מיליוני דולר שטראמפ הבן קיבל כמתנות מהוריו. התאגיד הזה גם הפיק קבלות מנופחות לצורך ניכויים כוזבים.

נוסף לכך, פיתח טראמפ הבן שיטה להפחית את ערכי הנכסים של אביו במאות מיליוני דולר בדיווחיו לרשויות המס. כאשר הנכסים הועברו בבוא העת לדונלד טראמפ ואחיו הם הוכרו כבעלי שווי נמוך משוויים האמיתי, עובדה שאיפשרה לטראמפ הבן ואחיו לחסוך מאות מיליוני דולר במסים.

החשיפה החדשה של ה"טיימס" אינה מספקת מענה לשאלות שמציגים המחוקקים הדמוקרטיים בבית-הנבחרים לגבי עסקות עם גורמים זרים, אולי רוסיה, שעלולות לחשוף את הנשיא להשפעות של אינטרסים זרים. אבל הפירוט הגדול שמספקים המסמכים החדשים שופל אור על הכשלונות הפיננסיים של טראמפ ועל נטייתו לשנות כל הזמן את המוקד העסקי שלו, בניגוד לאביו, שניהל אימפריה יציבה ורווחית של דירות להשכרה בברוקלין ובקווינס.