מידרוג: "העלאת המכסים בארה"ב תמשיך להכביד על התנודתיות בשווקים הפיננסיים"

כלכלני מידרוג מעריכים כי העלאת המכסים על היבוא מסין לתוך ארה"ב תפגע באמון הצרכנים ועשויה ללחוץ את שיעורי הצמיחה העולמית, לדכא את הסחר הבינלאומי ולהדק את התנאים הפיננסיים

ביום שישי האחרון העלתה ממשלת ארה"ב את שיעורי המכסים על מוצרים וסחורות בהיקף של כ-200 מיליארד דולר המיובאים ליבשת מסין, משיעור של 10% לשיעור של 25%. בדו"ח מיוחד של כלכלני מידרוג, ניתחו בחברת הדירוג את המהלך שמבטא הסלמה במחלוקת הסחר בין שתי המעצמות, וניתחו את הפגיעה בסקטורים כתוצאה מהטלת המכסים.

במידרוג כותבים כי העלאת המכסים על היבוא מסין לתוך ארה"ב תפגע באמון הצרכנים ומשקי הבית, בסביבה כלכלית שהינה ממותנת עוד קודם לכך, ועשויה ללחוץ את שיעורי הצמיחה העולמית, הממותנת ממילא, לדכא את הסחר הבינלאומי ולהדק את התנאים הפיננסיים.

"ההשפעה הישירה של העלאת שיעור המכס על סחורות בהיקף של 200 מיליארד דולר אינה דרמטית עבור הכלכלה האמריקאית, אולם היא צפויה להערים קשיים על סקטורים מסויימים", כותבים כלכלני מידרוג. "מעבר לכך, העלאת המכסים תעלה את שיעור המס האפקטיבי על עסקים ומשקי בית והיא צפויה להאיץ את האינפלציה. העלאת שיעור המכס חלה על מגוון רחב של מוצרים מסין, כאשר מוצרי צריכה מהווים כ-20% מסכום היבוא שיושפע מהעלאת המכסים".

במידרוג כותבים כי כמחצית מתוך 200 מיליארד דולר ייבוא סחורות מסין הנתון לשיעורי המכס המוגדלים, הינן תשומות ביניים המשמשות חברות בתחומי שונים ובעיקר בסקטורים בנייה, תחבורה, תקשורת, מחשבים, אלקרוניקה וייצור ציוד ומכונות. כך למשל, מוצרי ביניים בתחום הבנייה מהווים כ-12% מהיקף ייבוא הסחורות הממוסה ואילו סחורות ביניים בתחום התחבורה והרכב מהווים כ-10% נוספים. חברות הנשענות במידה גבוהה על סחורות מיובאות כשיעור מהעלויות שלהן הן אלה החשופות ביותר להעלאת התעריפים. היכולת לספוג את העלאת המכסים תהיה מאתגרת מאוד עבור עסקים אמריקאים, בפרט ברקע הייסוף בדולר. מידת היכולת של חברות לגלגל את התייקרות העלויות לצרכנים, או לחילופין היכולת למצוא מקורות רכש אלטרנטיביים במחירים דומים, הן שתקבענה את חומרת הפגיעה.

עוד מסבירים במידרוג, כי העלאת המכסים הינה בעלת השלכות שליליות גם עבור רשתות קמעונאיות וסיטונאים אמריקאיים המייבאים מסין מגוון רחב של מוצרי צריכה כגון רהיטים, מוצרים לבית, מוצרי אלקטרוניקה ומוצרי חומרה המשווקים לצרכנים פרטיים ולעסקים.

"אי הוודאות בנושא תנאי הסחר בין ארה"ב לסין כבר נתנה אותותיה בשווקים הפיננסיים בשנה האחרונה. העלאת המכסים תמשיך להכביד על התנודתיות בשווקים הפיננסיים נוכח החשש מהרחבת מגבלות הסחר מול שותפות נוספות של ארה"ב וצעדי תגמול, תוך הגברה בהישנותם של משברים נקודתיים. הגברת המתיחות הכלכלית בין ארה"ב לבין סין תחריף ככל שסין תנקוט בצעדי נגד למדיניות המכסים האמריקאית, או ככל שארה"ב תחיל מכסים על יתרת היבוא מסין שאינה ממוסה בשלב זה, בגובה של כ-325 מיליארד דולר נוספים", כתבו כלכלני מידרוג.

בשנת 2017 חל גידול של כ- 43 מיליארד דולר בייבוא הסיני לארה"ב שהסתכם בכ-505.6 מיליארד דולר - עלייה של כ-9.4% לעומת שנת 2016. הגידול בייבוא מסין לארה"ב נבע בעיקר מתחום של מוצרי האלקטרוניקה (גידול של כ-25 מיליארד דולר), ובראשו ציוד תקשורת ובעיקר סמארטפונים (גידול של כ-11 מיליארד דולר), תוך שהיצרנים הסינים הגדילו את נתח השוק שלהם בשוק האמריקאי. קטגוריה נוספת שבה גדל היבוא הינו מחשבים וציוד היקפי (גידול של כ-6.4 מיליארד דולר). יצרניות המחשבים הסיניות חותרות לשפר את מיצובן מהמעגל הנמוך של ציוד המחשוב לרמות גבוהות יותר, וזאת בעידודה של הממשלה הסינית במסגרת אמנת טכנולוגיית המידע של תכנית הפיתוח הסינית "made in China 2025". סקטור נוסף שהפגין גידול בייבוא מסין לארה"ב הינו מכונות וציוד (גידול של כ-4.6 מיליארד דולר),כאשר קטגוריות הגידול הבולטת בתוך כך הינו ציוד מיזוג אוויר וחלפים (גידול של כ- 0.6 מיליארד דולר).

הגידול בייבוא הסיני לארה"ב העמיק את הגרעון במאזן הסחורות של ארה"ב מול סין לסכום של 375.2 מיליארד דולר בשנת 2017. הגידול ביבוא קוזז באופן חלקי על ידי עודף הסחר של ארה"ב מול סין בתחום של מוצרי אנרגיה וציוד תחבורה.

לגבי הזוויות הישראלית, במידרוג כותבים כי "באופן כללי, מתיחות הסחר הבינלאומית הינה שלילית עבור הכלכלה העולמית בכלל, ועבור התעשייה הישראלית מוטת הייצוא. לצד זאת, העלאת המסים על ייבוא מסין לארה"ב עשויה להציב הזדמנויות ליצרניות ישראליות המייצאות לארה"ב בעיקר בתחום המוצרים האלקטרוניים ולהפוך את התוצרת הישראלית אטרקטיבית יותר עבור חברות אמריקאיות. מן העבר השני, ניצבות חברות ישראליות בעלות מפעלי ייצור בארה"ב שעלולות להיפגע ממהלך העלאת המכסים בדומה לחברות מקומיות נוספות. חברות מסוג זה פועלת בתחומים שונים כגון מוצרי פלסטיקה, על-בד, מוצרי תשתית ועוד".