ליברמן: שינוי מדיניות בנוגע לחמאס היא תנאי כניסה לקואליציה

ח"כ אביגדור ליברמן הציג היום את חמשת התנאים שלו במו"מ הקואליציוני • לצד דרישה להפסיק לחזק את מעמדו של החמאס, ליברמן דורש, בין השאר, גם את פינוי חאן אל אחמר, העברת חוק הגיוס כפי שהוא וראשות ועדת הפנים

ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר
ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר

ח"כ אביגדור ליברמן כינס היום (ב') ישיבת סיעה והציג את חמשת התנאים שלו במו"מ הקואליציוני.

ליברמן חזר על העמדות שלו בנוגע לעזה ולחמאס - התנגדות להעברת הכספים לחמאס, הפסקת חיזוק מעמדו של החמאס על ידי ממשלת ישראל ושינוי כולל במדיניות בעזה - אך הוא לא פירט אלה כלים יהיו בידיו כדי למנוע בעתיד מנתניהו לבטל את החלטותיו ("over-ruling" כפי שליברמן כינה זאת). ליברמן אמר כי הנושא של שינוי מדיניות בנוגע לחמאס הוא תנאי לכניסתו לקואליציה.

לדבריו, כבר בהסכמים הקואליציונים ב-2009 הייתה התחייבות של הצדדים, ליכוד וישראל ביתנו, בין השאר, למוטט את שלטון החמאס. "מאז ממשלת ישראל רק מחזקת את שלטונם ואפילו כאשר היו שתי התקוממיות שסיכנו את שלטונם, ישראל סייעה לכך שהם לא יתמוטטו", אמר ליברמן.

לדבריו מפלגתו דורשת את תיק הביטחון ותיק העליה והקליטה אך "בנושא מדיניות ביטחון יש לנו לא מעט בעיות ויש פערים משמעותיים. ראינו לצערי העברת 30 מיליון דולר לחמאס ו-700 רקטות שנפלו על דרום הארץ. ברור שמבחינתי הדבר הזה בלתי סביר בעליל", הוא אמר.

לדבריו הסבב האחרון לא נוהל בצורה הנכונה, והמשמעות היא כי בכל כמה חודשים יתחדש ירי הרקטות על ישראל, ולארגוני הטרור נותרה היכולת להמשיך ולהפר את שיגרת החיים הישראלית ולפגוע באזרחיה. "זה משדר מסר של חולשה לכל האזור ופוגע בביטחון המדינה", אמר ליברמן. ליברמן הגדיר גם את הההתעקשות על הדרישה להשבתם של החיילים הנעדרים והאזרחים החטופים כמדיניות הכרחית מול חמאס.

תנאי שני שהציב ליברמן היה פינו ההתיישבות הפלסטינית הלא חוקית בחאן אל אחמר. "נתניהו הבטיח פינוי חאן אל אחמר אחרי הבחירות, אני לא מוכן להיכנס לתפקיד שר הביטחון בלי פינוי חאן אל אחמר והמבנים הלא חוקיים בסוסיא שבדרום הר חברון".

לדבריו גם הוא מכיר את האילוצים של הקהילה הבינלאומית אך מרגע שבג"ץ קבע שאין מניעה לפינוי, יש לפנות ומהר.

באשר לחוק הגיוס שב ליברמן על עמדתו ולפיה אין לשנות פסיק בחוק שעבר בקריאה ראשונה בטרם יאושר סופית בקריאה שניה ושלישית. לדבריו, רוב ההנהגה החרדית מוכנה לחיות עם החוק הזה ואין סיבה לשנותו רק בגלל שהמפלגות החרדיות גדלו.

ליברמן דורש גם את אישור הצעת החוק האוסרת בדיקות DNA לצורך בדיקת יהדות. דרישה אחרת ומשמעותית יותר במובן הכספי היא העלאת פנסיית המינימום ל-70% משכר המינימום. באוצר מתנגדים בתוקף בשל העלות הכספית העצומה.

התנאי האחרון של ליברמן הוא ראשות ועדת הפנים. לדבריו אם יתקבלו חמשת התנאים הוא יכנס לקואליציה ואם לא, "ישמח לשרת את העם מהאופוזיציה".

ליברמן סירב להתייחס לשאלת "גלובס" אם הוא דורש גם את תפקיד ממלא מקום ראש הממשלה.