אצבע האלוהים: דונלד טראמפ ממשיך לטלטל את השווקים עם ציוציו בטוויטר

השווקים, שהופתעו מהציוץ האחרון של הנשיא האמריקאי על יחסי הסחר עם סין, יצרו תיקון מבורך למדי לאחר העלייה הדו-ספרתית בשוקי המניות, שנרשמה מאז תחילת השנה • המשקיעים מסתכלים על "אצבע דונלד", שניתן לכנותה "אצבע האלוהים", המכוונת את הביצועים הכמעט שמימיים של הכלכלה והשוק בארה"ב, כששניהם שוברים שיאים היסטוריים • פרשנות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ ממשיך לטלטל את השווקים עם ציוצי הטוויטר שלו, המתוזמנים באופן גרוע במיוחד. האחרון שבהם, אודות חוסר הסכמה עם הסינים בנושא המכס על יבוא מוצרים סיניים לארה"ב, כשהדדליין לשיחות הסחר הוא 10 במאי. השווקים, שהופתעו מהודעה זו, יצרו תיקון מבורך למדי לאחר העלייה הדו-ספרתית בשוקי המניות שנרשמה מאז תחילת השנה.

המשקיעים מסתכלים על "אצבע דונלד", שניתן לכנותה "אצבע האלוהים", המכוונת את הביצועים הכמעט שמימיים או אלוהיים של הכלכלה והשוק ההון בארה"ב - כששניהם שוברים שיאים היסטוריים. ושום דבר לא יכול להיות הולם יותר, כאשר "אצבע אלוהים" היא גם שם של הר, או ליתר דיוק פסגתו של ההר לה מז' בצרפת, המתנשא לגובה של 3,973 מטר. אף נשיא קודם לא "השפיע" על השווקים במידה כזו, עם אסטרטגיה נחושה לזכות בחזרה בסחר העולמי ובמחויבות חזקה לאסוף תזרימי הון בינלאומיים.

התוצאה היא הכוח המדהים של הדולר (1.12 מול האירו). באופן כללי, התוצאות בדוחות הכספיים שפורסמו בוול סטריט המשיכו לספק רמה גבוהה למדי של הפתעות נחמדות משני צידי האוקיינוס ​​האטלנטי. זה עדיין לא מספיק כדי לקבוע יעדים לכל שנת 2019, כיוון שהרבעון הראשון עדיין לא הסתיים. מה עוד, כרגע המשקיעים מודאגים יותר מ-"אצבע אלוהים" זו, שהיא שוב ביטוי המתאים למדי - לנשיא האמריקאי, כמו גם השם שניתן לרוחות הטורנדו השונים המתרחשות באזור המרכזי של ארה"ב, "עמק טורנדו".

סביר להניח כי בשלב זה של מסחר מאופק (ומאי הוא בדרך כלל חודש מאופק) ולפני הבחירות באירופה - כמה משקיעים יסתכנו וישקיעו בנכסים מסוכנים בטרם הושג הסכם סופי על מלחמת הסחר. תיקון נוכחי זה צריך לספק גם נקודות כניסה חדשות למשקיעים "אינדיאנים", שבאומץ רב ממשיכים להאמין באירופה. רמות ההערכה יקטנו ככל שתשתפר כלכלת המאקרו. אירופה עדיין מפחידה אנשים, אף שרוב המשקיעים יודעים כי היא אינה עומדת להתפרק, וכיום כולם רוצים להיות באותו צד כמו "אצבע האלוהים".

בצירוף מקרים מוזר, זה קרה גם ב-10 במאי (אם כי בשנת 1508), כאשר האפיפיור יוליוס השני ביקש ממיכלאנג'לו לצייר את התקרה של הקפלה הסיסטינית ברומא. זו ממחישה כיצד אלוהים ברא את אדם - האדם הראשון, באמצעות "אצבע האלוהים" המפורסמת (שתי האצבעות שלהם כמעט נוגעות). בלי להתפלסף יותר מדי בסמליות דתית-מיסטית זו, נוכל בכל זאת להתפתות ולומר כי הנשיא טראמפ יצר גם סוג של "ישות כלכלית" חדשה וברא דרך חדשה להנהגת ארצו, הכלכלה העולמית ושוקי ההון.

הכותב הוא Igor de Maack, מנהל קרן DNCA מקבוצת ההשקעות האירופית Natixis