בית המשפט התבקש לבטל את רישיון היצוא של NSO

אמנסטי העולמית עתרה למחוזי בת"א נגד החברה הישראלית • טוענת כי נעשה שימוש בתוכנת פגסוס של NSO לטובת השתלטות על הטלפון הנייד של איש צוות מאמנסטי • "לא מדובר במקרה בודד אלא בדפוס השימוש במערכת זו נגד פעילי וארגוני זכויות אדם ברחבי העולם"

הנהלת NSO ומייסדיה / צילום: בני סהר
הנהלת NSO ומייסדיה / צילום: בני סהר

במהלך חודש יוני 2018 נעשה ניסיון, שייתכן שהתממש, להשתלט באמצעות מערכת מעקב מסוג פגסוס של חברת NSO על מכשיר הטלפון של איש צוות Amnesty International. מבחינת יכולת טכנית, מערכת פגסוס מאפשרת השתלטות על מכשיר הטלפון אליו הוחדרה, את איסוף המידע הנמצא על גביו ואת הפיכת הטלפון למכשיר האזנה, הקלטה וריגול.

"השימוש במערכת פגסוס נגד איש צוות Amnesty International אינו מקרה מבודד, אלא תואם לדפוס השימוש במערכת זו נגד פעילי וארגוני זכויות אדם ואזרחים ברחבי העולם. זאת, כפי שתועד על-ידי Amnesty International ומכון Citizen Lab מואניברסיטת טורנטו".

כך נטען בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתה מתבקש בית המשפט להורות למשרד הביטחון לבטל את רישיון היצוא של NSO.

NSO נוסדה ב-2010, והיא מייצרת מוצרי סייבר התקפי שהידוע בהם הוא תוכנת פגסוס - תוכנה המסווגת ככלי ביטחוני המאפשרת לפרוץ לטלפונים ניידים ולמחשבים ולהאזין להם ללא ידיעת בעליהם. ב-2014 נוצרה קבוצה גלובלית כתוצאה ממיזוג בין חברות סייבר ישראלית ואירופית. מאז, קבוצת NSO הגדילה את הכנסותיה בקצב מהיר לכ-250 מיליון דולר ב-2018, כך לפי נתונים שסיפקה החברה בעבר, והיא מוכרת לעשרות לקוחות ברחבי העולם.

תוכנת פגסוס עלתה לכותרות לאחרונה על רקע מה שכונה "פרשת הסייבר מהחמורות בתולדות ישראל", לאחר שעובד לשעבר של חברת הסייבר הישראלית גנב את תוכנת פגסוס והציע אותה למכירה בדארקנט. העובד נשלח ל-5 שנות מאסר בפועל, והפרשה התפוגגה, אך התוכנה חזרה מהר מאוד לכותרות - הפעם במסגרת תביעה הדורשת להפסיק לייצא אותה, לאור טענות לשימוש זדוני ואסור בה, תוך פגיעה והפחדה לכאורה של פעילים בארגוני זכויות אדם.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד איתי מק בשם כ-30 פעילים ופעילות באמנסטי אינטרנשיונל ישראל ובשיתוף אמנסטי אינטרנשיונל העולמית והמכון לזכויות אדם ולצדק עולמי ע"ש ברנשטיין בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק (NYU), נכתב כי "על בית המשפט לחזק את משרד הביטחון ולהציב גבולות ברורים לקבוצת NSO שיצאה משליטה ומהווה סכנה ממשית בתחום הסייבר לפעילי זכויות אדם ואף מכתימה את מוניטין 'אומת הסטארט-אפ' הישראלית בעולם".

רשת עולמית של ריגול

לטענת העותרים, במוצרי הסייבר של NSO נעשה שימוש לשורה של מתקפות מצמררות על מגיני זכויות אדם ברחבי העולם.

העתירה נפתחת בתיאור התקיפה לכאורה של אדם מצוות אמנסטי אינטרנשיונל באוגוסט 2018 באמצעות תוכנת פגסוס, שנקשרה גם למתקפות על פעילי זכויות אדם ועיתונאים בסעודיה, במקסיקו ובאיחוד האמירויות. בעתירה נטען כי אותו פעיל באמנסטי אינטרנשיונל קיבל הודעה שבה קישור שהכיל מידע על מחאה מחוץ לשגרירות סעודיה בוושינגטון. ההודעה נשלחה בתקופה שבה אמנסטי אינטרנשיונל קידמה קמפיין לשחרורן של פעילות זכויות אדם בסעודיה שנכלאו. על-פי הנטען, בהקשה על הקישור, תוכנת פגסוס נשתלה בתוך מכשיר הטלפון ללא ידיעת מקבל ההודעה, מה שאיפשר לשולחי ההודעה שליטה כמעט מוחלטת על הטלפון.

עוד לטענת העותרים, חוקרים בתחום הסייבר תיעדו את השימוש בתוכנת הריגול פגסוס של קבוצת NSO בשורה נרחבת של מתקפות על החברה האזרחית, לרבות 24 מגיני זכויות אדם, עיתונאים וחברי פרלמנט במקסיקו; אדם מצוות אמנסטי אינטרנשיונל; הפעילים הסעודים עומר עבדול עזיז, יחיא עסירי ור'אנם אל מסאריר; פעיל זכויות האדם עטור הפרסים מאיחוד האמירויות אחמד מנסור; וכן, לכאורה, ברצח העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חשוקג'י.