גם המוסדיים תובעים את טבע: "הסתירו את מנוע הצמיחה האמיתי של טבע – אסטרטגיית העלאת המחירים"

לא רק פרשת תיאום המחירים בארה"ב: גם בארץ טבע חשופה לתביעות ייצוגיות • הפניקס, הראל, מגדל ומוסדיים נוספים הגישו שורת תביעות נגד החברה: "המזימה של טבע להעלאת המחירים הייתה רווחיות ביותר ותרמה קרוב ל-1.35 מיליארד דולר לשורה התחתונה של טבע"

מפעל טבע בכפר-סבא / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע בכפר-סבא / צילום: תמר מצפי

במקביל לתביעה של הרשויות בארה"ב, חברת טבע  חשופה גם לתביעות ייצוגיות בארה"ב מצד משקיעים מוסדיים מישראל. אחד המוסדיים אמר היום ל"גלובס" כי "לא מדובר בתביעה חדשה. קיימת תביעת ייצוגית ישנה בנושא בארה"ב. מדובר בהליך פרוצדורלי של תביעות ייצוגיות בארה"ב שמאפשר לפעול במסגרת נפרדת. המטרה של המסגרת הנפרדת היא לאפשר למחזיקי מניות ישראליות לתבוע בגין נזק, ויש שותפים מוסדיים ישראלים רבים בתביעה זו".

תביעה אחת הוגשה על-ידי מגדל, יוזמה, קרן הפנסיה של עובדי האוניברסיטה העברית, אלטשולר שחם והלמן אלדובי. בתביעה זו הנתבעים הם טבע והבכירים לשעבר בחברה - ארז ויגודמן, איל דשא, אלאן אוברמן, סיגורדור אולפסון, יצחק פטרבורג ואחרים; כמו גם המנכ"ל הנוכחי קאר שולץ ומנהל הכספים מייקל מקללן.

התביעה טוענת למצגי-שווא והשמטות מצד טבע בתקופה שבין פברואר 2014 לדצמבר 2018, שהובילו לכך שהתובעים רכשו את מניית טבע בשוק "במחירים מנופחים באופן מלאכותי". לדבריהם, בדצמבר 2018 השוק למד שטבע השתתפה באחד הקרטלים הגדולים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, דבר שיצר נזק של מיליארדי דולרים למשקיעים. הם מבקשים מבית המשפט לקבוע שטבע תשלם פיצויים.

לטענת התובעים, הנתבעים "הסתירו את מנוע הצמיחה האמיתי של טבע - אסטרטגיית העלאת המחירים הלא חוקית. לדוגמה, ב-11 בפברואר 2016, החברה דיווחה כי רווחי העסק הגנרי שלה עלו ב-500 מיליון דולר לעומת שנה קודמת. בשיחת הוועידה, אולפסון (שהיה מנכ"ל החטיבה הגנרית) דחה מפורשות את הרעיון שהצמיחה המדהימה ברווח מיוחסת לאסטרטגיית מחירים: 'איך עשינו זאת? לא באמצעות תמחור אלא בתמהיל הפורטפוליו, מוצרים חדשים והתייעלות'. במציאות, אסטרטגיית עליית המחירים תרמה 155 מיליון דולר, או 31% מהצמיחה, וייצרה 848 מיליון דולר של רווחים מנופחים ב-2015", נטען בתביעה.

במקביל הוגשה תביעה על-ידי הראל, נגד טבע ובכירים לשעבר (לא כולל ויגודמן ודשא) ונגד מקללן, בשל הנזקים שנגרמו לבעלי המניות שרכשו מניות טבע בין 1 במאי 2014 ל-8 בפברואר 2018. בתביעה זו נטען כי המזימה של טבע להעלאת המחירים "הייתה רווחיות ביותר ותרמה קרוב ל-1.35 מיליארד דולר לשורה התחתונה של טבע". הם מציינים מספר תרופות שבהן "המחירים נעו בתיאום כמעט מושלם ועלו מיידית וסימולטנית בכל חברה".

לדבריהם, טבע סבלה ממספר קשיים לפני התקופה המדוברת, והמנכ"ל ב-2013, ג'רמי לוין, אמר באוגוסט של אותה שנה כי יש האטה בצמיחה בגנריקה בארה"ב. לטענת התביעה, עליית המחירים המתואמת היא זו שהובילה ל"ריבאונד" בטבע ולצמיחה של 6% במכירות הגנריקה בארה"ב ברבעון השלישי של 2013. "נתוני המכירות והרווחים שטבע דיווחה בתקופה הרלוונטית היו שגויים ומטעים", נכתב שם. התביעה מבקשת מבית המשפט לקבוע כי טבע הפרה את חוקי ניירות הערך, ולחייב אותה בפיצויים. 

תביעה נוספת, ותיקה יותר, הוגשה על-ידי הפניקס נגד החברה, ויגודמן, דשא, מקללן ואחרים. התביעה כוללת את מי שרכש מניות טבע בין 30 באוקטובר 2013 עד 8 בפברואר 2018, כאשר לטענת הפניקס, רכישות אלה בוצעו "במחירים שנופחו באופן מלאכותי", והדבר הוביל לנזקים בשל הפרת חוקי ניירות ערך שבוצעו בחברה. בין היתר נטען כי טבע השמיטה פרטים מהותיים, וכי "ניפוח המכירות של טבע דרך תיאום מחירים היווה הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב וחשף את החברה לסיכון משמעותי".

מטבע נמסר: "החברה תגיב בערוצים המשפטיים".