חקלאים, קמעונאים וצרכנים: הרשימה המתארכת של נפגעי ההסלמה במלחמת הסחר

התגובה של סין למכסים החדשים שהטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על יבוא סיני לארה"ב גבתה מחיר מהבורסות, שרשמו ירידות חדות • יותר ויותר מגזרים יצרניים בארה"ב חשים גם הם את ההשפעה הישירה של המכסים

שדה תירס באייווה / צילום: רויטרס, Frank Polich
שדה תירס באייווה / צילום: רויטרס, Frank Polich

"זה לא יכול להימשך עוד הרבה. אנחנו זקוקים להסכם סחר מוגמר בקרוב, ובינתיים החקלאים יזדקקו ככל הנראה לסבב נוסף של תשלומי סיוע", כך אמר ל-CNN גרנט קימברלי, חקלאי מאיווה שמגדל תירס וסויה.

"נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חייב לחקלאים כמוני תוכנית פעולה כלשהי", הוסיף ואמר אתמול ל-CNN ג'ון ווסלי בויד, מגדל סויה מווירג'יניה. "החקלאים היו בסיס התמיכה שלו. הם סייעו לבחירתו של הנשיא הזה, ועכשיו הוא מפנה את גבו לחקלאים של אמריקה כשאנחנו זקוקים לו הכי הרבה", אמר בויד.

נראה כי החקלאים האמריקאים מתחילים לאבד את סבלנותם כלפי מלחמת הסחר של ארה"ב עם סין.

במשך זמן רב תמכו החקלאים במטרתו של הנשיא טראמפ להשיג הסכם סחר טוב יותר עם בייג'ין, שיפתור את הבעיות הממושכות שנבעו ממה שהחקלאים מתארים כנוהלי סחר לא-הוגנים. אך לאחר שבועות של הצהרות אופטימיות מצד טראמפ וחברי ממשלו על ההתקדמות בשיחות הסחר, העלה הנשיא בשבוע שעבר במפתיע את המכסים על מוצרים סיניים בשווי כולל של 200 מיליארד דולר מ-10% ל-25%, והודיע כי בכוונתו להטיל מכסים בשיעור דומה על יבוא סיני בהיקף של 325 מיליארד דולר נוספים. בתגובה העלתה סין את המכסים על מוצרי יבוא אמריקאים בשווי כולל של 60 מיליארד דולר.

העלאת המכסים אינה פוגעת ישירות במוצרים חקלאיים, מכיוון שעל מרביתם כבר הטילה סין אשתקד מכסים של 25%, אך הידיעה הפילה את מחירי הסחורות (קומודיטיס) ופגעה בעיקר בשוקי ההון שרשמו ירידות חדות בתגובה להסלמה בעימות.

כבר קרוב לשנה שמגדלי סויה, תירס וחיטה מתמודדים עם המכסים הסיניים. בייג'ין הטילה את המכסים האלה כנקמה על המכסים שהטיל ממשל טראמפ על מוצרים סיניים.

המכסים מייקרים את המוצרים החקלאיים האמריקאים ליבואנים הסינים, וצרכנים פרטיים בסין חדלו לרכוש סויה וחיטה אמריקאיות.

לאחר פגישתו עם נשיא סין שי ג'ינפינג בדצמבר, נשמע טראמפ אופטימי בנוגע להתקדמות לקראת הסכם שיסיר את המכסים אלה, והחקלאים לקחו ברצינות את דברי ההרגעה של הנשיא. אלא שההסלמה של השבוע האחרון גורמת להם לפקפק בעתיד האופטימי.

אתמול ניסה טראמפ להמשיך להרגיע את החקלאים והודיע כי יפצה ב-15 מיליארד דולר את אלה שנפגעו מהמכסים הסיניים. 

המכסים גובים מחיר
 המכסים גובים מחיר

הלחץ של רשתות הקמעונאות

החקלאים לא לבד. גם רשתות הקמעונאות בארה"ב, שסבלו לאחרונה מחולשה על רקע העלייה בחיכוכי הסחר עם סין, ניצבות השבוע בפני מבחן חדש כאשר מייסי'ס ו-וולמארט יפרסמו את דוחותיהן הכספיים לרבעון הראשון.

המשקיעים ירצו לשמוע פרטים על איך הרשתות מתכוונות לספוג את המכסים שהוטלו על סחורות שמיובאות מסין ונרכשות ישירות על-ידי צרכנים בארה"ב.

המכסים חדשים פוגעים בין היתר בביגוד, מזוודות ותיקים, ריהוט, קישוטי חג המולד, מערכות אזעקת אש, מחשבים נישאים ומכשירי טלפון ניידים. לקמעונאים יש מעט אופציות: הם יכולים לספוג את עלות המכס בעצמם, לחלק אותה בין הספקים שלהם או לגלגל אותה לצרכנים, כלומר לייקר את הסחורה.

אף אחת מהאופציות הללו איננה קורצת, והכאב של הקמעונאים עלול להשליך גם על הכלכלה האמריקאית הרחבה. לפי אומדנים מוקדמים, המכסים החדשים יגלחו השנה 0.3 נקודת אחוז מהצמיחה בתמ"ג האמריקאי.

"כשהדיבורים על המכסים התחילו בשנה שעברה, הקמעונאים היו חזקים", אמר סיימון סיגל, אנליסט בכיר באינסטינט. באותה עת התנאים הכלכליים היו טובים יותר, והרשתות צמצמו את המלאים שלהן. "כעת המצב רגיל יותר, המלאים חזרו ועלו, והרשתות לא יכולות להעלות מחירים", הוא הוסיף.

שולי הרווח כבר תחת לחץ, כאשר רשתות כמו וולמארט וטארגט הוציאו סכומים גדולים על שדרוג היכולות הדיגיטליות שלהן ועל עיצוב מחדש של חנויות. ספיגת עלות המכסים תשחק עוד יותר את שולי הרווח, לפי האנליסטים.

זה עלול בכל זאת להוביל להעלאות מחירים של רשתות במאמץ להגן על שולי הרווח, להערכת אנליסטים, אבל הרשתות מסתכנות בחנק ההכנסות שלהן אם הלקוחות יצמצמו את הצריכה. כיסי הצרכנים נראים בריאים יחסית בזכות שוק העבודה ההדוק ועליות השכר, אך ההוצאה הצרכנית בחודשים האחרונים הייתה מעורבת, כולל עונת חג חלשה, פברואר פושר והתאוששות במרץ, לפי נתוני משרד המסחר הפדרלי.

על מכס של 25% על פריטי הלבשה, הרשתות יצטרכו להעלות מחירים ב-2.3% כדי לשמור על שולי הרווח הגולמי שלהן, לפי ניתוח של בנק אוף אמריקה. אם הן לא יוכלו לייקר מוצרים, המכסים עלולים להפחית את הכנסותיהן ב-39% השנה.

כמה חברות מנסות לבודד את עצמן מסכסוך הסחר בין ארה"ב לסין. חלק מהן העבירו את הייצור מסין למדינות אחרות במזרח אסיה בשנים האחרונות. רשתות אחרות הזדרזו לייבא את המוצרים מסין לפני כניסת המכסים החדשים לתוקף, כתבו לאחרונה אנליסטים של קרדיט סוויס.

הצרכנים נפגעים, הכלכלה פחות

ואם המחירים עולים, הצרכנים נפגעים. סבב המכסים האחרון שהטיל טראמפ יפגע בכיסיהם של הצרכנים האמריקאים, מכיוון שהוא ייקר מוצרי צריכה בשווי כולל של 40 מיליארד דולר. הספקיות יישאו בחלק מהעלויות, אך המכסים צפויים להוביל לעליית מחירים שתצמצם את כוח הקנייה של הצרכנים. העלאת המכסים ל-25% תעלה למשפחה ממוצעת בת ארבע נפשות 767 דולר בשנה, על-פי מחקר שערך Trade Partnership Worldwide, שעובד עם ארגונים שמתנגדים למכסים.

הרקורד של הבית הלבן בסוגיית המכסים על מוצרי צריכה מראה שהשפעתם על הצרכנים הייתה משמעותית.

בינואר 2018 הטיל הממשל מכסים בסך 20% על מכונות כביסה. מחירי מכונות הכביסה ומייבשי הכביסה קפצו בכ-12%, מכיוון שיצרניות המכשירים פיזרו את הגידול בעלות על שני הפריטים.

עם זאת, הכלכלה הרחבה נפגעה פחות. המכס על מכונות הכביסה עלה לצרכנים האמריקאים 1.5 מיליארד דולר בשנה, לדברי חוקרים בבנק המרכזי של ארה"ב ובאוניברסיטת שיקגו. זהו סכום קטן בהשוואה להיקף של 21 טריליון דולר של כלכלת ארה"ב כולה. האמריקאים פשוט אינם קונים מספיק מכונות כביסה כדי שהעלאת מחיר משמעותית תפגע בכלכלה.

גרגורי דאקו, כלכלן בכיר לענייני ארה"ב ב-Oxford Economics, העריך כי מכסים של 25% על פלח נוסף של מוצרים סיניים בשווי כולל של 200 מיליארד דולר, יקטינו את צמיחתה של כלכלת ארה"ב ב-0.3%. זה עלול לדחוף את שיעור הצמיחה אל מתחת ל-2% עד סוף השנה, אך העלאת המכסים לא תיצור מצב שיגרור את הכלכלה למיתון, לדברי דאקו.