יוני טל עוזב את מנורה מבטחים לאחר 19 שנים של ניהול השקעותיה; מועמד מוביל להחליפו: ניר מורוז

טל מונה לתפקידו באפריל 2000, כשקבוצת הביטוח ניהלה כ-10 מיליארד שקל, והוא עוזב כשהיא מתקרבת לרף 200 של מיליארד שקל תחת ניהולה • מורוז מכהן כמנהל השקעות העמיתים של קבוצת מנורה מבטחים

יוני טל / צילום: איל יצהר
יוני טל / צילום: איל יצהר

לאחר 19 שנים כמנהל ההשקעות הראשי של קבוצת מנורה מבטחים, יוני טל עוזב. היום דיווחה קבוצת הביטוח, בראשות היו"ר ערן גריפל, כי טל הודיע כי "לאחר 24 שנות עבודה בקבוצת מנורה מבטחים הוא מבקש לסיים, בתקופה הקרובה, את תפקידו בקבוצה".

במנורה מבטחים פירטו כי הוא עושה זאת "מטעמים אישיים שאין בהם עניין לציבור, ובמועד שייקבע בתיאום עם הנהלת החברה, ותוך שיתוף פעולה וסיוע בחפיפה עם מחליפו בתפקיד". מי שנראה כמועמד הטבעי להחליף את טל הוא ניר מורוז, מנהל השקעות העמיתים של קבוצת מנורה מבטחים, ובעבר מנהל ההשקעות הראשי בפסגות, ולפני כן בכיר במערכי ההשקעות של כלל ביטוח ושל מגדל.

יוני טל מנהל את ההשקעות של הקבוצה מאז שנת 2000 - אז החליף בתפקיד את אלוף קפלון המנוח, ששימש בתפקיד במשך עשור. קודם לכן טל היה איש כספים. על פי הערכות הוא פורש מהתפקיד בשל רצונו "להוריד הילוך" לאחר כהונה ארוכה מאוד.

טל הוא מנהל השקעות מוערך מאוד, הן בתוך מנורה מבטחים והן בשוק ההון בכלל, ולאורך שנים הוא הוביל את מנורה לתוצאות טובות ביחס לענף. עם השנים הוא גם בנה מערך השקעות גדול במנורה מבטחים, שכיום יש בו עשרות רבות של אנשים.

כאשר טל החל לנהל את ההשקעות במנורה מבטחים, בתחילת אפריל 2000, ניהלה הקבוצה כ-5-10 מיליארד שקל, ולאורך השנים היא רכשה בין היתר את קרן הפנסיה המקיפה החדשה הגדולה בשוק, ואת חברת הביטוח שומרה. בסוף 2018 ניהלה הקבוצה נכסים בהיקף כולל של כ-185 מיליארד שקל.

השקעות הגופים המוסדיים בקבוצת מנורה מבטחים כולה מנוהלות על-ידי אגף ההשקעות של מנורה מבטחים ביטוח. באגף זה קיימים צוותי השקעה מתמחים בהשקעות סחירות בישראל ובחו"ל - במניות, באג"ח, בנגזרים וכו', וכן בהשקעות לא סחירות, כגון קרנות השקעה, נדל"ן בישראל ובחו"ל ומערך אשראי לא סחיר.

במנורה מבטחים, וגם אצל המוסדיים האחרים, מתקיימת הפרדה בין ניהול כספי הנוסטרו לבין ניהול כספי המבוטחים והעמיתים. בכל מקרה, החלטות ההשקעה בגופים המוסדיים מתקבלות בפועל על-ידי מנהלי התחומים ומנהלי ההשקעות השונים באגף ההשקעות, בכפוף למגבלות רגולטוריות ובמסגרת המדיניות המאושרת על-ידי הדירקטוריונים הרלוונטיים וועדות ההשקעה השונות.

לפיכך, טל, מנהל השקעות ראשי בקבוצת מנורה מבטחים וגם משנה למנכ"ל ומנהל אגף השקעות במנורה מבטחים ביטוח, הוא גם האחראי על ההשקעות במנורה מבטחים פנסיה וגם מכהן כדירקטור במנורה מבטחים נדל"ן, באמפא קפיטל ובחברות נוספות בקבוצה.

מורוז, המועמד המוביל "מתוך הבית" להחליף את טל בתפקיד, הצטרף למנורה מבטחים לפני כשנתיים וחצי, לאחר שהיה מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות פסגות. קודם לכן הוא היה מנהל ההשקעות של כספי העמיתים בכלל ביטוח, ועוד קודם שימש שם כמנהל השקעות הנוסטרו של הקבוצה. לפני כן כיהן כמנהל השקעות הנוסטרו בקבוצת הביטוח מגדל.

טל הוא מנהל ההשקעות המוסדי השכיר הוותיק ביותר בתפקידו, ועתה, עם עזיבתו, הופך רועי יקיר, שמונה לתפקידו בהפניקס באפריל 2013, לזקן השבט. קודם לתפקידו בהפניקס ניהל יקיר את ההשקעות של קבוצת כלל ביטוח במשך תקופה של יותר מ-13 שנים.