ממשל טראמפ יוצא בשני צעדים חריפים שיפגעו בוואווי

הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ אישר את האפשרות לחסום עסקאות שמערבות ציוד טכנולוגי שמהווה "איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב" • בנוסף, מחלקת המסחר של ארה"ב הודיעה על הוספת וואווי לרשימה שאוסרת עליה לקנות רכיבים מחברות אמריקאיות ללא אישור הממשל

מייסד ומנכ"ל וואווי רן ז'נגפיי / צילום: רויטרס
מייסד ומנכ"ל וואווי רן ז'נגפיי / צילום: רויטרס

ארה"ב יצאה אמש בשני צעדים חריפים נגד וואווי הסינית: הנשיא דונלד טראמפ חתם על צו שמכריז על מצב חירום לאומי ומעניק למזכיר המסחר האמריקאי, ווילבור רוס, את האפשרות לחסום עסקאות שמערבות ציוד טכנולוגי שמהווה "איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב", ובנוסף לכך, מחלקת המסחר של ארה"ב הודיעה על הוספת וואווי לרשימה שאוסרת עליה לקנות רכיבים מחברות אמריקאיות ללא אישור הממשל. רוס הצהיר שטראמפ תמך בהחלטה להוסיף את וואווי לרשימה, מאחר שהיא"תמנע מטכנולוגיה אמריקאית להיות מנוצלת לרעה באופן שיסכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב".

הצו הנשיאותי עושה שימוש בחוק "הכוחות הכלכליים במצב חירום בינלאומי" (International Emergency Economic Powers Act), שמעניק לנשיא ארה"ב סמכות לפקח על המסחר במצב חירום לאומי שמאיים על ארה"ב, ויביא לכך שמחלקת המסחר של ארה"ב ורשויות ממשלתיות נוספות יצטרכו לייצר תוכנית אכיפה לחוק עד אוקטובר.

בחברת וואווי הצהירו ל-CNBC בתגובה על הצעדים כי "הגבלת הפעולות של וואווי בארה"ב לא תהפוך את ארה"ב לחזקה יותר, ורק יגביל אותה "ב לאלטרנטיבות איכותיות פחות ויקרות יותר, מה שיגרום לה להישאר מאחור בתחום ה-5G, ויפגע בחברות ובצרכנים האמריקאים. אנחנו מוכנים לשוחח עם ממשל ארה"ב כדי לחשוב על אמצעים אפקטיביים שיבטיחו בטיחות במוצרים".

בארה"ב טוענים כבר תקופה ארוכה כי הציוד של וואווי יכול לסייע לסין לרגל אחרי ארה"ב. בוואווי הכחישו שוב ושוב את ההאשמות הללו. ארה"ב אף מקיימת מאמצים דיפלומטיים מתמשכים בניסיון לשכנע מדינות נוספות לא להשתמש בציוד של וואווי עבור קישוריות הדור החמישי. אוסטרליה ויפן חסמו את השימוש בציוד וואווי בעקבות מאמצי ארה"ב, אך מסתמן שבריטניה וגרמניה לא ישתפו פעולה. ארה"ב אף הזהירה לאחרונה שלא תמשיך לשתף במודיעין עם בעלות בריתה שישתמשו בציוד של החברה הסינית.

מאנג וואנזו/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
 מאנג וואנזו/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

בארה"ב כבר ננקטו שורה של צעדים נגד החברה. בין היתר, באוגוסט אסר טראמפ על הממשל האמריקאי להשתמש בציוד של וואווי וספקית סינית נוספת, ZTE. בינואר, תובעים אמריקאים האשימו שתי יחידות של וואווי במדינת וושינגטון בכך שניסו לגנוב סודות מסחריים של חברת טי-מובייל האמריקאית. גם אוניברסיטאות מובילות בארה"ב הפסיקו להשתמש בציוד החברה מתוך חשש שהדבר ימנע מהן מימון ממשלתי.

בנוסף, סמנכ"לית הכספים של וואווי, מנג וואנז'ו נעצרה בקנדה לפני מספר חודשים באשמה של הונאת בנקים אמריקאים והפרת הסנקציות על איראן, לבקשת ארה"ב שדורשת את הסגרתה. היא שוהה במעצר בית בקנדה בזמן שמתנהל המשפט נגדה.

המאבק של ארה"ב בוואווי מתנהל על רקע מתח גובר בין סין וארה"ב, שמנהלות ביניהן מלחמת סחר. השבוע הצהירה החברה הסינית קונלון שהחזיקה בחברת גריינדר מקליפורניה שמפעילה אפליקציית היכרויות פופולרית לקהילה הגאה, שתמכור את גריינדר בעקבות בקשה של הוועדה להשקעות זרות של ארה"ב. גם הפעם, הנימוק הוא חשש מפגיעה בביטחון הלאומי, מאחר שבוועדה חוששים מהמידע האישי שהחברה אוספת על המשתמשים ועשויה להעביר לסין.