בצל הקיצוצים בהפקות התאגיד: ארגוני היוצרים נערכים למאבק

במכתב ששלחו היום איגוד היוצרים למנכ"ל תאגיד השידור וליו"ר מועצת התאגיד, הם דורשים הבהרות באשר לקיצוץ המתוכנן • "דווקא פה בישראל היצירה הישראלית נדרשת לקבץ נדבות, ובכל פעם שיש קשיים תקציביים כאלה ואחרים, היא זו שנפגעת ראשונה"

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ'
אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ'

תעשיית התוכן נערכת למאבק בקיצוצים הצפויים בהפקות כתוצאה מההוצאות של תאגיד השידור "כאן" בשל ההשקעה באירוויזיון: במכתב ששלחו היום (ה') ראשי איגוד היוצרים למנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ וליו"ר מועצת התאגיד גיל עומר, הם דורשים הבהרות באשר לקיצוץ המתוכנן - זאת לאחר שבימים האחרונים קיבלו מפיקים הודעות על הקפאה וביטול של תוכניות וסדרות.

במכתב מתריעים האיגודים מפני הפרת החוק ומבקשים הבהרות: "אנו מכירים בקושי שנוצר לתאגיד נוכח חוסר רצונה של ממשלת ישראל להשתתף בהפקת האירוויזיון אשר מושתות במלואן על התאגיד", נכתב במכתב. "כפי שמסתמן, עתה תהיה זאת שוב היצירה הישראלית שתספוג את מלוא הנזקים של הקיצוץ בתקציב".

בצד האמפתיה מזכירים האיגודים כי חוק התאגיד קובע השקעה של 200 מיליון שקל למימון הפקות ולרכישת תוכניות, 20 מיליון שקל לתכנים בערבית ועוד 40 מיליון לתוכניות לילדים. הם מזכירים כי "השקעה פחותה מהסכומים האלה מהווה הפרה בוטה של החוק ומטרותיו".

לדבריהם, "היצירה הטלוויזיונית הישראלית זוכה להצלחות בישראל ובעולם ונחשבת לשגריר של החברה הישראלית, של התרבות ושל המדינה. תאגיד 'כאן' - שמיקם את עצמו תוך זמן קצר כבית ליצירה ישראלית מעשירה, מגוונת ואיכותית - הופך לראש חץ של יצירה טלוויזיונית איכותית, ואילו בניגוד לכל מעלותיה דווקא פה בישראל היצירה הישראלית נדרשת לקבץ נדבות, ובכל פעם שיש קשיים תקציביים כאלה ואחרים, היא זו שנפגעת ראשונה".

האיגודים מזכירים את ההיסטוריה של רשות השידור, שקיצצה ביצירה בכל פעם שנדרשה לקצץ בהוצאותיה, ואת המאבק שעשו איגודי היוצרים לטובת התאגיד. "מאחורינו 5,000 איש ואישה המהווים שוק תוכן טלוויזיוני שלם, אשר פרנסתו, קיומו וחדוות היצירה שלו תלויים בהפקות מקור, כפי שמחויב על-פי חוק על-ידי תאגיד השידור הישראלי. לא ניתן לרעות החולות לחזור על עצמן".