האם הציונות בנסיגה בתחום החינוך והשירות הצבאי? | המשרוקית

יועז הנדל מזהיר שהציונות בנסיגה בכל החזיתות: "מעל 50% מתלמידי כיתות א' לומדים בחינוך לא-ציוני. רק 50% מהצעירים במדינת ישראל מתגייסים, ו-43% מסיימים שירות מלא" • אבל מה אומרים הנתונים? • המשרוקית של גלובס

יועז הנדל / צילום: איל יצהר
יועז הנדל / צילום: איל יצהר

על רקע העימות לשילוב חרדים בצבא ובמשק בין יאיר לפיד לבין פוליטיקאים חרדים, נחלץ איש כחול לבן יועז הנדל להגנת חברו לסיעה: "מדינת ישראל נמצאת היום במצב מאוד ייחודי", הוא אמר בראיון לגלי צה"ל, "מעל 50% מתלמידי כיתות א' לומדים בחינוך לא-ציוני, צריך להגיד את זה בקול. רק 50% מהצעירים במדינת ישראל מתגייסים, ו-43% מסיימים שירות מלא". הנדל טוען שהמגמות האלה מחייבות פתרון שיביא לשילוב החרדים "בזכויות ובחובות" ובשוק העבודה.

הנדל מציג מספרים שלפיהם המגזר "הציוני", בלשונו, נמצא בנסיגה בשתי חזיתות - חינוך ושירות בצה"ל. כמה הנתונים שהוא משמיע מדויקים?

נתחיל בצה"ל. הצבא לא מפרסם מידע רשמי על מצבת כוח האדם שלו, ובפרט על מספרם המדויק של המתגייסים. עם זאת, אנשי אגף כוח אדם בצה"ל מטפטפים לפעמים נתונים חלקיים. בכנס של "כלכליסט" שהתקיים בפברואר 2015 אמר ראש אכ"א האלוף חגי טופולונסקי כי בצה"ל משרתים 140 אלף חיילים בשירות חובה - "50% מתגייסים היום. איפה נמצאים האחרים? כרבע אנחנו לא מגייסים, מוסלמים, נוצרים, מיעוטים אחרים; עוד רבע זה כאלה שאמורים להתגייס ולא מתגייסים, הרוב כתוצאה מדת".

מבין המתגייסים, 14.6% מהבנים ו-7.6% מהבנות נושרים תוך כדי השירות - כך לפי דברים שמסרה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת סא"ל קרן קרוגר בן-נתן. בהנחה ש-50% מהמחזור לא התגייסו מלכתחילה, אומדן הצעירים שאינם מסיימים שירות מלא קרוב למספר שהזכיר הנדל.

נעבור למערכת החינוך. בישראל אין זרם חינוכי ששמו "חינוך לא-ציוני". הנדל מסר באמצעות דוברו שבמלים האלה התכוון ל"מה שמחוץ לחינוך הממלכתי". האומנם פחות ממחצית תלמידי כיתה א' לומדים בזרם הזה? לפי אתר "מבט רחב" שמפעיל משרד החינוך, מתוך 165 אלף תלמידים שלומדים בכיתות א' בשנת הלימודים הנוכחית, 126 אלף חובשים את ספסלי בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים, דהיינו, יותר משלושה רבעים. רוב האחרים מתחנכים בזרם המוכר שאינו-רשמי ובמוסדות פטור.

אבל אולי בכל זאת הנדל מתכוון למשהו אחר? רבים מתלמידי בתי הספר לומדים בזרם הממלכתי-ערבי, שהוא ממלכתי לכל דבר ועניין, אבל אפשר שהנדל לא יגדיר אותו כ"ציוני". בדקנו את המספרים הנוגעים לבתי ספר יהודיים בלבד: 68 אלף תלמידי כיתה א' לומדים בתשע"ט בחינוך הממלכתי היהודי, ו-25 אלף בחינוך הממלכתי-דתי היהודי. הם מהווים 56% מכלל תלמידי כיתות א' בישראל. הנתון הזה אפילו נמצא בעלייה בשנים האחרונות.

בשורה התחתונה: דבריו של הנדל חצי נכונים. רק מחצית מכל מחזור צעירים מתגייס לצה"ל, ו-43% ממנו מסיימים שירות מלא. אבל מקרב תלמידי כיתות א', שלושה-רבעים לומדים בחינוך הממלכתי, ו-56% בחינוך ממלכתי יהודי.