עיצומים בתאגיד השידור סביב הכוונה לפטר עיתונאים

הבוקר הודיע ועד תאגיד השידור לעובדים כי "אתמול התחלנו לפעול בשטח" • בין היתר נעצרו עריכות של כתבות מגזין, והורדו מקבצי פרסומות בתחנות הרדיו, בהן כאן גימל, כאן 88 וקול המוזיקה • מטרת המחאה העיקרית: לעצור את הפיטורים • הנהלת התאגיד בתגובה: "אין פיטורים המוניים; ארגון העובדים בוחר להסלים את היחסים"

מנכ"ל תאגיד השידור "כאן", אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ'
מנכ"ל תאגיד השידור "כאן", אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ'

הפקת הענק של האירוויזיון הצליחה להסתיר במשך תקופה לא קצרה את מערכת היחסים הרעועה בין הנהלת תאגיד השידור הציבורי "כאן" לבין ועד העובדים. יום אחד בלבד אחרי שכ-200 מיליון בני אדם צפו בתחרות, והמשדר זכה לשבחים ברחבי אירופה, החליטו העובדים לחדש את המאבק מול ההנהלה ולפתוח בעיצומים. ועד העובדים נאבק, בין השאר, בכוונה לפטר 3-4 כתבי מגזין בחדשות שהגיעו מרשות השידור ולהחליפם בעיתונאים חדשים. בנוסף נאבק הוועד על תשלום הולם של שעות נוספות ותנאים נוספים.

בהודעה שנשלחה לעובדים הודיע הוועד כי אתמול (א') פתח בנקיטת צעדים מול ההנהלה, "שבאו לידי ביטוי בכך שנעצרו עריכות של כתבות מגזין, ובנוסף הורדו מקבצי פרסומות בתחנות כאן ב', כאן גימל, כאן 88 וכאן קול המוזיקה".

עוד נכתב במייל כי "זהו רק תחילתו של מאבק צודק וחשוב. בעזרת עובדים אמיצים, אשר שיתפו פעולה, המשימה אתמול הושלמה".

לדברי הוועד, "היום יום חדש, ובכוונתנו להרחיב את הפעילות. אנא הישמעו להנחיות הוועד ותפעלו עימנו יחד לתיקון הליקויים במודל הרכב, תשלום על שעות העבודה בפועל, קביעת קריטריונים ומתן משמעות חזקה לוועדת החריגים שתדון בעוברים למקום הקבע, בין אם זה ירושלים ובין אם תל-אביב, חיפה או באר שבע".

אנשי הוועד כתבו שהם מצפים ל"עצירת השימועים והפיטורים ההמוניים אשר פוגעים בביטחון התעסוקתי שכל-כך חסר בתאגיד בכלל ובמחלקה מסוימת בפרט, מאז הקמתו ועד היום".

הטענות של אנשי הוועד מתמקדות בעיקר במחלקת החדשות, שם נפרדו בחודשים האחרונים ממספר עובדים לשעבר של רשות השידור, בין היתר על-ידי הזזתם לתפקיד אחר. אחד העובדים הבולטים הוא העיתונאי אמיר בר-שלום, שהגיש בעבר את מהדורת החדשות והוחלף על-ידי ירון דקל. הנימוק הרשמי הנימוק הרשמי להזזת בר-שלום מתפקידו היה שהמהדורה שהגיש לא זכתה לרייטינג גבוה מספיק.

מערכת היחסים העכורה בין התאגיד שמנהל אלדד קובלנץ לבין עובדי רשות השידור היא פצע פתוח שמדמם פעם בכמה חודשים. מערכת היחסים בין הצדדים נפתחה ברגל שמאל, כשעובדים רבים של רשות השידור טענו כי האופן שבו נקלטו בתאגיד היה משפיל ומבזה. ניתן להעריך כי חלק מהכשלים בגיוס נבעו מהצורך לאייש את המשרות במהירות. בתוך כך, אנשי התאגיד התייחסו לרשות השידור כאל ישות מסואבת.

אחד מרגעי השפל בדיאלוג בין התאגיד לבין אנשי רשות השידור נרשם כאשר נחשפה רשימה של אנשי הרשות שאליה צורפו הערות פוגעניות ואף גזעניות. סוגיית "הרשימות השחורות" ונושאים נוספים שקשורים לפעילות התאגיד נבדקים בימים אלה אצל מבקר המדינה. הנושא נבדק על-ידי ועדה פנימית שפרסמה דוח מתון יחסית. 

הנהלת התאגיד: "אין פיטורים המוניים, לא היה ולא נברא"

בתגובה למייל של ועד העובדים, הנהלת התאגיד הוציאה מייל משלה לעובדים, כשמצד אחד יש בו ניסיון להבהיר היכן הדברים עומדים מבחינת ההנהלה, אך גם כדי להבהיר כי לשיטתה הצעדים שננקטו אינם לגיטימיים. "אנו עושים כמיטב יכולתנו לתת מענה מלא בכל הנושאים, ובמקביל פועלים כדי להגן על העובדים ועל התאגיד מפני איומים מבחוץ", נכתב במייל. "צעדים ארגוניים לא יקדמו פתרונות והסכמות אלא להפך". 

במייל מפורטות אי-ההבנות והניסיונות לפתור אותם, ובמקביל מוכחשת הכוונה לבצע פיטורים רחבים: "אין פיטורים המוניים, לא היה ולא נברא. לצערנו, ארגון העובדים בוחר להסלים את מערכת היחסים, באופן שהוא מזיק לנו וגם לכם. הצעדים הארגוניים הננקטים הם לא לגיטימיים. אנו מודיעים לעובדים שינקטו בצעדים ארגוניים כי בהתאם להנחיות האוצר אנו לא נשלם רכיבי עבודה נוספת. כמו כן נשקול שלא לקבל עבודה חלקית, דבר העלול לגרור אי-תשלום שכר לעובדים אלה. הצענו ואנו חוזרים ומציעים כי במקום להסלים את יחסי העבודה, נשקיע את הזמן ואת המשאבים להמשך הדיונים בינינו לבין ארגון העובדים, במטרה להגיע להבנות ולפתרונות שונים בהסכמה".

בתגובה לפניית "גלובס", נמסר מתאגיד "כאן": "אין פיטורים המוניים לא בחדשות ולא בחטיבות אחרות. במקום להגן על העובדים מפני איומים מבחוץ, עסוק הוועד בהפרת סיכומים ובייזום פעולות לא לגיטימיות הפוגעות בתאגיד ובעובדיו. הצעדים הארגוניים הננקטים ייענו בהתאם להנחיות הממונה על השכר במשרד האוצר".