עיריית קריית ים נגד רפאל: דורשת לפנות אמל"ח ש"מסכן את הציבור"

חברת רפאל מפעילה בסמוך לעיר קריית ים את אחד מאתריה המרכזיים, ומצויה בסכסוך ארוך עם העירייה • רפאל: "אנו פועלים בהתאם לתקנות ולחוקים"

דוד אבן צור, ראש עיריית קריית ים / צילום: פאול אורלייב
דוד אבן צור, ראש עיריית קריית ים / צילום: פאול אורלייב

ראש עיריית קריית ים, דוד אבן-צור, הודיע כי בכוונתו לאשר בישיבת מועצת העיר שמתוכננת להתקיים השבוע מאבק ציבורי נגד חברת רפאל מערכות לחימה. הסיבה: החברה מפעילה בקרבת העיר את אחד האתרים המרכזיים שלה, מכון דוד, שעוסק בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה שחלקם נחשבים מסווגים.

בין עיריית קריית ים לבין רפאל קיימת מחלוקת ממושכת על גובה הארנונה שהחברה הביטחונית הממשלתית חייבת לשלם לה, וזאת לאחר שוועדת גבולות של משרד הפנים אישרה לפני כשנה לכלול את מכון דוד בשטח השיפוט של עיריית קריית ים.

המחלוקת על הנושא מתבררת בימים אלה בבתי המשפט, ברקע הטענה של עיריית קריית ים שלפיה רפאל מסרבת לאפשר למודדים מטעמה להגיע לתחומי המפעל ולבצע את המדידות שעל בסיסן יעשה חישוב עדכני של הארנונה. הסירוב לכניסת מודדים של העירייה למתחם של מכון דוד נובע מהתנגדות של המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון), ובמערכת הביטחון דורשים מעיריית קריית ים להסתפק בתוצאות המדידה שעשה בעבר מודד מוסכם מטעם משרד הפנים ומשרד הביטחון.

בעיריית קריית ים טוענים כי המחלוקת עם רפאל בעניין הארנונה הובילה לכך שרפאל דורשת ממנה תשלומים שהיא העבירה לה בעבר, עוד טרם החלטת ועדת הגבולות של משרד הפנים, ולכך שהיא מקזזת תשלומים שמועברים לה "בצורה בריונית", כטענת העירייה: "אישור תקציב העירייה בידי משרד הפנים מתעכב בשל בעיה זו, באופן שעלול לסכן את עתידה ואולי אף יוביל לקריסתה של העירייה", אמר ראש העיר, אבן-צור. "לא ייתכן שמפעל ביטחוני, חשוב ככל שיהיה, שמתהדר בכך שפיתח את מערכת כיפת ברזל, יביא באותה נשימה לפגיעה כלכלית אנושה ברשויות ובקהילות שגובלות איתו".

על רקע המחלוקת והמתח בין עיריית קריית ים לבין רפאל, אבן-צור מתכוון לדרוש משרים בממשלה לפעול לסילוק ריכוזים של אמצעי לחימה, שלטענתו מאוחסנים במקום וחושפים את הציבור לסכנה. ראש העירייה דורש להעבירם לשטחים מרוחקים ובלתי מיושבים, וזאת תוך שימור פעילות המחקר והפיתוח במכון דוד. "מיקום המפעל בלב לבו של אחד האזורים הצפופים ביותר בצפון המדינה מסכן את התושבים מבחינה אסטרטגית, ודליפת הגז שאירעה בסוף השבוע האחרון במפרץ חיפה ממחישה בצורה ברורה סכנה זו", אמר אבן-צור והוסיף: "רפאל עושה באזור הזה כרצונה, מגבילה את הבנייה לגובה, מגבילה את פיתוח העיר, שולטת על חלק נרחב מחופי הים בעיר, גורמת לפיצוצים וחרדות בקרב התושבים, ובמקביל היא נמנעת מתשלום ארנונה. ישראל התבגרה, וכבר אין עליונות פטרונית של ענייני ביטחון על תושבי המדינה".

מרפאל נמסר בתגובה לדברים כי "רפאל מהווה עוגן מרכזי לא רק בביטחון, אלא גם בתרומה משמעותית לחברה ולכלכלה בצפון הארץ ובכלל, עם פעילות ענפה בסביבה שבה היא פועלת.

"רפאל לא נהנית מכל שירות מוניציפלי כזה או אחר, אך לעומת זאת היא מהווה מקור תעסוקה לתושבי הרשויות, מסייעת להם בקידום תוכניות וגאה על כך שיותר מ-2,500 מעובדי החברה מקדישים מזמנם וממרצם למען קידום פרויקטים חינוכיים נוספים. רפאל פועלת ותמשיך לפעול בהתאם לכל התקנות והחוקים שחלים עליה וכמתחייב מההסכמים שעליהם היא חתמה מול הרשויות".