משה מנור עוזב את פרוטליקס - דרור בשן, גם הוא מטבע, יחליף אותו; מניית החברה עולה

במקומו ימונה לתפקיד דרור בשן, גם הוא יוצא טבע (כמו מנור וכמו יו"ר החברה שלמה ינאי) • בתקופת כהונתו של מנור כמנכ"ל איבדה מניית החברה 84% מערכה

משה מנור - מנכ"ל פרוטליקס / תמר מצפי
משה מנור - מנכ"ל פרוטליקס / תמר מצפי

מנכ"ל חברת התרופות פרוטליקס , משה מנור, עוזב את ניהול החברה. במקומו ימונה לתפקיד דרור בשן, גם הוא יוצא טבע (כמו מנור וכמו יו"ר החברה שלמה ינאי).

בתקופת כהונתו של מנור כמנכ"ל איבדה מניית החברה 84% מערכה. עם הודעת החברה עולה המניה  1.75%, והיא נסחרת לפי שווי של 182 מיליון שקל.

הנתונים היבשים הללו לא מספרים את כל הסיפור, ומנור דווקא עשה כמה מהלכים מוערכים בפרוטליקס.

בתקופה בה נכנס מנור לתפקיד, פרוטליקס התחילה להפנים את הכישלון (יחסית לציפיות) של המוצר הראשון שהביאה לשוק, תרופה למחלה הגנטית גושה. יתרונה של התרופה מול המתרים היה בעיקר במחיר ובהיעדר זיהומים (כי היא מופקת בצמח ולא בתאי חיה כמו מוצרים אחרים), אך היא הגיעה לשוק מאוחר מידי ולא הצליחה לכבוש נתח שוק ולייצר הכנסות כפי שציפתה החברה. גם הסכם השיווק שחתמה החברה עם תאגיד פייזר, היה כנראה לא במיוחד מוצלח מנקודת המבט של פרוטליקס. חלק מן הירידה במניה נובעת גם מכך שהשוק הפנים שהתרופה לגושה לא תהיה מוצר רב מכר או קרוב לכך עבור החברה.

מנור שינה את המיקוד האסטרטגי של החברה, כך שלא תייצר עוד מוצרי "ביוסימילר", כלומר דומים למוצרים קיימים בשוק, אלא גרק מוצרי "ביו בטר" - טובים מן הקיים. ממילא החלה החברה כבר בתקופה זו לפתח מוצר משופר לטיפול במחלה הגנטית פברי.

במסגרת אסטרטגיית המיקוד, מנור מכר את התרופה לגושה לפייזר, תוך שהוא משאיר לפרוטליקס רק את שוקי ישראל וברזיל. ברבעון הראשון של 2019 רשמה החברה הכנסות של 3.5 מיליון דולר ממוצר זה. לא לפי הציפיות, אבל עדיין משהו.

בתקופה של מנור התרופה לפברי הגיעה לניסויים קליניים מתקדמים. פרוטליקס חתמה על הסכם שיווק משותף לתרופה לפברי, עם חברת קאיסי האירופאית. אחר כך הרחיבה את ההסכם כך שיכלול גם את ארה"ב. אף שהתרופה עדיין לא בשוק, הסכם זה הניב לפרוטליקס תשלומי מקדמה כוללים של 50 מיליון דולר ותשלומי אבני הדרך עשויים להגיע למעל מיליארד דולר, ועוד תמלוגים. ברבעון הראשון של 2019 קיבלה פרוטליקס 6.9 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך. סיום הניסויים במוצר הפברי, הצפוי בשנה הבאה, אמור להוביל לתשלום אבן דרך משמעותי.

אחת הסיבות לירידה במניה הייתה מהלך מחזור החוב שמנור הוביל בחברה ב-2016. את החוב הקודם הייתה החברה אמורה להחזיר ב-2018, והיה ברור למדי שאין לה מהיכן להשיבו. האג"ח החדשות מיועדות להחזרה ב-2021 ומחיר ההמרה שלהן גבוה ב-117% ממחיר המניה היום בנאסד"ק. בעבר הביע מנור ביטחון רב בכך שלא יהיה צורך להחזיר את החוב הזה, כי המניה תעלה בעקבות אישור המוצר ב-2020 ותחילת המכירות. החוב עומד היום על 48 מיליון דולר. אם יהיה צורך להשיבו בסופו של דבר, תשלומי אבני הדרך של קייסי אמורים לעזור בכך. המחזור כלל גם הנפקת מניות לבעלי האג"ח שהסכימו למחזרת כך שהוא הוסיף גם מזומן לקופת החברה.

ברבעוןה הראשון של 2019 שרפה פרוטליקס 7.3 מיליון דולר ובקופתה היו 30.3 מיליון דולר.

משה מנור ימשיך לעבוד בחברה במשרת ייעוץ.

דרור בשן שימש במשך 20 שנה בתפקידים שונים בטבע, בין היתר סגן נשיא לפיתוח עסקי גלובאלי, תפקיד בו היה מעורב בעסקאות אסטרטגיות, רכישת ומכירת נכסים וניהול פרוייקטים חוצי ארגון.