עדיין בלי בלוקצ'יין: בנק הפועלים השיק ערבות בנקאית דיגיטלית ללקוחות עסקיים

השירות החדש, שעל פיתוחו עבד הבנק בשנתיים האחרונות, מאפשר הפקה ושליחה של הערבות הבנקאית כקובץ דיגיטלי ללא צורך בהגעה לסניף • ל"גלובס" נודע כי הבנק בוחן אפשרות להפיק את הערבויות על פלטפורמת בלוקצ'יין, שתפותח על ידי IBM או מיקרוסופט, שעמה אף השלים פיילוט ב-2017

בנק הפועלים הודיע כי יתחיל להנפיק היום ערבויות דיגיטליות ללקוחות החטיבה העסקית שלו, לאחר שהתקבל השבוע אישור הפיקוח על הבנקים לקידום חדשנות עסקית מבוססת טכנולוגיה בתחום זה. נוסף על כך, ל"גלובס" נודע כי הבנק בוחן אפשרות לשתף פעולה עם אחת משתי ענקיות הטכנולוגיה IBM או מיקרוסופט להקמת פלטפורמת בלוקצ'יין שתחבר בין כל המנפיקים והמוטבים בערבויות הבנקאיות. זאת, כשנה וחצי לאחר שהבנק השלים פיילוט מוצלח בתחום עם מיקרוסופט.

אף שבישראל מתנהלת קהילה פעילה של סטארט-אפים בתחום הבלוקצ'יין, שיעורי האימוץ של הטכנולוגיה בחברות ישראליות עדיין כמעט אפסיים. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כחצי שנה, בנק הפועלים  העריך כי רק לאחר שיסיים את שלב ההמרה של הערבויות הבנקאיות הארכאיות לקבצים דיגיטליים - שלב שטרם הסתיים - צפוי הפרויקט לעבור לשלב של שימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין.

עד היום, הארגון הישראלי הגדול היחיד שעושה שימוש בבלוקצ'יין במערכת שלו, הוא רשות ניירות ערך, שבאוקטובר האחרון הכריזה כי לראשונה הוטמעה במערכות המידע שלה טכנולוגיית בלוקצ'יין. כפי שפורסם ב"גלובס", הטכנולוגיה הוטמעה במערכת "יעל" שמאפשרת לרשות להעביר מידע ומסרים לגופים המפוקחים. בשלב הבא, צפויה הטמעת בלוקצ'יין גם במערכת ההצבעות "הצבע-הון" שפיתחה הרשות כדי לאפשר למשקיעים להשתתף באסיפות משקיעים באופן פעיל מכל מקום בעולם. פיתוח היישום עבור הרשות בוצע על ידי חברת טלדור.

נתן הרשקוביץ, מנהל מערכות מידע ברשות ני"ע, אמר ל"גלובס" לאחר השקת המערכת מבוססת הבלוקצ'יין, כי לדעתו, ככל שטכנולוגיית הבלוקצ'יין תתפתח, יאמצו אותה ארגונים נוספים. לדבריו, "בעולם הבנקאות, למשל, הולכים חזק לכיוון של הבלוקצ'יין. הבנקים הבינו שאם הם לא יהיו מובילים בתחום החדשני הזה, הם יאבדו את האטרקטיביות שלהם".

היישום הראשון והמוכר ביותר עד היום של טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא הביטקוין, שהמצאתו נחשפה לראשונה בסוף שנת 2008. בעקבות הביטקוין נוצרו עד כה יותר מ-2,000 מטבעות דיגיטליים המבוססים על בלוקצ'יין - ספר חשבונות פומבי ומבוזר, המורכב משרשרת של מבני נתונים, שכל אחד מהם נקרא "בלוק", ובהם נרשמות כל תנועות המטבע. מערכות הבלוקצ'יין שבהן משתמשים ארגונים כמו רשות ניירות ערך אינן מבוזרות ושקופות כמו הבלוקצ'יין הציבורי של הביטקוין, אלא מוגדרות כבלוקצ'יין פרטי, המנוהל על ידי ארגון או קבוצת ארגונים.

בין הארגונים העסקיים שכבר עובדים על יישומי בלוקצ'יין, בין אם בשלבי ניסוי ובין אם בשלב ההטמעה, ניתן למצוא לצד ענקיות הטכנולוגיה IBM ומיקרוסופט גם את תאגיד הבנקאות האמריקאי ג'יי.פי. מורגן. על פי דיווח במארס האחרון, שפורסם גם ב"גלובס", ג'יי.פי. מורגן נערך לקראת הנפקת מטבע דיגיטלי שייקרא JPM Coin, שיהיה צמוד למדד הדולר אינדקס (DXY) וישמש להעברת תשלומים בינלאומיים. IBM השיקה לפני כחודשיים את פעילותה של רשת הבלוקצ'יין IBM Blockchain World Wire, שמאפשרת העברות כספים מהירות על בסיס הבלוקצ'יין של Stellar.

"הבנק הראשון שהוביל פיתוח חדש בתחום הערבויות"

עם השקת הערבויות הדיגיטליות ללקוחות החטיבה העסקית של בנק הפועלים היום, נמסר מהבנק כי "מדובר בפריצת דרך בעולם הערבות הבנקאית: לקוחות עסקיים נדרשים לעתים קרובות להפיק ערבות בנקאית במהלך התמודדות על מכרזים, או בעת חתימה על חוזים והתקשרויות. עד כה, הערבות הופקה על גבי מסמך פיזי המודפס על נייר וניתן פיזית ללקוחות בסניף, לאחר תהליכי הפקה שלעתים הטריחו את הלקוחות ואת המוטבים. הפיתוח החדש מאפשר הפקה ושליחה של הערבות כקובץ דיגיטלי מכל מקום ובכל זמן ללא צורך בהגעה לסניף. כעת, יוכלו הלקוחות העסקיים לנהל מספר רב של ערבויות בו-זמנית בצורה נוחה יותר, והמוטבים יקבלו את הערבויות באופן ישיר בדואר האלקטרוני ויוכלו לשמור אותה בקלות".

לדברי אסנת נמט, מנהלת מטה השיווק של החטיבה העסקית בבנק הפועלים: "הערבות הדיגיטלית היא צעד משמעותי בהצעת הערך הרחבה ביותר שמציע בנק הפועלים ללקוחות". סער זכריש, מנהל אגף הדיגיטל בחטיבת החדשנות, הוסיף: "אנחנו גאים להיות הבנק הראשון שהוביל פיתוח חדש בתחום הערבויות, מתוך תפיסה שהלקוחות העסקיים צריכים להתפנות למה שחשוב להם באמת - ניהול העסק שלהם".