ביהמ"ש בארה"ב: קוואלקום פגעה באופן לא חוקי בתחרות בשוק הסלולר

השופטת קבעה שהחברה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים, גבתה תמלוגים גבוהים באופן לא סביר ודחקה יריבות • ההחלטה ניתנה בתביעה שהוגשה על ידי ה-FTC, ותחייב את יצרנית השבבים האמריקאית לשנות את נוהלי הרישוי שלה - שאפשרו לה לגבות מיליארדים

סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס
סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס

ביהמ"ש האמריקאי קבע כי קוואלקום פגעה באופן לא חוקי בתחרות בשוק שבבי הטלפונים הסלולריים, וניצלה את מעמדה הדומיננטי כדי לדרוש דמי רישוי מופרזים. החלטתה של השופטת הפדרלית לוסי קוה שניתנה בסאן חוסה והתפרסמה אתמול (ג') בלילה, צידדה בעמדתה של ועדת הסחר הפדרלית (FTC) - שתבעה את החברה בינואר 2017 בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים. מדובר בהחלטה שעשויה ליצור קשיים למודל העסקי של החברה ולטלטל את תעשיית הסמארטפונים בכללותה.

חודש לפני ההחלטה האמורה, חתמה קוואלקום על הסדר בתביעה נפרדת, אך דומה, שהגישה נגדה חברת אפל - שהסכימה להמשיך ולשלם את דמי הרישוי.

השופטת קוה קבעה שהחברה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים, גבתה תמלוגים גבוהים באופן לא סביר בגין הפטנטים שלה ודחקה יריבות. השופטת הביעה התנגדות למנהגה של קוואלקום לגבות מיליארדי דולרים בתמלוגים שמחושבים כאחוז ממחיר הסמארטפון.

"נוהלי הרישוי של קוואלקום "חנקו" את התחרות בפלחי מפתח של שוק שבבי המודם במשך שנים ופגעו תוך כדי כך ביריבות, ביצרניות ציוד מקורי ובלקוחות הקצה", כתבה השופטת. היא הוסיפה כי לנוכח מעמדה המוביל של החברה בפיתוח שבבי מודם לסמארטפונים בטכנולוגיית הדור החמישי - הדור החדש של טכנולוגיית הסלולר - סביר להניח שהתנהגות זו תימשך.

השופטת הורתה לקוואלקום לנהל מו"מ או לנהל מחדש מו"מ על הסכמי הרישוי עם לקוחות, באופן שלא יהיה נגוע בנוהלים בלתי הוגנים אלה. קוואלקום חייבת גם להעניק ליצרניות שבבים יריבות רישיון להשתמש בפטנטים שלה - במחיר הוגן וסביר, ואינה רשאית לחתום על הסכמי אספקה בלעדיים עם יצרניות סמארטפונים כמו אפל, שחוסמות יריבות ממכירת שבבים למכשירים.

השופטת קוה אמרה שקוואלקום חייבת להיות תחת פיקוח בשבע השנים הבאות, כדי לוודא שהיא מקיימת את הוראות הפסיקה.

פסיקתה של השופטת מעיבה על הצפי של החברה, שבמשך זמן רב הפיקה רווח גדול יותר מרישוי פטנטים מאשר ממכירת השבבים שהיא מייצרת. ההחלטה עשויה להנמיך את העלויות לאפל וליצרניות סמארטפונים אחרות שמתלוננות כי שיטת התמחור של קוואלקום מאפשרת לה להרוויח מחדשנויות - כמו צגים או מצלמות - שאינן קשורות לפטנטים שלה.

השופטת קוה קבעה כאמור שהחברה חייבת להעניק רישיון שימוש בחלק מהפטנטים החיוניים שלה ליצרניות שבבים מתחרות - דבר שהחברה סירבה לעשות בעבר. המשמעות היא שקוואלקום תהיה חייבת לוותר על חלק מהתמלוגים בשיעור של 5% ממחיר המכירה (עד 400 דולר) של מכשירי טלפון. במקום זאת, החברה תיאלץ לאמוד את דמי הרישוי על בסיס העלות של שבבי מודם בסך 15-20 דולר.

בנוסף לתביעה זו של ה-FTC, הוגשה נגד קוואלקום גם תביעה ייצוגית בשמם של צרכנים שטוענים שהחברה מפירה את חוקי ההגבלים העסקיים, ודורשים פיצויים בסך מיליארדי דולרים.

לפסק הדין יש גם השלכות על מדיניות ארה"ב - ממשל טראמפ מציג את קוואלקום כחברה חיונית לאינטרסים הלאומיים של ארה"ב מכיוון שהיא מתחרה עם חברות סיניות על המעמד הדומיננטי בטכנולוגיית הדור החמישי, שמושקת השנה ברשתות הסלולר ברחבי העולם.