רשות התחרות אישרה מיזוג דקסיה לדיסקונט בתנאי שמרכנתיל ימכור תיק אשראי לרשויות מקומיות

רשות התחרות אישרה על תנאי את העסקה למיזוג הבנק שמתמחה בהעמדת אשראי לרשויות מקומיות בתמורה ל-670 מיליון שקל • השלמת העסקה תלויה בקבלת אישור מחדוה בר, המפקחת על הבנקים, וסביר להניח כי הטיפול בה יואץ כעת • ההסכם לרכישת ומיזוג דקסיה תמורת 670 מיליון שקל נחתם בנובמבר

מיכל הלפרין, הממונה על התחרות /  צילום: כדיה לוי
מיכל הלפרין, הממונה על התחרות / צילום: כדיה לוי

כחצי שנה לאחר שנחתמה העסקה לרכישת ומיזוג בנק דקסיה, שכבר הספיק לשנות את שמו למוניציפל  בנק, מאשרת היום (ה') הממונה על התחרות (לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים), מיכל הלפרין, על תנאי, את מיזוגו לבנק מרכנתיל של קבוצת דיסקונט . עם זאת, על פי החלטת הממונה, הצדדים יחויבו למכור חלק מתיק האשראי לרשויות מקומיות לפני שיוכלו לבצע את המיזוג.

השלמת העסקה תלויה בקבלת אישור מחדוה בר, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, שסביר שהטיפול בה יואץ עתה. כך, לאור הצורך באישור הפיקוח על הבנקים ובשל הצורך בעמידה בתנאי רשות התחרות, עדיין אין ודאות שהעסקה תושלם. בדיסקונט ציינו היום כי מבחינתם מדובר "בתנאים שניתן לעמוד בהם ונפעל לעמידה בהם".

על פי רשות התחרות המיזוג יתאפשר רק בכפוף לכך שהמכירה של תיק אשראי לרשויות מקומיות על ידי דיסקונט תיעשה לפני השלמת העסקה, כשהרשות לא מסתפקת בהתחייבות של דיסקונט למכור את התיק לאחר השלמת העסקה.

מבחינת הרשות התנאי הזה הכרחי מאחר וכיום שני הבנקים שאמורים להתמזג בעסקה - מוניציפל ומרכנתיל - הם אלה שמעמידים אשראי לרשויות מקומיות חלשות פיננסית - כלומר, רשויות בדרגת סיכון אשראי גבוהה יותר, בדגש על כאלה מהמגזר הערבי. החשש של הלפרין הוא שהמיזוג בין השניים יכחיד את התחרות שעוד ישנה בנוגע לאשראי לרשויות החלשות.

על כן, רשות התחרות מתנה את אישורה למיזוג בכך שעוד קודם למכירה דיסקונט ימכור תיק אשראי לרשויות מקומיות לבנק אחר או לגורם חוץ בנקאי, שכיום אינו שחקן משמעותי בתחום מתן האשראי לרשויות חלשות פיננסית, כשהרוכש האמור יעשה זאת במסגרת תוכנית עסקית סדורה שלו לכניסה לתחום העמדת האשראי לרשויות מקומיות, בדגש על הרשויות החלשות.

ברשות מפרטים כי מדובר ב"מכירת חלק מתיק האשראי לרשויות מקומיות לגוף שאינו קשור במיזוג שיאושר על ידי הממונה, ואשר יש לו כוונות ויכולות מוכחות להמשיך ולפעול בתחום מתן האשראי לכלל סוגי הרשויות המקומיות. התנאים מחייבים שהמיזוג לא יצא לפועל טרם מכירת תיק האשראי". עוד מוסיפים ברשות התחרות כי הרוכש האמור אמור להיות "בעל משאבים" ובעל כוונה "להמשיך ולהתחרות בחברה הממוזגת".

רוב מוחץ, למרות התנגדות ירושלים

ההסכם לרכישת ומיזוג בנק דקסיה, שבראשות היו"רית לבנה שיפמן, בתמורה לתשלום בהיקף 670 מיליון שקל נחתם באמצע נובמבר האחרון. בינואר 2019 אושרה העסקה באסיפה הכללית של בנק מוניציפל, ההצעה למיזוג עם בנק מרכנתיל דיסקונט.

העסקה בין דיסקונט למוניציפל נחתמה למרות טענות ומכתבים בנושא מצד בנק ירושלים, שהתחרה בדיסקונט ללא הצלחה, דירקטוריון מוניציפל בנק בחר בהצעת דיסקונט, והדבר אף אושר ברוב אדיר באסיפה הכללית של בעלי המניות במוניציפל.

כך, ההכרעה של הלפרין מקרבת במידה רבה את האפשרות שבנק ירושלים יוותר במעמדו - בנק עצמאי קטן בשוק של יתרונות ברורים לגודל, כשהוא יידרש לחפש אחר חיזוק במקומות אחרים.

בדוחות הכספיים האחרונים של דיסקונט אמד הבנק את השפעת רכישת בנק מוניציפל על יחס הון עצמי רובד 1 שלו, לו העסקה הייתה מגיעה כדי השלמה עד סוף הרבעון הראשון השנה ובהתבסס על נתוני בנק מוניציפל לסוף 2018, והעריך כי הייתה מסתכמת בירידה של כ-0.17%, כאשר היחס האמור של בנק מרכנתיל דיסקונט היה יורד בכ-1%.