פעיל שוק ההון יובל פלג ירצה 33 חודשי מאסר, אך הקנס יופחת

פלג הורשע כי פעל יחד עם חברו גיא ממן לביצוע מאות עסקאות תרמיתיות בין חשבונות מגדל ביטוח, עליהם היה אחראי ממן במסגרת תפקידו, לבין חשבונותיו הפרטיים של פלג • ביהמ"ש העליון דחה ברובו את הערעור שהגיש פלג על חומרת העונש, אך הורה על הפחתת הקנס שהושת עליו - מ-1.5 מיליון שקל למיליון שקל בלבד

שופט העליון נעם סולברג / צילום: אוריה תדמור
שופט העליון נעם סולברג / צילום: אוריה תדמור

יובל פלג, פעיל שוק ההון שהורשע בכך שביצע פעולות תרמיתיות בניירות ערך שהניבו לו סך של כ-11 מיליון שקל, יירצה 33 חודשי מאסר בפועל - כך נקבע בפסק הדין של בית המשפט העליון שדחה ברובו את הערעור שהגיש פלג על חומרת העונש, אך הורה על הפחתת הקנס שהושת עליו - מסכום של 1.5 מיליון שקל למיליון שקל בלבד.

בשלהי שנת 2017 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופט חאלד כבוב) את פלג במתן שוחד, השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון. פלג הורשע בכך שנטל חלק בשותפות תרמיתית שנרקמה בינו לבין גיא ממן, שהיה אמון על ניהול תיקי מניות של קרנות פנסיה במגדל חברה לביטוח.

לפי הכרעת הדין בעניינו, בין השנים 2006-2011 פעלו השניים בצוותא במסחר תרמיתי בניירות ערך תוך ניצול הידע של ממן ושליטתו בחשבונות מגדל. השניים הרוויחו מפעילותם התרמיתית סך של כ-11 מיליוני שקל.

לפני כשנה גזר השופט כבוב את עונשו של פלג: 33 חודשי מאסר בפועל וקנס של מיליון וחצי שקל. פלג ערער הן על הכרעת הדין וגזר הדין, אך בהמלצתו של בית המשפט העליון משך את ערעורו על הכרעת הדין ונותר עם ערעורו על חומרת העונש בלבד.

אתמול (א') ניתנה הכרעתו של העליון בערעור שהגיש פלג. בית המשפט העליון קבע כי העונש שהוטל עליו הם עונש שהולם את חומרת העבירות ונסיבות העניין, אשר הן "מהקיצוניות שנראו במחוזותינו בעת האחרונה".

יחד עם זאת, נוכח ההכרה של פלג באשמו, בית המשפט העליון מצא לנכון להפחית את הקנס שהוטל על פלג ולהעמידו כאמור על מיליון שקל, במקום מיליון וחצי שקל. כל זאת, לדברי העליון, כדי לקרב את העונש שנגזר על פלג לעונש שנגזר על ממן, עליו הוטלו 44 חודשי מאסר.

השופט נעם סולברג, שכתב את פסק הדין, ציין: "מזה שנים נוהגת מגמת החמרה בענישת עבירות 'צווארון לבן', וטעמים רבים לגישה זו: עבירות 'הצווארון הלבן' פוגעות בלבו של שוק ההון ובמוסכמות היסוד שעליהן הוא מושתת. פגיעתן הרעה נותנת אותותיה במספר מישורים - בין היתר דרך פגיעה ישירה במשקיעים, פגיעה בחסכונות הציבור המושקעים בשוק וערעור האמון בשוק בכללותו. עבירות אלה מזמינות תחכום, ועל-פי רוב הן קשות לגילוי. לא אחת פגיעתן קשה מזו של עבירות הרכוש 'המסורתיות', שכן להבדיל מהן, נזקי העבריינות הכלכלית אינם מסתכמים בהכרח ב'משחק סכום אפס'. המניע לעבירות אלה מוסיף אף הוא טעם לפגם ולפסול מוסרי. ככלל, יסודו איננו בדוחק או במצוקה, אלא הוא טמון בתאוות-בצע ובנכונות לנצל את מעמדו העדיף ממילא של העבריין כדי 'לחלוב' מן המערכת, על חשבון ציבור המשקיעים הרחב". 

סולברג הודה כי "מתחם העונש ההולם, ועונש המאסר שנגזר בפועל, אינם מן הקלים", אך יחד עם זאת קבע כי מדובר במקרה המאופיין בנסיבות "מהקיצוניות שנראו במחוזותינו בעת האחרונה: פלג וממן פעלו בכספים בהיקף של כחצי מיליארד שקל, ביצעו עסקאות מתואמות בהיקף המתקרב ל-100 מיליון שקל וגרפו רווחים מובטחים בסך של כ-11 מיליון שקל". 

ביחס להחלטה להפחית את הקנס שהושת על פלג, ציין סולברג: "יש מקום להפחתה מסוימת בסכום הקנס שבו חויב. יש ליתן משקל להכרה בחומרת מעשיו וללקיחת האחריות, חרף השלב המאוחר בהליך שבו באו אלה לידי ביטוי. שנים ארוכות חלפו, התדיינות ממושכת, משאבים שיפוטיים הושקעו; אך בסופו של דבר הודה פלג באשמתו. ראינו לייחס משקל לדבר הזה. הכרה של אדם באשמתו היא שלב ראשון בדרך לתשובה. בהתחשב בפועלו של פלג ובאורחות חייו, ניתן לצפות שלא ייכשל עוד בעתיד, ויחזור לתלם". 

את פרקליטות מיסוי וכלכלה ייצגו בהליך עורכי הדין שירי גפני ואסף עיסוק. פלג יוצג באמצעות עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב.