רמ"י קרובה להחלטה בעניין התמורות שיוטלו על היזמים בשל עסקת הדולפינריום

היום התקיימה ישיבה של ועדת הפטור של מועצת מקרקעי ישראל, שדנה בנושאי השומה שתקבע את העלויות שיוטלו על היזמים, על מנת שיקבלו לידיהם מגרש של 12 דונם ליד מסגד חסן בק, בתמורה להשבת מגרש הדולפינריום למדינה • בכירים מסרו ל"גלובס" כי הדילמות נעות עכשיו רק בנושא התמורות שהמדינה אמורה לקבל

מתחם הדולפינריום לשעבר / צילום:  יעל ניר
מתחם הדולפינריום לשעבר / צילום: יעל ניר

עסקה תהיה בדולפינריום, השאלה היא רק מה המחיר שהיזמים יצטרכו לשלם. כפי שנחשף ב"גלובס", היום (ב') התקיימה ישיבה של ועדת הפטור של מועצת מקרקעי ישראל, שדנה בנושאי השומה שתקבע את העלויות שיוטלו על היזמים, על מנת שיקבלו לידיהם מגרש של 12 דונם ליד מסגד חסן בק, בתמורה להשבת מגרש הדולפינריום למדינה. כרגע התשלומים המדוברים נעים סביב ה-270 מיליון שקל שישולמו כדמי היתר לרמ"י בעבור המגרש החדש, בניכוי שווי המגרש המקורי של הדולפינריום. בהמשך ייאלצו גם לשלם היטלי השבחה לעיריית תל אביב.

מדובר בסאגה שכבר נמשכת למעלה מ-15 שנים, מאז נחתם ב-2003 הסכם בין רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), עיריית תל-אביב ובעלת הדולפינריום, חברת השער לישראל, שבו החברה התחייבה להרוס ולפנות את הדולפינריום ולהעבירה לרשות עיריית תל אביב לצורך הרחבת פארק צ'רלס קלור.

העסקת עוררה עליה ביקורת ציבורית רבה, שכן על פי שומה שהוציא השמאי הממשלתי ב-2016, שווי המגרש החלופי הגיע ל-931 מיליון שקל ואילו שווי מגרש הדולפינריום נותר על 62 מיליון שקל. התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ כנגד מימוש העסקה, בטיעון שהחברה זוכה להטבה כלכלית בלתי סבירה מהמדינה.

באוקטובר 2018 דחה בג"ץ את העתירה, והטיל על ועדת הפטור להכריע בנושא סגירת העסקה עד לאמצע חודש פברואר השנה, ואולם זו לא עומדת בלוחות הזמנים של בית המשפט, וכיום, למעלה מ-5 חודשים מתום התקופה שהוקצבה לה, טרם הגיעה להחלטה.

בפועל, הזמן שהקצה בג"ץ לרמ"י לסיום הטיפול בעניין חלף מזמן, ומזה 7 חודשים שוועדת הפטור מתחבטת בהחלטתה. במועצה מסבירים את הפיגור במורכבות העסקה ובגובהה הרב.

ואולם בכירים מסרו ל"גלובס", כי הדילמות סביב העסקה נעות עכשיו רק בנושא התמורות שחברת השער לישראל אמורה לשלם למדינה, ולא קיים סיכוי ממשי לביטול העסקה. הישיבה שהתקיימה היום לוותה על ידי נציג שנשלח מטעם היועץ המשפטי לממשלה, שכבר הודיע לוועדה בעבר, כי העסקה היא בגדר "מעשה עשוי".

בנוסף השתתף בישיבה השמאי הממשלתי אוהד עיני, שהשיב על מספר שאלות הבהרה בעניין השומה מ-2016, כך שנראה כי הוועדה, שבראשה עומד גבי גולן, קרובה להכרעות באשר לתנאי אישור העסקה.

ממועצת מקרקעי ישראל נמסר, כי "ועדת הפטור של מועצת מקרקעי ישראל דנה היום בעסקת הדולפינריום וביקשה לקבל התייחסות מהנהלת רמ"י למספר סוגיות שעלו בדיון, בין השאר ביחס לשאלות שמאיות. לאחר קבלת התייחסות הנהלת רמ"י יתקיים דיון נוסף בנושא בוועדת הפטור של מועצת מקרקעי ישראל"