תוכנית ההתייעלות העבירה את הרכבת לרווח ברבעון הראשון

רכבת ישראל הפתיעה עם רווח נקי של 9.5 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת הפסד של 11 ברבעון המקביל • הרווח הושג למרות גידול מתון בהכנסות החברה: 613.5 מיליון שקל לעומת 611 מיליון שקל בתקופה המקבילה

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

רכבת ישראל פרסמה הבוקר את הדוחות הכספיים השנתיים שלה לרבעון הראשון של 2019. אחרי שב-2018 הסתיימה בהפסד כספי, ולנוכח עיצומי העובדים ברבעון הזה, רבים ציפו לדוחות כספיים גרועים ולהמשך הפסדים, אך הרכבת מפתיעה עם רווח נקי של 9.5 מיליון שקל , לעומת הפסד 11 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018. עם זאת, העיצומים גרמו לגידול בהפסדים בחטיבת המטענים.

הרווח הושג למרות גידול מתון בהכנסות החברה - 613.5 מיליון שקל לעומת 611 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי הגיע ל-3.5 מיליון, לעומת הפסד של 42 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2018. ברכבת מסבירים את המעבר לרווח בתוכנית התייעלות חריפה שיצאה לפועל בחודשים האחרונים . בשלב זה , מקוצצות הוצאות לוגיסטיקה, חשמל, שיווק, תקשורת וגם אירוח וכיבוד, אך השלב הבא עלול להיות פיטורי עובדים ובועד מתנגדים לכך נמרצות.

בינתיים, הוצאות השכר נחסכות בידי איחוד של תקנים והשלב הבא יהיה ניסיון לתוכנית פרישה מוקדמת.

מספר הנוסעים ברכבת עלה בשיעור של 1.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והגיע ל -253 אלף נסיעות ביום. בימי העומס, ראשון וחמישי, עלה מספר הנסיעות ב-3.8% לכדי 270 אלף נסיעות ביום.

מדדי הדיוק של הרכבת, שמציגים תמונה חלקית של המצב (הם אינם כוללים רכבות שבוטלו , בין היתר) ירד ל -90.1%, לעומת 91.6% ברבעון המקביל אשתקד. ברכבת טוענים כי עיצומי העובדים, והמחסור הכבד במסילות ובקרונות, הפחיתו את דיוק הרכבות.

הבעיות במגזר הסעת הנוסעים מתגמדות לעומת חטיבת המטענים, שממשיכה להיות משקולת על הדוחות הכספיים ולא מנוע צמיחה. ברבעון הראשון חלה ירידה של כ-9% בכמות המטען שהובילה הרכבת, שהסתכמה בכ-2 מיליון טון. ההכנסות, בהתאם, פחתו מ-46 ל-42 מיליון שקל, בהשוואה בין הרבעונים הראשונים. הקיטון וההפסד מיוחסים בידי החברה לעיצומי הוועד, שבניסיון להימנע מפגיעה בנוסעים משביתים בעיקר את חטיבת המטענים, שפעלה באופן חלקי לאורך כל הרבעון ובמשך שבועיים שבתה לגמרי. עם זאת, ברכבת מנסים גם לשנות את הסכם הסובסידיה עם המדינה להובלת מטען.