לאן נוסע הרכב השיתופי? הרחבת פעילותה עלתה ל-Car2Go בהפסד רבעוני של 3 מיליון שקל

פעילות מיזם הרכב השיתופי ממשיכה להעיב על דוחות חברת שירותי הדרך שגריר, שמציגה צלילה של כ-90% ברווח הרבעוני • חוסר בהירות גם סביב מיזם האופניים השיתופיים של החברה יחד עם מובייק העולמית

פעילות מיזם הרכב השיתופי קאר2גו (Car2Go) ממשיכה להעיב על דוחות חברת שירותי הדרך שגריר , ובהשפעתה הרווח הנקי של שגריר לרבעון הראשון של השנה קרס בכ-90% ועמד על סכום סמלי של קצת יותר מ-300 אלף שקל, אחרי רווח של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בפעילות השוטפת קאר2גו דווקא נהנתה מקפיצה של כ-20% בהכנסותיה הרבעוניות, שהגיעו ל-11 מיליון שקל, וזאת בזכות הרחבת היקפי פעילותה, גם בתל-אביב וגם בערים נוספות ובהן חיפה, ראשון לציון, נתניה וירושלים, וכן הרחבת פעילות שיש לה במלטה.

אולם, הרחבת הפעילות עלתה לקאר2גו בשחיקת הרווח הגולמי, ובשורה התפעולית היא הציגה הפסד רבעוני של כ-3 מיליון שקל - קפיצה של פי 6 ביחס להפסד של כ-500 אלף שקל שהציגה ברבעון המקביל.

גידול בעלויות השוטפות

לצד "ירידה ברווחיות הפעלת מערך הרכב השיתופי בעיר תל-אביב בעקבות המעבר לשלב התפעולי והגידול בעלויות ניהול ותפעול המערך", קאר2גו מעדכנת על "גידול בעלויות שוטפות בגין התאמות עבור המערכת הטכנולוגית".

עוד מדווחת שגריר בעניין שחיקת רווחיותה של קאר2גו על הקמת מיזם אופניים שיתופיים, באמצעות מובייק (Mobike) העולמית, "המאופיינים בהוצאות גבוהות בשלב הראשוני ומיעוט מנויים". שגריר, הנמצאת בשליטת די.בי.אס.איי הפרטית של בועז דותן ויוסי בן שלום, מחזיקה ב-82% מקאר2גו והיא הביעה במהלך השנה שעברה נכונות לצרף שותף לפעילות המפסידה, אולם מאז לא עדכנה בנושא.

בפעילות הליבה של שגריר, שבמרכזה אספקת שירותי רכב שונים לחברות הביטוח, נרשמה שחיקה רבעונית של 7% בהכנסות שהסתכמו ב-45 מיליון שקל, וזאת בהשפעת תיקון להוראות הקשורות למתן שירותים לדירות, וכן מירידה בהיקף שירותי הפחחות והצבע, שקוזזו חלקית בשיפור ההכנסות משירותי דרך וגרירה.

למרות זאת, הרווח התפעולי הרבעוני של פעילות אספקת השירותים לרכבים דווקא עלה ב-7% והתקרב ל-5 מיליון שקל, בזכות יישום תקן החשבונאות החדש (תקן 16).

גם ההכנסות ירדו

בסיכום ההשפעות השונות, סך הכנסותיה הרבעוניות של שגריר ירדו ב-3% ל-56 מיליון שקל, הרווח הגולמי ירד ב-9% ל-10 מיליון שקל והרווח התפעולי צנח ביותר מ-50% לכ-2 מיליון שקל, כשבדרך לשורה התחתונה שגריר סבלה גם מעלייה בהוצאות מימון.

ההרעה בתוצאות הרבעון ממשיכה את הכיוון השלילי שהציגה שגריר בסיכומה של 2018, גם זאת בהשפעת פעילות קאר2גו, ומנייתה משלימה צניחה של 40% מרמת השיא אליה הגיעה בסוף 2017, אולם בסך הכול מאז הונפקה לפני כשלוש שנים מציגה קפיצה של כ-145% בערכה, המשקף לשגריר שווי נוכחי של כ-110 מיליון שקל.

למרות ההרעה בתוצאות, קאר2גו ממשיכה בתוכניות התרחבות, ובחודש מארס האחרון חתמה על מזכר הבנות להתאמת המערכות שלה לשיתוף רכבים, הכוללות אפליקציות לנהגים, מערכת לניהול הזמנות ולקוחות ומערכת חיוב, לנהגי Uber ו-VIA בניו יורק.

עוד חושפים דוחות שגריר חוסר בהירות בנוגע לפעילות מיזם האופניים, אחרי שהחברה הסינית המחזיקה בפעילות העולמית הודיעה על סגירת פעילות מובייק באזור אסיה במהלך שנת 2019, ובשגריר מציינים כי "החברה פועלת במספר מישורים על מנת להמשיך להפעיל את שירות האופניים השיתופיים שלה".

בשגריר לא יודעים "להעריך במדויק את ההשפעה על אופי הפעילות של שירות האופניים השיתופיים בישראל", ומוסיפים כי "החברה פועלת להעברת התיפעול הטכנולוגי של הפעילות אל מערכות החברה וכך למזג את כלל השירותים תחת אפליקציה אחת".