טריאיי גייסה 17 מיליון דולר: "רוצים להתקין מצלמה בכל רכב שנמכר"

אינטל קפיטל הובילה את סבב הגיוס בחברה הישראלית, שבו השתתפו בו גם מריוס נכט וקרן גרוב ונצ'רס של דב מורן • הפיתוח של החברה יאפשר לרכבים אוטונומיים לפעול גם בתנאי ראות קשים כגון ערפל כבד, סופות אבק וחושך

TRIEYE TEAM/  צילום: דיויד גארב
TRIEYE TEAM/ צילום: דיויד גארב

הסטארט-אפ הישראלי TriEye (טריאיי) הודיע היום על גיוס בהיקף של 17 מיליון דולר בסבב A בהובלת אינטל קפיטל. החברה מפתחת חיישן המסוגל לראות בתנאי תאורה ומזג אוויר קשים כמו ערפל או סופות אבק כבדות - שבהם מצלמות רגילות לא יכולות לפעול - והמיועד בעיקר לשוק הרכב האוטונומי. עד כה גייסה החברה למעלה מ-20 מיליון דולר.

החברה הוקמה ב-2017 על ידי אבי בקל, שמכהן כמנכ"ל; עומר קפח, סמנכ"ל המחקר והפיתוח של החברה; ופרופ' אוריאל לוי, שמשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה. פיתוחיו הטכנולוגיים של פרופ' לוי במעבדה שלו היוו את הבסיס להקמת החברה. טריאיי מעסיקה 18 עובדים במשרדיה בתל אביב, ולפי החברה, הגיוס נועד כדי לגייס עשרות מפתחים נוספים, בישראל ובחו"ל.

בחברה השקיעו בין היתר מייסד צ'ק פוינט, מריוס נכט, וקרן גרוב ונצ'רס של דב מורן, המשמש גם כיו"ר טריאיי. לאחרונה הצטרפו לדירקטוריון החברה תא"ל (מיל') אופיר שוהם, לשעבר ראש מנהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת); מנהל הפעילות של אינטל קפיטל בישראל, תא"ל (מיל') יאיר שוהם; ועידו יבלונקה, לשעבר סגן נשיא חברת יאהו ומנהל פעילותה בישראל.

החברה מפתחת חיישן שרגיש לגלים בתדר שלא נראים לעין האנושית, שנקרא SWIR) Short Wave Infra-Red). השימוש בחיישנים שרגישים לתדרים אלה מאפשר לקרוא נתונים רבים יותר על הסביבה שבה נמצאת המצלמה. מדובר בתכונה שעשויה לשפר את יכולתם של כלי רכב אוטונומיים לקרוא את הסביבה שבהם הם פועלים - גם בתנאי ראות קשים - ובכך לשפר את בטיחותם.

נוסף על השימושים בתחום הרכב האוטונומי, בקל מציין כי ניתן יהיה לעשות בחיישן שימוש בתחומים נוספים כמו אבטחה וחקלאות: "החיישן של טריאיי מאפשר לקבל הרבה אינפורמציה שלא חשופה לעין האנושית ולחיישנים רגילים, מרמת המים בצמח ועד רמת האשלגן. בנוסף, החיישן מסוגל לראות מבעד לזכוכית ולפלסטיק - דבר שיכול להגדיל את כמות ואיכות המידע שנאסף בתחום התעשייה".

עוד הסביר בקל כי חיישנים בעלי יכולת דומה קיימים מזה שנים רבות, אך בשל מחירם הגבוה הם זמינים בעיקר לגופי ביטחון - "מצלמות SWIR זה משהו שקיים עשרות שנים ונעשה בהן שימוש בעיקר ביחידות עילית בצבא. מצלמה ברזולוציה נמוכה יכולה לעלות 20 אלף דולר, ואילו מצלמה ברזולוציה גבוהה יכולה לעלות מעל 100 אלף דולר".

החידוש של טריאיי, מסביר בקל, הוא שבעוד שהחיישנים הקיימים עשויים סגסוגת יסודות נדירים בשם InGaAs - שנחשבת יקרה ומורכבת לייצור - בזכות הטכנולוגיה הייחודית של טריאיי ניתן לייצרו מסיליקון, חומר הבסיס העיקרי בתעשיית השבבים. תכונה זו תאפשר לייצרו בייצור המוני במתקני הייצור הקיימים של תעשיית השבבים. "החיישן של טריאיי הוא היחיד שניתן לייצר בתהליך הייצור הקיים לחיישני CMOS", מוסיף בקל, "דבר שיאפשר הוזלה של פי אלף במחיר. יכולות שפעם היו ביחידות עילית של הצבא יגיעו לייצור המוני". עוד הסביר בקל כי יתרון חשוב אחר של החיישן הוא "שחברות שיטמיעו אותו במוצריהן יוכלו להשתמש באלגוריתמיקה הקיימת בידיהן, ולא יצטרכו לפתח עבורו אלגוריתמים חדשים - דבר שיסייע לאימוצו".

לשאלת "גלובס" - האם החיישן של טריאיי נתפר לצרכיה של חברת אינטל, ששואפת להיות שחקן מרכזי בעולמות החומרה והתוכנה לרכב האוטונומי במטרה להיקנות על ידה בהמשך, השיב בקל: "אנו רוצים לבנות חברה גדולה שלקוחותיה יהיו חברות הרכב - הן OEM והן חברות טיר1. בתסריט האופטימלי, מצלמות של טריאיי יהיו מותקנות בכל אחד מ-100 מיליון כלי הרכב שנמכרים בעולם מדי שנה". 

את חברת טריאיי ייצגו עורכי הדין רענן לרנר ואייל בן שלוש ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. את אינטל קפיטל יצגו עורכי הדין ברק פלאט וג'וש האוזר ממשרד יגאל ארנון ושות'.

*** גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס"