להחריף את המאבק בעישון - עד לאיסורו

אין מנוס מהעלאת פרמיית הבריאות שמשלמים המעשנים

עישון סיגריות / צילום:  Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
עישון סיגריות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחרונה פרסם משרד הבריאות את דוח מדדי האיכות ברפואת הקהילה. מדדי האיכות, כפי שקבע משרד הבריאות לקופות החולים, מהווים אמצעי יעיל להצלת חיי אדם באמצעות גילוי מוקדם של מחלות או מניעתן. למשל, הדוח האחרון גילה כי מדדי האיכות הובילו לעלייה מבורכת בבדיקות לגילוי מוקדם של מחלת הסרטן.

עם זאת, דווקא הסכנה הבריאותית הנרחבת והקשה ביותר בישראל - העישון, אינה זוכה למדד איכות שיסייע באופן אפקטיבי להפחתת תופעה זו. מדד העישון מוגדר כ"שיעור תיעוד מצב עישון". כלומר, רופאי המשפחה בקופות החולים מחויבים לשאול את הפציינט אם הוא מעשן או לא, ולעדכן את התיק הרפואי שלו בהתאם לתשובה. כך מסתיימת תרומתן של קופות החולים למאבק בתופעת העישון - תיעוד.

אבל תיעוד בלבד לא מספיק. המערכת הרפואית יכולה להיות יותר אקטיבית במיגור המגפה, שגובה את חייהם של כ-8,000 בני אדם בישראל בשנה, ומהווה את הגורם העיקרי למחלת סרטן הריאה בכ-2,200 חולים בשנה.

לקופות החולים יש את כל האמצעים הנדרשים כדי לפעול בצורה אפקטיבית יותר מאשר להסתפק בתיעוד התופעה. כמו שמשרד הבריאות מתגמל או קונס את הקופות כחלק מעידודן לפעול למניעת מחלות, כך ניתן לעשות גם בהקשר לעישון ולהשלכותיו - כדוגמת סקר מוקדם לסרטן הריאה.

כמו שקופות החולים מחויבות לשלוח את מבוטחיהן לבדיקות לגילוי מוקדם של מחלות, כמו סרטן מעי הגס, סרטן השד, שפעת וסוכרת - כך גם חובתן לפעול לצמצום תחלואת העישון. אמצעים מגוונים עומדים לרשותנו - החל מסדנאות גמילה, טבליות, מדבקות ניקוטין ועוד.

כמו כן ישנו אמצעי יעיל המאפשר גילוי מוקדם של המחלה, ובכך להציל את חייהם של רבים מחולי הסרטן - סקר תחלואות משני, כדוגמת סקר לאבחון מוקדם של סרטן הריאה. הסקר הוכח לאחרונה כמפחית תמותה מסרטן ריאות בכ-40% בקרב נשים ו-26% בגברים.

עם זאת, למרות שסרטן ריאות מהווה את גורם התמותה המוביל והקטלני ביותר מבין הגידולים הסרטניים, דווקא הבדיקה לגילויו המוקדם נדחית בידי ועדת סל הבריאות מדי שנה, וכך לא ניתן להכלילה כמדד איכות.

רגע לפני שהעולם מציין את היום הבינלאומי ללא עישון, זוהי עת לפקוח את עינינו ולהבין שאם לא נפעל כעת להכנסת הבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן ריאות, ואם לא נשכיל לשלבה כאמצעי משמעותי במיגור שיעורי התמותה מהמחלה הקטלנית - אלפי ישראלים ימשיכו לקפח את חייהם לשווא.

פעולות אלו לא רק שיצילו מאות בני אדם בישראל בכל שנה, הן גם יפחיתו את הוצאות הבריאות בכל הקשור למחלות קשות אלו, ובכך יאפשרו הפניית משאבים לצרכים אחרים. 

חובה עלינו, הקהילה הרפואית, לכמת את הרגלי העישון ברמה האישית והמחוזית, להנגיש באופן אקטיבי עשייה להפסקת העישון, ולפעול באופן יזום לסקר תחלואה משנית, כגון מחלות קרדיווסקולריות, נזקי ריאה ובכללם סקר מוקדם לסרטן הריאה.

בנוסף לכך, אחת השיטות היעילות ביותר להפחתת שיעורי העישון בקרב הצעירים, היא העלאת מחיר הטבק. לאחרונה תוקן מחיר הטבק החופשי בישראל ועלותו הוצמדה לעלות הסיגריות - ראוי כי המס על הטבק יופנה בחלקו למיגור הרגלי העישון ומימון פעולות פרו-אקטיביות לאיתור מחלות בקרב אוכלוסיה זו, שהיא אשר מייצרת את עיקר התשלומים הקשורים להרגל מגונה זה.

יתר על כן, הגיעה העת להעלות את פרמיית הבריאות לאותה אוכלוסייה מעשנת ואף להוציא את העישון מחוץ לחוק במדינת ישראל בטווח של מספר שנים. 

הכותב הוא מנהל המערך האונקולוגי בבית חולים סורוקה ויו"ר העמותה הישראלית לסרטן ריאה