ממשיכה ללכת: המוצר השני של ריווק אושר לשיווק באירופה

ריווק שזכתה ביחסי ציבור רבים כאשר הביאה לשוק מוצר המאפשר למשותקי גפיים ללכת באמצעות שלד חיצוני רובוטי, אולם ההכנסות מן המוצר הזה היו נמוכות מן המצופה ומניית החברה התרסקה • החברה מקווה כי באמצעות המוצר החדש, היא תוכל לשקם את מעמדה

שלד חיצוני רובוטי של ריווק / צילום: רויטרס, בז רטנר
שלד חיצוני רובוטי של ריווק / צילום: רויטרס, בז רטנר

חברת ריווק (ReWalk) הודיעה היום (ג') על קבלת אישור שיווק באירופה למוצר שלה לטיפול בנפגעי שבץ. ריווק שזכתה ביחסי ציבור רבים כאשר הביאה לשוק מוצר המאפשר למשותקי גפיים ללכת באמצעות שלד חיצוני רובוטי, אולם ההכנסות מן המוצר הזה היו נמוכות מן המצופה ומניית החברה התרסקה. החברה מקווה כי באמצעות המוצר החדש, היא תוכל לשקם את מעמדה.

חליפת ReStore Exo-Suit מיועדת למשותקי שבץ, ומאפשרת להם להתאמן בהליכה במהלך תהליך השיקום. המוצר שונה מזה שהציעה ריווק תחילה, הן משום שהוא מתאים גם לחולים מבוגרים שתפקוד פלג גופם העליון אינו אופטימלי והן משום שהוא נועד לאימון בהליכה, ולא לשימוש יומיומי. המוצר הראשון של החברה נועד למשותקים בעקבות פציעה אשר פלג גופם העליון תקין וחזק אולם רגליהם משותקות לצמיתות, והמטרה הייתה להשתמש בו כמעין רגלי עזר לשימוש יומיומי, תחליף לכיסא גלגלים - ולא כמכשיר אימון בלבד. כך, המוצר הראשון נמכר למטופלים (ולא קיבל שיפוי ביטוחי מספק, וזאת אחת הסיבות להצלחתו המוגבלת), בעוד המוצר החדש ימכר לקליניקות שיקום.

מוצר ה-ReStore אינו שלד נוקשה אלא דמוי בד רך, המאפשר ביצוע של מגוון תנועות, ומסייע בין היתר בהנעת כף הרגל לכיפוף הכרסול. המכשיר לומד את תנועות המטופל ומסתנכרן עם הפסיעה הטבעית שלו, כדי לשפר את האימון.

יצויין כי לעומת מוצר הריווק למשותקי פציעה שהיה הראשון מסוגו בשוק, הרי שהמוצר הנוכחי מתחרה במוצרי "הולכה" אחרים בקליניקות השיקום, אולם לדברי החברה המוצר שלה מעניק יכולות חדשות.

"חליפת ReStore מחוללת מהפכה בהשבת יכולת ההליכה בעקבות שבץ ומספקת יתרונות חשובים למרפאות, מטפלים ומטופלים," אמר לארי ג'סינסקי, מנכ"ל ריווק. "פיתחנו את העיצוב הזה בשיתוף עם מכון ווייס (Wyss Institute) באוניברסיטת הארוורד בגלל ההזדמנות הייחודית לשלב את הממצאים המדעיים המעמיקים התומכים בטיפול עם מעורבותם של הקלינאים בתכנון מערכת אידיאלית לשיקום משבץ בקלינקות השונות".

החברה הודיעה שמחירן של חליפות ReStore יהיה נמוך משמעותית מזה של הדור הראשון של טכנולוגיות השלד החיצוני הקשיחות, וכי ניתן יהיה להשתמש בהן למגוון רחב של מטופלים הזקוקים לשיקום משבץ. ריווק תציע את החליפות באיחוד האירופי במכירה ישירה כמו גם במודל השכרה באמצעות צד שלישי.

"מחירו הסביר של ההתקן והרב-תכליתיות שהוא מציע הופכים אותו לפתרון אטרקטיבי למגוון רחב יותר של יישומי שיקום בהשוואה לטכנולוגיות קודמות," הוסיף ג'סינסקי. "בהתחשב בשכיחות הגבוהה של שבץ ובצורך בפתרונות קליניים אפקטיביים ויעילים יותר, השוק של ReStore הינו משמעותי ובעל פוטנציאל עצום לחדשנות מתמשכת בטיפולי השיקום".

ריווק מתכוונת להשתמש בצוותי המכירות, ההדרכה והשירות הקיימים שלה כדי למסחר את חליפות ReStore Exo-Suit. שוק משתקמי השבץ הוא שוק ענק, והחברה מעריכה כי הצלחה בשוק זה עשויה אף להוביל לשימוש במוצר זה, בהתאמות שונות, גם בחולי טרשת נפוצה ופרקינסון.

עד היום התקינה החברה קרוב ל-550 שלדים חיצוניים ב-26 מדינות והכשירה יותר מ-270 מרפאות שיקום בביצוע הכשרה בשימוש בשלד חיצוני ברחבי העולם. ברבעוןה ראשון של 2019 רשמה הכנסות של 1.1 מיליון דולר בלבד, והפסידה 4 מיליון דולר. בשנה האחרונה איבדה החברה 88% מערכה, לאחר שהסתבר כי המוצר המוביל כנראה אינו בר שיקום. החברה תולה תקוות במוצר החדש, כאמור, אולם בשווי השוק הנוכחי, היא עלולה להיתקל בקושי לגייס את ההון הדרוש כדי לבנות את מערך המכירות למוצר.