הליכוד הודיע: סגרנו הסכמים עם 60 ח"כים; החרדיות וכולנו מכחישים

כולנו, איחוד מפלגות הימין והמפלגות החרדיות כולן מכחישות את קיומו של ההסכם הקואליציוני • גורם בישראל ביתנו אישר כי עד לשעה זו אין שום תזוזה • במקביל פנה רה"מ למפלגות החרדיות בהצעה נוספת: מיד עם הרכבת הממשלה יובא חוק הגיוס המקורי של ליברמן ככתבו וכלשונו לאישור מחודש בקריאה ראשונה על ידי מליאת הכנסת

בנימין נתניהו נואם במוען ראש הממשלה / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו נואם במוען ראש הממשלה / צילום: יוסי זמיר

לאור הנחישות שמפגין אביגדור ליברמן מפנה כעת נתניהו את עיקר מרצו להקמת ממשלה צרה. לקראת השעה תשע הערב (יום ד') הודיע הליכוד כי סגר את ההסכמים הקואליציוניים עם 60 חברי כנסת משמע עם כל הסיעות בגוש ימין-חרדים למעט ישראל ביתנו. בעקבות ההודעה פרסמה כולנו של כחלון הודעה כי ההסכם עימה אינו סגור, וכי לא תסכים לכהן בממשלה שבה רק 60 תומכים.

גם באיחוד מפלגות הימין ובמפלגות החרדיות, לא אישרו עדיין קיומו של הסכם אך דובריהם רומזים כי כשיהיה צורך להציג ממשלה חתימה כזו לא תהווה בעיה.

הליכוד לכן פועל בנמרצות להשיג חברי כנסת ממפלגות אחרות ומגביר את הלחץ על כאלה העשויים להסכים. לאחר פרסום ההצעה לאבי גבאי יו"ר העבודה, והסירוב של גבאי, התברר כי הליכוד פנה לחברי כנסת מכחול לבן ובהם גדי יברקן שהחל את דרכו הפוליטית בליכוד, עומר ינקלביץ' החרדית וגם לר'אדיר מריח הדרוזית. לפי אחת מהטענות למריח הוצע בתמורה לתמיכתה שינוי חוק הלאום שכנגדו יצאה העדה הדרוזית. פרסומים דומים היו גם על חברת הכנסת אורלי פרומן מכחול לבן אך היא הכחישה.

גורם בישראל ביתנו אישר כי עד לשעה זו אין שום תזוזה וכי ליברמן דבק בעמדה שרק אישור מלא של חוק הגיוס המקורי יכניס אותו לקואליציה.

ראש הממשלה נתניהו פנה בהצעה נוספת, אחרונה לדבריו למפלגות החרדיות ולאביגדור ליברמן כדי למנוע את פיזור הכנסת וההליכה לבחירות חדשות. לפי הצעת ראש הממשלה, מיד עם הרכבת הממשלה יובא חוק הגיוס המקורי של ליברמן ככתבו וכלשונו לאישור מחודש בקריאה ראשונה על ידי מליאת הכנסת. לאחר אישורו החוק יוכן לקריאה שנייה ושלישית בהסכמה משותפת.

כידוע, אם לא תושג הסכמה עד סוף יולי ובהתאם להחלטת בג"ץ, יפוג ההסדר של "תורתו אומנותו" ויחול חוק שירות חובה לכולם. פירוש הדבר: החרדים ייאלצו לבחור בין החוק של ליברמן לבין חזרה לחוק המקורי שמשמעותו גיוס מלא לחרדים כמו לכל חלקי הציבור. ההצעה הוגשה כעת לצדדים ובלשכת ראש הממשלה ממתינים לתשובת הצדדים. משמעות ההצעה היא עוד צעד לכיוונו של ליברמן, גם אם לא הבטחה מלאה לאישור החוק כלשונו, הנחת גרזן לצוואר החרדים כדי שיסכימו לכך.

סגן שר הבריאות ליצמן הודיע בתגובה כי לא יהיה מוכן לסגת יותר ממה שכבר הסכים לו. ועם זה בדרות האחרונות מתקיימות התייעצויות בין ראשי המפלגות החרדיות, לתת תשובה אחידה לנתניהו.