תרניקה קיבלה אישור FDA למוצר לטיפול במיגרנה

המוצר של תראניקה הוא רצועה של חיישנים וגריינים אלקטרוניים אותה עונדים על הזרוע והיא משתמשת בתוכנת מחשב מתוך הטלפון הנייד כדי לזהות התקף ולגרות את העצבים בזרוע באופן אשר לדברי החברה מפחית את עוצמת ההתקפים או מונע אותם

מיגרנה / צילום: Shutterstock
מיגרנה / צילום: Shutterstock

חברת תרניקה שפיתחה מוצר גרוי חשמלי לטיפול במיגרנה, הודיעה על קבלת אישור FDA לשיווק המוצר בארה"ב. האישור התקבל במסלול למוצרים בסיכון נמוך אך חדשים (510k de novo) בעקבות ניסוי שנערך ב-252 מטופלים.

המוצר של תראניקה הוא רצועה של חיישנים וגריינים אלקטרוניים אותה עונדים על הזרוע והיא משתמשת בתוכנת מחשב מתוך הטלפון הנייד כדי לזהות התקף ולגרות את העצבים בזרוע באופן אשר לדברי החברה מפחית את עוצמת ההתקפים או מונע אותם, במבוגרים שהמיגרנה שלהם אינה כרונית.

היום קהל זה מטופל בעיקר בתרופות ממשפחת הטריפטנים, תרופות אשר אינן אפקטיביות בחלק מן האוכלוסיה ויכול להיות בהן שימוש יתר. שוק המיגרנה התחדש לאחרונה במשפחת תרופות לטיפול בחולי מיגרנה כרונית, אשר סובלים מהתקפים לפחות באחד מכל שני ימים. בתחום זה ישנה תחרות גדולה. אולם, עבור החולים עם ההתקפים הפחות תדירים, אך שעדיין גורמים לסבל, משפחת התרופות הללו לא מתאימה, ולכן תראניקה נכנסת לשוק שיחסית לא התחדש לאחרונה.

בניסוי שערכה החברה, טיפלו החולים במיגרנה בתוך שעה מתחילת ההתקף. אצל 38% מקבוצת הניסוי ורק 18% מקבוצת הביקורת, חלף ההתקף תוך שעתיים. אצל 66% חלה הקלה במיגרנה לעומת 38% בקבוצת הביקורת, ואצל 46% חלה הקלה בתופעות הלוואי הנלוות כמו רגישות לאור וקול ובחילה, וזאת לעומת 22% מקבוצת הביקורת. התוצאות בכל הסעיפים הללו היו מובהקות.

בכוונת החברה לשווק את המוצר בארה"ב בשנה הבאה.

בתחילת החודש הודיעה תראניקה על הגדלת סבבה הגיוס השניה שלה ל-35 מיליון דולר, והעל הצטרפות קרן Omron. תראניקה הקומה ב-2016 ובין משקיעיה הישראלים נמצאים קרן aMoon, לייטספיד, ליונבירד וקורונדום. מי שהוביל את ההשקעה הראשונה בחברה היה ד"ר שמעון אקהויז. מנכ"ל החברה הוא אלון עירוני, בעבר מנכ"ל חברת השבבים לתעשיית התקשורת סיאנו מובייל, והוא ייסד את החברה יחד עם רונן ישק וסלבה ברבש. תראניקה גייסה עד היום כ-40 מיליון דולר.