טראמפ פותח במלחמת סחר חדשה: מאיים להטיל מכסים על מקסיקו

המניע: ללחוץ על מקסיקו שתפעל לחסימת זרם המהגרים מאמריקה התיכונה לארה"ב • מאיים: נטיל מכס בשיעור 5% על כל סחורת יבוא ממקסיקו החל ב-10 ביוני; אם זרם המהגרים לא ייפסק נעלה המכס ב-5% עד לרמה של 25% • זעם בקהיליית העסקים בארה"ב • גם מחוקקים רפובליקאים מתנגדים

 

 

דונלד טראמפ, אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: מארק ניימן-לע''מ, רויטרס, shutterstock, עיבוד תמונה:
דונלד טראמפ, אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: מארק ניימן-לע''מ, רויטרס, shutterstock, עיבוד תמונה:

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פותח במלחמת סחר חדשה: הוא מאיים להטיל מכסים על כל סחורות היבוא ממקסיקו במאמץ לאלץ את שלטונות המדינה לסכור את זרם המהגרים הבלתי-חוקיים מאמריקה התיכונה, שנכנסים לארה"ב מנקודות לאורך הגבול הארוך בינה לבין מקסיקו.

מאז שנכנס לבית הלבן טוען טראמפ כי מקסיקו לא עושה דיה כדי לבלום את המהגרים. הוא טוען שהם מסתנני תעסוקה, כלומר מהגרים שמבקשים לעשות כסף בארה"ב. אך הרוב המכריע של המהגרים טוענים כי הם נמלטים בגלל אלימות בארצותיהם והם מבקשים מקלט בארה"ב ברגע שבו הם נתקלים בשוטרי משמר הגבול בצד האמריקאי.

בסדרת ציוצים, ואחר-כך בהודעה רשמית, הודיע טראמפ, כי החל ב-10 ביוני יוטל מכס בשיעור 5% על כל הסחורות שמיובאות לארה"ב ממקסיקו כדי לאלץ את שלטונות המדינה לנקוט צעדים לחסימת זרם המהגרים. אם "המשבר יימשך", יועלה שיעור המכס ל-10% החל ב-1 ביולי. אם הנהירה לא תיפסק, מאיים טראמפ, יועלה שיעור המכס ב-5% כל חודש עד לרמה של 25%.

"המכס על סחורות ממקסיקו יישאר ברמה של 25% אלא אם כן תפחית מקסיקו במידה משמעותית את זרם הזרים שחודרים לארצננו משטחה", נאמר בהודעה.

אנליסטים מציינים, כי התסכול של טראמפ מבעיית ההגירה הולך וגובר לאחר שלא עלה בידו לשכנע מחוקקים דמוקרטים לתמוך בהצעת חוק לתקצוב מיליארדי דולר להקמת חומה לאורך קטעים ארוכים של הגבול עם מקסיקו. חומה כזו היתה הנדבך המרכזי של מצע הבחירות שלו ואי יכולתו לקיים את ההבטחה היא מקור מתמיד של תסכול.

להטלת מכסים על סחורות יבוא ממקסיקו עלולות להיות השלכות שליליות קשות על המשק האמריקאי. בראש ובראשונה, מהלך כזה יניע את בית-הנבחרים, בשליטת הדמוקרטים, לא לאשרר את הסכם הסחר החופשי החדש בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו (התחליף של נפט"א).

שנית, בנטל מכסים שמוטלים על סחורות יבוא נושאים תמיד הצרכנים במדינה המייבאת. את המכסים משלמות החברות שמייבאות את הסחורות. רק לעיתים רחוקות הן סופגות את הייקור. בדרך כלל הן מטילות אותו על כתפי הצרכנים. וכך, הצרכנים בארה"ב נושאים בנטל המכסים על סחורות יבוא מסין, והם ישאו בנטל המכסים על סחורות יבוא ממקסיקו, אם טראמפ אכן יממש את איומו.

אשתקד יבאה מקסיקו לארה"ב סחורות בשווי 346 מיליארד דולר - החל בכלי רכב שמייצרות חברות אמריקאיות במקסיקו וכלה בפירות וירקות.

הבית הלבן לא הסביר את ההיגיון ביסוד האיום הנשיאותי. אם אכן הסנקציות יפגעו בכלכלת מקסיקו (בגלל ירידות בביקושים בארה"ב בעקבות ייקור מוצרי היבוא), ההידרדרות תוביל עליה במספר המהגרים הבלתי-חוקיים - הפעם ממקסיקו ולא רק מגוואטמלה והונדוראס.

קהיליית העסקים בארה"ב הגיבה בזעם על האיום של טראמפ. תגובה אופינית: גלן האמר, מנכ"ל לשכת המסחר והתעשיה של אריזונה, אחת מהמדינות הגדולות לאורך הגבול עם מקסיקו, אמר, כי "מקסיקו היא ידידה ושכנה, שותפה לסחר ולביטחון".

"הודעתו של הנשיא מתמיהה", הוסיף האמר. "אם אכן יוצא האיום אל הפועל, ייגרם נזק איום". גם מחוקקים רבים, לרבות מחוקקים רפובליקאים, מחו על הודעת טראמפ.

מנהיגים מקסיקאים הודיעו כי לא יתקפלו וכי ינקטו צעדי נגד כלכליים. אם אכן כך, עלולה להתפתח מלחמת סחר גדולה בין ארה"ב לבין אחת משותפות הסחר הגדולות ביותר שלה, במקביל למלחמת המכסים בינה לבין לסין. שני העימותים עלולים לגרום להאטה גלובלית אם יימשכו לאורך זמן, להערכת כלכלנים.

סגן שר-החוץ של מקסיקו לענייני צפון אמריקה, חיסוס סיאדה, אמר, במסיבת עיתונאים, כי המכסים שמאיים טראמפ להטיל יהיו "הרסניים" וכי מקסיקו תגיב בעוצמה.

טראמפ אמר לעוזריו לא אחת, כי הוא אוהב להטיל מכסים מפני שאפשר להטיל אותם כמעט מיידית, ללא אישור הקונגרס. אבל מכסים הם נשק שמופעל בתגובה על מחלוקות סחר. אין תקדים לכך, שהם משמשים נשק במאבק להגבלת הגירה. להערכת אנליסטים, אין ודאות שמהלך כזה הוא חוקי ואם טראמפ אכן יטיל את המכסים, יוגשו נגדו תביעות משפטיות, ביזמת תאגידים, במאמץ לסכל את המהלך.