לא רק סין ומקסיקו: טראמפ מבטל הטבות מכס להודו

נשיא ארה"ב החליט לבטל את מעמדה המיוחד של הודו במדינה מתפתחת במסגרת תוכנית לעידוד סחר, שהעניק לה פטור ממכס על 2,000 מוצרים

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria
דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביטל את מעמדה המיוחד של הודו כמדינה מתפתחת במסגרת תוכנית עידוד סחר, ובכך שם קץ לפטור שאפשר להודו לייצא קרוב ל-2,000 מוצרים לארה"ב ללא מכס. 

"החלטתי שהודו לא סיפקה לארה"ב הבטחה שהיא תאפשר לה גישה הוגנת וסבירה לשוקיה", אמר טראמפ בהצהרה אמש (ו'). "לפיכך, יהיה זה הולם לבטל את מעמדה המיוחד של הודו כמדינה מתפתחת הזכאית להטבות, החל מ-5 ביוני 2019". 

הממשל מאיים בצעד זה כבר חודשים, והצעד מביא לקיצה את ההעדפה כלפי הודו במסגרת שיטת ההעדפות הכלליות (GSP), תוכנית בת עשור שנועדה לקדם התפתחות כלכלית.

ממשרד המסחר ההודי נמסר היום (ש') כי המדינה הציעה לארה"ב פתרונות במהלך דיוני סחר דו-צדדיים, וכי "לרוע המזל" הם לא התקבלו. המדינה תמשיך להדק את קשריה עם ארה"ב, אולם החלטות הסחר שלה יונחו על-ידי "הצרכים והאינטרסים ההתפתחותיים שלה עצמה".

בממשל טראמפ אומרים כי סוגיות הקשורות לגישה לשווקים של סחורות אמריקאיות המיוצאות להודו הובילו אותם לסגת מן ההטבות, שאסרו הטלת מכס על יצוא בסך של כ-5.7 מיליארד דולר ב-2017, כך לפי שירות המחקר של הקונגרס.