"אנחנו עובדים קשה בשביל הכסף שלנו, ואנחנו רוצים שהכסף שלנו יעבוד בשבילנו"

פול קליין, מנכ"ל VIDEA מקבוצת לאומי דיבר בפאנל "איך באמת להשקיע את הכסף", בכנס "עושים שוק" של "גלובס" • לדבריו, "לאנשים אין מי שיעזור עם שוק ההון. יש הרבה גופים בשוק, אבל אנשים לא סומכים עליהם ולפעמים בצדק, כי יש הרבה גופים שיש להם זיקה למוצרים שהם משווקים"

"אנחנו עובדים קשה בשביל הכסף שלנו, ואנחנו רוצים שהכסף שלנו יעבוד בשבילנו. אם קיבלתי טיפ מחבר על איזו מניה, זו לא השקעה", כך אמר היום פול קליין, מנכ"ל VIDEA מקבוצת לאומי, בכנס "עושים שוק - אירועי שוק ההון של גלובס".

קליין, שדיבר על הדרכים הנכונות להשקעת הכסף שלנו, אמר כי "תמיד יש איזה 'גורו' תורן שאומר שהוא יודע מה הולך להיות, וגם יודע להראות מה הביצועים שלו. אבל לכל משקיע יש צורך אחר, וכל פעם גם יש טרנד אחר שעולה לכותרות. בשנה שעברה זה היה בלוקצ'יין, והשנה זה קנאביס, שכל דבר שקשור אליו עולה. השקעות זה משהו הרבה יותר רציני. יכול להיות שבלוקצ'יין זה טוב, ויכול להיות שחברות הקנאביס יצמחו, אבל זה טרנד, זה לא השקעות".

לדברי קליין, "רוב האנשים משקיעים בגלל תחושת בטן ואיך שמתחשק להם. חלק גדול מהציבור גם אומר שהוא לא מבין. אנשים לא שמים כסף בעו"ש כי הם חושבים שזה נכון, אלא כי הם לא יודעים מה לעשות איתו, אין להם עם מי לדבר. יש כאלה שיודעים להשקיע לבד, אבל הם מעטים. לאנשים אין מי שיעזור עם שוק ההון, מה נכון ומה כדאי לעשות".

קליין ציין עוד כי "יש הרבה גופים בשוק ההון, אבל אנשים לא סומכים עליהם ולפעמים בצדק, כי יש הרבה גופים שיש להם זיקה למוצרים שהם משווקים. זה מאוד פשוט להראות רווחים מדהימים, אבל זה לא מתאים לכל אחד, כי להראות רווחים זה לא להשקיע".

Waze של עולם ההשקעות

בהתייחסות להשקעה בשוק המניות אמר קליין כי "נכון שלאורך זמן האפיק המנייתי נותן תשואות, וככל שאופק ההשקעה יותר ארוך הסיכוי להפסד יורד. אבל אם נסתכל תוך כדי השנה, יש כמעט כל שנה מפולת או תיקון, והבעיה היא שאנשים קונים ומוכרים כי חושבים שזה משחק, ולא בונים תיקים שמתאימים להם. אם השוק יפול מחר ב-20%, חלק גדול מהאנשים ימכרו את התיק שלהם, וזה לא טוב מכמה סיבות - קודם כל כי כנראה שהמכירה נעשית בתזמון לא טוב, ומנגד ככה אותו משקיע גם נשאר מחוץ לשוק כשהוא יחזור לעלות".

לדברי קליין, "כשרוצים לדעת איך בונים תיק השקעות, צריך לדעת קודם מה רמת הסיכון הסובייקטיבית של כל אחד. היום יש אפשרות להשתמש בכוח מחשובי מאוד גדול, שיודע לנתח אנשים, להצליב עם אופק ההשקעה ולבנות תיקי השקעות. זה קורה בכל העולם, ורשות ני"ע נכנסה לנושא הזה ואפשרה לנו לעשות את מה שאנחנו עושים כמו שקורה בעולם, רובוט אדוויזר. לשם העולם הולך, וזה מה שאנחנו עושים ב-VIDEA".

קליין סבור כי "ניהול השקעות דיגיטלי מנגיש את עולם ההשקעות המקצועי לקהלים שפעם לא יכלו להתחבר אליו או למי שרוצה שקיפות ומקצועיות ברמה שלא הייתה לו עד היום. עתיד ההשקעות נמצא בניהול תיקים דיגיטלי - הלקוח מאפיין את עצמו, מה רמת הסיכון שהוא מעדיף, ומה מטרות ההשקעה שלו. מה ש-Waze עשתה לעולם הניווט, VIDEA תעשה לעולם ההשקעות".

*** גילוי מלא: אירוע עושים שוק של "גלובס" נערך בחסות ובשיתוף בנק לאומי, בית ההשקעות פסגות וקרן קיסטון