אפליה | דעה

השר אוחנה חייב לפרוע שטרות: חוק פונדקאות לכולם

נתניהו הבטיח לתקן את התיקון לחוק שפגע בהומוסקסואלים. עכשיו הגיעה ההזדמנות

הפגנת הלהט"בים בירושלים / צילום: רפי קוץ
הפגנת הלהט"בים בירושלים / צילום: רפי קוץ

ברכות לשר המשפטים הנכנס, ח"כ-עו"ד אמיר אוחנה, השר הגאה הגלוי הראשון בישראל, יושב-ראש קבוצת "גאווה בליכוד".

אחד הדברים החשובים שעל השר לטפל בו בהקדם, הוא ההפליה הבוטה נגד הקהילה הגאה בחוק הפונדקאות. כאב לשני ילדים שנולדו בהליך פונדקאות בארה"ב, על אוחנה לסייע גם לבני הקהילה האחרים, שאינם יכולים להרשות לעצמם פונדקאות בארה"ב, שעולה מאות אלפי שקלים - להיות הורים לילדים.

כאשר הכנסת הצביעה אשתקד על תיקון לחוק הפונדקאות, היא אישרה אותו לאימהות יחידניות, אבל לא החילה אותו על זוגות הומוסקסואליים ועל גברים יחידניים. כבר אז אמר ח"כ איציק שמולי - היום אב לתינוק מהליך פונדקאות - כי "שלמות הקואליציה חשובה יותר לנתניהו מעשיית צדק היסטורי". אז זה הזמן לתקן את המעוות.

אמנם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אז כי יתמוך בהסתייגות של ח"כ אוחנה מהחוק המפלה, שלפיה ההליך יאושר גם לזוגות חד-מיניים, אך היא נדחתה (העיקר לא להרגיז את החרדים). כך הצביעו נתניהו ושות' בעד הצעת חוק הפונדקאות לאימהות יחידניות, בלי לאפשר לזוגות להט"בים ולגברים יחידניים להיות הורים, אף שבהמשך אמר ראש הממשלה כי יתמוך בהצעת החוק שתאשר פונדקאות גם לאבות יחידניים.

כעת, משאוחנה מונה לשר - אם כי לממשלה זמנית - הגיע הזמן לפרוע את השטר ולאפשר הליכי פונדקאות לכל מי שמבקשים להקים משפחה עם ילדים. על השר אוחנה להעלות את הצעת החוק בוועדת השרים, במושב הקרוב האפשרי. לחלופין, אם השר חושש כי אם הוא יסתפק בהעלאת ההצעה בוועדת השרים, היא תדחה אותה (בגלל השרים החרדים) - עליו לקדם אותה או לדרוש להגיש אותה בתור הצעה ממשלתית. רק שלא יאמר "ניסיתי, ולא הלך", כדי לצאת "נקי" מהעניין.

חוק הפונדקאות, שחוקק לפני 22 שנה, איפשר לאלפי זוגות סטרייטים להיות הורים. מנגד, אלפי אזרחים להט"בים שרוצים להתרגש מבן/בת שיקראו להם "אבא", נידונו לערירות ולהפליה באין להם מאות אלפי שקלים לעבור את ההליך בחו"ל.

חוקי מדינה חייבים להיות שוויוניים, מכילים וחלים על כולם. לא ייתכן שחוק ימנע זכות בסיסית של אנשים להיות הורים, ולא ישונה. מה עוד שיש בו אבסורד זועק: אישה יחידנית זכאית לפונדקאות, אך ברגע שתחיה עם חברה - שתיהן יאבדו את זכותן להורות.

היום, אחרי אותה הצבעה מבישה, זה הזמן לעשות תיקון. להט"בים אינם אזרחים סוג ב', ואסור שהנושא הזה ירד מסדר היום. יש לתקן מיד את החוק ולהרחיב את מעגל הזכאים לפונדקאות, לכל אזרח. על נתניהו למלא את הבטחתו ולתמוך באישור פונדקאות גם לאבות יחידניים.

אוחנה עצמו הודה כי "כשאני ובן זוגי רצינו להקים משפחה, נאלצנו להרחיק אלפי קילומטרים למדינה אחרת... אני לא מתריס נגד הרבנות ונגד הדת. רק מבקש קצת אנושיות".

גם ח"כ שמולי אמר אז, לפני שהוליד תינוק: "אני רוצה להיות אבא, ואני לא יכול להיות אבא. כדי לעשות זאת, עליי לפנות למדינה זרה, לשלם 140 אלף דולר ולקוות שיהיה בסדר... אנחנו מספיק טובים כדי לשרת את המדינה, אבל לא כדי להיות הורים. זה עלבון, מצב מפלה, כואב, לא הגון. זה לא בסדר".

לפיכך, אחרי הבחירות הקרובות וכינון הממשלה והכנסת הבאות, יש למגר את החוק הגזעני, המפלה והמיותר הזה. קצת התעמקות בחוק מלמדת כי בשורה התחתונה, זה חוק נגד משפחות גאות והזכות הבסיסית להקים משפחה.