החוק שהצית את המחאה הגדולה ביותר בהונג קונג מאז החזרתה לסין ב-1997

מה הוציא את המפגינים לרחובות, מה היא עמדת הממשלה בנושא, מי הביעו תמיכה במחאה, ואיך זה יימשך • שאלות ותשובות בעקבות הפגנת הענק בהונג קונג

תהלוכת הענק בהונג קונג/  צילום: רויטרס, Tyrone Siu
תהלוכת הענק בהונג קונג/ צילום: רויטרס, Tyrone Siu

מאות אלפי אנשים יצאו לרחובות הונג קונג כדי להביע את התנגדותם לתיקונים שעשויים להתבצע בשבועות הבאים בחוק ההסגרה. הצעת החוק תאפשר לרשויות לשלוח לסין היבשתית כל אדם שמגיע להונג קונג, כדי שהוא יישפט בסין על עבירות מסוימות.

מה הוא חוק ההסגרה?

ממשלת הונג קונג הציעה בפברואר תיקונים להסכמי ההסגרה שלה, וטענה שהצעת החוק שלה גובשה בעקבות פרשה שבה רצח אדם את חברתו בטייוואן ונמלט חזרה להונג קונג. מכיוון שלהונג קונג אין הסכם הסגרה עם טייוואן - אי עצמאי שנמצא בקרבת סין, הטוענת לריבונות עליו - לא יכלה אף אחת מהרשויות להעמיד את האיש למשפט בגין רצח. החוק החדש יאפשר לסין לארגן את הסגרתם של חשודים מישויות ריבוניות שעמן אין לה הסכמים. להונג קונג, ששימרה את מערכת המשפט המקובל מהתקופה שבה הייתה מושבה בריטית, יש הסכמי הסגרה עם יותר מתריסר מדינות, כולל ארה"ב, בריטניה וסינגפור.

מדוע החוק שנוי במחלוקת?

כשהונג קונג הוחזרה לסין ב-1997, הבטיחה בייג'ינג לשמור על חירויות האדם ועל מערכת החוק של העיר עד 2047 לפחות, במסגרת רעיון "מדינה אחת, שתי שיטות". לאחר שפעולות המחאה הפרו-דמוקרטיות ב-2014, שנמשכו 79 ימים וזכו לכינוי "תנועת המטריה", לא הצליחו לחלץ ויתורים מהממשלה, יש איתותים שהרשויות נוהגות בחוסר סובלנות גובר כלפי מתנגדים. הרשויות כלאו פעילים בגין מעורבותם במחאות, הוציאו אל מחוץ לחוק מפלגה פוליטית שתומכת בעצמאות הונג קונג, וגירשו בפועל עיתונאי זר בגין ריאיון שערך עם מייסד אותה המפלגה.

מדוע כל כך הרבה אנשים משתתפים בפעולות המחאה בהונג קונג?

האזרחים הגיבו בעוצמה לתיקונים בחוק ההסגרה, שלטענת מבקרים יכפיפו כל אדם בהונג קונג למערכת המשפטית של סין היבשתית, ויחשפו אותו למעצר שרירותי ולעינויים.

מדוע הממשלה מתעלמת מהם?

הממשלה מדגישה שאם לא יאושרו כל התיקונים בהקדם האפשרי, הדבר יסכן את ביטחונם של אזרחי הונג קונג, והעיר "תמשיך להיות מפלט לפושעים". הממשלה אמרה שהחוק החדש יתייחס אך ורק לפשעים חמורים שנושאים עונש של שבע שנות מאסר ויותר, ושהפשעים הללו חייבים להיות מוזכרים גם בחוקי הונג קונג וגם בחוקי סין כדי שניתן יהיה לטפל בבקשת הסגרה. לדברי פקידים, בנוסף לכך לא מתייחסות העבירות הטעונות הסגרה לחופש ההתארגנות ולחופש הדיבור.

אז מדוע האזרחים לא נותנים אמון במנהיגים?

בעצרת שנערכה, הואשמה קארי לאם, מנהיגת הונג קונג, בבגידה בעיר באמצעות קידום הצעת החוק. בשנים האחרונות שורר בעיר חוסר אמון גובר בנוגע ליכולתה של ממשלת הונג קונג לפעול באופן עצמאי כגוף שאינו תלוי בבייג'ינג. הממשלה מדגישה כי לא תנקוט הליכים משפטיים בגין עבירות פוליטיות, אך רבים חוששים שבייג'ינג תוכל לדרוש את הסגרתם של אזרחי הונג קונג ותושבי חוץ שמתגוררים בהונג קונג, באמצעות שימוש באישומים כוזבים.

מי עוד יצא נגד הממשלה?

לשכת המסחר האמריקאית בהונג קונג, יחד עם ממשלות זרות, וביניהם ארה"ב, הביעו חשש עמוק לגבי התיקונים המוצעים והשלכותיהם הפוטנציאליות על אזרחי אותן מדינות ועל אינטרסים עסקיים בהונג קונג. ביום ה' שעבר יצא מכתב שעליו חתומים קרוב ל-70 ממשלות וארגונים לא-ממשלתיים - כולל משמר זכויות האדם, הוועדה להגנת עיתונאים ו-Rainbow Action, ארגון לקידום זכויות להט"בים - שקראו גם הם לביטול הצעת החוק.

ארגוני עסקים זרים ודיפלומטים זרים הזהירו כי הצעת החוק מאיימת על שלטון החוק שסייע להונג קונג לשגשג במשך עשרות שנים כמרכז פיננסי בינלאומי וכבסיס לחברות זרות. לדבריהם, הצעת החוק מפירה את הבטחתה של סין לשמר את האוטונומיה היחסית של העיר עד שנת 2047 לפחות.

האם בייג'ינג תקשיב לדרישות האלה?

שליטתה הנוכחית של בייג'ינג על העיר חזקה הרבה יותר בהשוואה לתקופה שבה היא נסוגה מהצעת חוק ביטחון לאומי בעקבות פעולות המחאה ההמוניות ב-2003. כלכלת סין התפתחה, ועוצמתה העולמית גברה מאז. מנהיגות סין עומדת על שלה באגרסיביות מאז 2014, השנה שבה היא החניקה את פעולות המחאה של תומכי הדמוקרטיה, ובייג'ינג סומכת על תמיכת העם הסיני, שמחשיב את אזרחי הונג קונג למפונקים.

מה הלאה?

למרות מספרם הרב של המשתתפים בפעולות המחאה, הודיעה הממשלה כי ב-12 ביוני תיערך הקריאה השנייה של הצעת החוק. הממשלה נקטה מהלך יוצא דופן של עקיפת שלב הוועדה - שמאפשר למחוקקים לבחון את החוק המוצע - בהליך אישור הצעת החוק. מכיוון שבית המחוקקים גדוש בתומכי הממשלה, לאחר הדחתם של כמה מחוקקים מטעם האופוזיציה שנבחרו באופן דמוקרטי, ייתכן שהצעת החוק תאושר בתוך כמה שבועות.

מארגני תהלוכת המחאה הבטיחו להמשיך בפעולות המחאה, וביקשו מהתומכים להתכונן לקחת חופשה מהעבודה כדי להשתתף בפעולות מחאה בימים ובשבועות הבאים. גם מפלגות פוליטיות הבטיחו להתנגד להצעת החוק.