הוות"ל החליטה בדיון חוזר: מזרח חדרה – החלופה הנבחרת לשדה התעופה החלופי להרצליה

בישיבה שהתקיימה באחרונה החליטה הוועדה שלא לקבל הצעה לפזר בין שדות תעופה קיימים את הפונקציות השונות של שדה התעופה בהרצליה

שדה התעופה בהרצליה / צילום: איל יצהר
שדה התעופה בהרצליה / צילום: איל יצהר

נכשלו ניסיונות של הגופים הירוקים לפזר את השימושים של שדה התעופה בהרצליה בין שדות תעופה קיימים: הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) החליטה בישיבתה האחרונה לאשר את חלופת מזרח חדרה כאלטרנטיבה הנבחרת לשדה הרצליה, שאמור להתפנות בשנים הקרובות.

ביולי שנה שעברה החליטה ות"ל לבחור בחדרה מזרח כמיקום הנבחר לשדה תעופה חלופי לשדה הרצליה, ואולם אז העלה נציג ארגון הגג של הגופים הירוקים הצעה: לפזר את הפונקציות השונות של השדה בין שדות תעופה קיימים. לאחר מכן טענו נציגי החברה להגנת הטבע כי סוגיית פיזור השימושים לא הוצגה כראוי בפני הוועדה.

בישיבה הנוכחית החלופה הוצגה, אולם נדחתה על ידי נציג רשות התעופה האזרחית (רת"א). זה סקר את המנחתים השונים הקיימים, בהם נתב"ג, שדה תימן ומגידו, אולם בעוד הראשון משמש כשדה תעופה בינלאומי למטוסים גדולים, השניים האחרים קטנים מדי.

מנחתים אחרים הממוקמים בבונים ובעין ורד הם לא סטטוטוריים, וגם שדה התעופה של חיפה לא יכול לקלוט אליו את הפעילות של שדה הרצליה, אלא רק באופן זמני, עד שיימצא שדה חדש. הנציג התלונן כי על אף שות"ל צריכה להכריע במהירות, הדיון מעוכב מזה 10 חודשים, רק משום שמישהו העלה שוב את נושא פיזור הפונקציות.

אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה, האשים כי העברת שדה התעופה הייתה אקט נדל"ני, אך גם חדרה וסביבתה נמצאות בהליכי פיתוח נדל"ן והעברת שדה התעופה היא העברת מפגע ממקום אחד לשני.

גם נציג לשכת התכנון המחוזית של חיפה תמך בחלופת הפיזור, שכן טרם נבחנו כלל התוכניות המקודמות בחדרה.

ואולם רוב חברי הוועדה, 8 מתוך 11, החליטו לדבוק בהחלטה להתמקד בחדרה מזרח כשדה התעופה החלופי להרצליה. עוד נקבע, כי ההחלטה שהתקבלה ביולי שנה שעברה התקבלה כדין ועל סמך מלוא המידע הנדרש.

"כבר כמה שנים מנסים לקדם פיתרון לשדה תעופה חלופי לשדה האזרחי בהרצליה, וזה כחלק מפינוי תשתיות לאומיות מאזורי ביקוש יקרים עליהן תוכניות ענק למגורים, מסחר ותעסוקה במרכז, כאלה שיניבו לרשויות המקומיות מליארדים, כמו פינוי שדה דב או פינוי בסיסי צה"ל מצומת גלילות ואזורים נוספים בגוש דן", מסביר עו"ד צבי שוב. "עיריית חדרה לא מעוניינת באמת להקם שדה תעופה בחצר האחורית שלה וכן בגלל שלל סיבות נוספות כמו שטח נופי ומוגן. אבל כנראה שאין ברירה והמטלה צריכה ליפול על רשות מקומית כלשהי וחדרה נבחרה".

ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה ציין לאחר קבלת ההחלטה: "אנו ננהל מאבק משפטי וציבורי כנגד ההחלטה הזו אשר מטיבה עם נדל"ניסטים ומעבירה מפגע ממקום אחד למקום אחר. לא ניתן שיפגעו באיכות החיים שלנו. לא ינחיתו עלינו שדה תעופה".

ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן: "מבחינתנו המאבק רק החל. העתירה לבג"ץ כבר מוכנה ונאבק בכל הדרך בנושא".

במקביל הרשויות המקומיות באזור הקימו פורום מנכ"לי רשויות, שיוביל את המאבק הציבורי ויערך כלכלית למאבק ארוך כנגד ההחלטה.