יו"ר פורד בביקור בישראל: "קורקינטים מחמירים את מצב התחבורה ויוצרים כאוס"

יו"ר חברת הרכב האמריקאית הגיע לישראל לרגל הקמת מרכז המחקר של החברה • במפגש עם עיתונאים הוא דיבר על אי הוודאות שיוצרת מלחמת הסחר לתעשיית הרכב, מסביר למה עדיין אין רכב אוטונומי על הכביש, ואומר: "אם נתאהב בטכנולוגיה ונשאיר את האדם בחוץ, נחיה בחברה דיסטופית"

ביל פורד/  צילום: איתן נדב
ביל פורד/ צילום: איתן נדב

"תעשיית הרכב השתנתה דרמטית בחמש שנים האחרונות, כל מה שלקחנו כמובן מאליו השתנה וימשיך להשתנות. זה יהיה מסע מעניין, אבל שום חברה לא מסוגלת לעבור אותו לבד, ולכן אנו זקוקים לשיתופי פעולה", כך אמר ביל פורד, יו"ר ענקית הרכב פורד, באירוע השקת מרכז המחקר של החברה בתל אביב.

פורד, נינו של מייסד החברה הנרי פורד, משמש כיו"ר החברה מאז 1999. הוא נאם באירוע, ולאחר מכן ערך מפגש מצומצם עם עיתונאים. על פי החברה, "המרכז החדש ישמש חממת מחקר שתעבוד בשיתוף פעולה עם צוותי המחקר והפיתוח של פורד ברחבי העולם כדי לקדם את יכולותיהם של מוצרי פורד באמצעות זיהוי טכנולוגיות וסטארט-אפים בתחומי הקישוריות, חיישנים, ניטור פנים הרכב והגנת סייבר". לדברי פורד, המרכז חשוב עבורם כי חברות צעירות לא יודעות איך לגשת אליהם.

"אנחנו מחפשים לשתף פעולה עם חברות, שלא מובן מאליו שהן קשורות לתחום האוטוטק (טכנולוגיות רכב) אבל יכולות להגביר את חוויית הלקוח. אי אפשר להתאהב בטכנולוגיה לשמה אלא צריך להפוך את החיים ליותר קלים וכיפים. בנוסף, צריך לבדוק האם הטכנולוגיה הזאת הופכת את החברה (Society) לטובה יותר, אחרת היא לא צריכה להתקיים. קורקינטים עושים את החיים של חלק מהאנשים טובים אבל האם הם מטיבים את החיים של כולם? זו שאלה פתוחה. במידה רבה זה מחמיר את בעיות התחבורה. אם נתאהב בטכנולוגיה ונשאיר את האדם בחוץ נחיה בחברה דיסטופית", אמר פורד במפגש עם העיתונאים.

תעשיית הרכב נמצאת כבר כמה שנים עמוק במרוץ לרכב האוטונומי במקביל לענקיות הטכנולוגיה שמפתחות עבורה רכיבים. חברות כמו אינטל ואנבידיה שיש להן נציגות בישראל, פועלות בתחומים אלה ומפתחות שבבים שנועדו במיוחד לרכב האוטונומי. מובילאיי, מובילה עולמית בשוק מערכות הסיוע הבסיסיות לנהיגה, נרכשה על ידי אינטל בדיוק לשם כך - להפוך את אינטל לספקית חומרה לרכב אוטונומי.

מתי להערכתך צפוי הרכב האוטונומי לעלות על הכביש?
"אמנם הטכנולוגיה מתפתחת מהר וכל הנושאים שצריכים להיפתר נפתרים, אבל כבר לפני שנתיים-שלוש היו תחזיות שיהיו רכבים והיו צריכים לסגת מהן. אנחנו לא נסוגנו מהתחזיות. היו דברים שהתגלו כיותר קשים מאשר כשהצהירו עליהם מראש. פה לא מדובר על פיתוח תוכנה, שם אתה יכול לצפות לרמת איכות של 75% ולתקן בהמשך, אי אפשר לשחק עם זה. את הרכבים הראשונים נראה במהירויות נמוכות ובמזג אוויר טוב, והשיפור יגיע בשלב מתקדם יותר".

"צריך ליצור ברכב חוויה שכוללת את חמשת החושים"

הרכישה של חברת מובילאיי הייתה אחד ממנועי הצמיחה של תעשיית האוטוטק הישראלית, שכוללת מאות סטארט-אפים בתחום. זו אחת הסיבות העיקריות בגינן כמה מענקיות הרכב כבר מפעילות מרכזים בישראל, תוך שהן מתחרות עם ענקיות הטכנולוגיה על הכישרונות והטכנולוגיות המקומיות.

בין החברות הפועלות בישראל בתחום אפשר למנות בראש ובראשונה את ג'נרל מוטורס, שהקימה בישראל מרכז מחקר ופיתוח לפני כ-11 שנים ומפעילה רכבי ניסוי של קאדילק ושברולט; ב.מ.וו, שצפויה להתחיל להפעיל בישראל עד סוף השנה צי של רכבי ניסוי אוטונומיים במקביל להשקה של מרכז המו"פ של החברה בישראל; פולקסווגן, שהשקיעה ב-Gett סכום של 300 מיליון דולר ב-2016, הקימה לפני כשנה מרכז חדשנות וכן מפעילה פרויקט משותף עם צ'מפיון ומובילאיי. בסך הכל פועלות בישראל נציגויות ישירות של למעלה מ-20 יצרניות וספקיות בתחום, הפועלות לאיתור טכנולוגיות והזדמנויות השקעה או רכישה.

פורד הודיעה כי מרכז המחקר בישראל יעבוד בשיתוף פעולה עם חברת הבת Saips (סאיפס) שמוביל המנכ"ל והמייסד אודי דנינו, שמונה גם למנהל הטכני של המרכז החדש בישראל. סאיפס היא חברת למידה חישובית ופתרונות ראייה ממוחשבת, שפורד רכשה לפני כשלוש שנים. המרכז יכלול מעבדת רכב, שתאפשר לאנשי מרכז המחקר לבצע בדיקות היתכנות ותהיה נגישה גם לסאיפס על מנת להמשיך ולקדם את עבודתם בתחום הרכב האוטונומי. המרכז מצטרף לשלושה מרכזי מחקר של פורד בגרמניה, בסין ובארה"ב.

דיברת בנאום על חשיבותם של שותפים - תוכל לפרט ולספר מה נמצא בצנרת?
"כבר הצהרנו על שיתוף פעולה עם פולקסוואגן, ואנחנו פתוחים לשיתופי פעולה נוספים. אמנם התכוונתי לסטארט-אפים אבל אפשר גם עם יצרניות אחרות".

באילו תחומים?
"ברכב אוטונומי חושבים על הרכב והמורכבות של חווית הנהיגה, אבל זה רק חלק מהמשוואה. יש בכלל משמעות למותג בעידן הנוכחי? התשובה היא כן, אבל כדי להצליח לעשות זאת צריכים לייצר חוויה שכוללת את כל חמשת החושים. לכן לסטארט-אפים שאין להם קשר לתעשייה יש הזדמנות גדולה יותר. משהו שיוצרים בתחומי הבידור עשוי להיות מעניין לנו בדרך שהיום לא נראית מובנת מאליה. השינוי כה מהיר, שעד שנרכוש ונבין - מישהו אחר יעשה משהו יותר חדשני".

אחד המנהלים הבכירים בפורד צוטט כצופה שלחברה יהיו רובוטים למשלוחים ורכב אוטונומי עד 2021. התחזית הזאת תקפה?
"אנחנו עובדים על זה. לפני כמה שבועות היה רובוט שכבר העביר חפצים. אחת הבעיות שצריכים לפתור היא ה'מייל האחרון' או מה שנקרא מיקרו-מוביליטי. הבעיה היא שזה יוצר כאוס. אנשים משאירים קורקינטים בכל מקום ולא ברור האם הם יכולים לנסוע על המדרכה או על הכביש, אבל זה אחד הניסיונות לפתור את הבעיה ויהיו עוד הרבה ניסיונות אחרים. אולי הפיתרון יהיה רובוט - כי הוא יכול להגיע לא רק לבתי מגורים, אלא גם להיכנס לתא המטען של האוטו".

איך משבר הסחר בין ארה"ב לסין נוגע אליכם? האם אתה מודאג שיפגעו בחברה ובמכירות?
"אנחנו חברה בינלאומית והסתדרנו עם כל משטר פוליטי, אז אנחנו סתגלנים. אבל יש עניינים של טווח קצר שמוכרחים לטפל בהם. אני אגיד את זה כך: בהשוואה לתעשיות אחרות אנחנו יותר רגישים לחוסר ודאות. בפיתוח המוצר, לחומרה ולתוכנה יש מחזוריות שונה, ולמרות שהם לאט-לאט מתמזגים, אצלנו דברים עדיין מתנהלים בטווחים יחסית ארוכים יותר. שני הצדדים כאן חושבים שבהירות ו-ודאות אלה יעדים שצריכים לשאוף אליהם, יש משא ומתן, הם שומעים אותנו, ואני לא היחיד שטוען כך - יש קולות כאלה בשני הצדדים.

פורד נשאל במפגש העיתונאים לגבי ציטוט שלו לאחר רכישת מובילאיי, לפיו החברה הישראלית היא "פרנמי", כלומר ידיד-אויב. "אני אמרתי את זה? אני מבקר אצלם מחר. הייתי בדירקטוריון של איביי לפני כ-15 שנים, שם הכרתי והבנתי את עמק הסיליקון. הייתה לי גם קרן הון סיכון. היה ברור אז מי הלקוחות, מי הספקים ומי המתחרים ולפעמים היו גם מיזמים משותפים. כשהצטרפתי לדירקטוריון של איביי לא האמנתי שפורד תהיה בעולם כזה שיש בו משהו כמו 'פרנמי'. זה שונה עבורנו, זו תופעה חדשה שלא מוכרת בתעשיות אחרות".