פרשת משככי הכאבים: בית המשפט באוקלהומה סירב לקבל את הסדר הפשרה של טבע

(עדכון) - שופט מחוז קליבלנד באוקלהומה, טד בלקמן, סירב לקבל את ההסדר עליו חתמה טבע ליישוב פרשת משככי הכאבים • דורש לדעת לאן יופנו הכספים שטבע הסכימה לשלם במסגרת ההסדר • במקביל גדל מספר המהמרים נגד התאוששות מניית טבע, שצנחה לשפל של כ-20 שנה

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מניית טבע  נפלה במעל ל-4% בבורסה בניו יורק מתחת ל-9 דולר למניה, ולשפל של כ-20 שנה, בצל הדיווח לפיו שופט בית משפט של מחוז קליבלנד באוקלהומה, טד בלקמן, סירב לקבל את ההסדר עליו חתמה טבע ליישוב פרשת משככי הכאבים.

כזכור, טבע הסכימה לשלם 85 מיליון דולר ליישוב הפרשה ללא הודאה על אשמה. עם זאת, כעת שופט המחוז סירב לאשר את ההסדר בשלב זה, ודרש לקבל מידע נוסף ממדינת אוקלהומה על אופן חלוקת הכספים שתשלם טבע, על-מנת להבטיח כי ההסדר אינו מפר את חוקי המדינה. בלקמן הדגיש כי ברצונו לפרסם את המידע לציבור.

במקביל, מספר פוזיציות השורט (הימור נגד המניה) של המשקיעים בסקטור הפארמה גדל ב-10% במחצית השנייה של חודש מאי, כך לפי דוח של רויאל בנק אוף קנדה (RBC) שפורסם היום (ד'). שתיים מהחברות הבולטות בהן ההימור נגד המניה גדל הן אלרגן וטבע  הישראלית, וזאת על רקע החקירות נגד החברות במסגרת פרשת התרופות האופיואידיות, כך לפי הדיווח. 

לפי הדוח, מספר פוזיציות השורט על טבע עלה ל-75.3%, לכ-3% מהסחורה הצפה, ועל אלרגן ל-43.9%, העומד כעת על 2% מהסחורה הצפה. פוזיציות השורט על טבע הוכפלו מאז אמצע אפריל, כך לפי הדיווח.

אמון המשקיעים בטבע נשחק לאורך השנתיים האחרונות על רקע רכישות כושלות, ובראשן רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, אקטביס ג'נריקס, שהותירה את טבע עם חוב שצומצם כעת ועומד על כ-28.7 מיליארד דולר. פרשת תיאום מחירי התרופות הגנריות בארה"ב שהתפוצצה בחודש שעבר לא הוסיפה לסנטימנט השלילי, כאשר הוגשה תביעה על-ידי 44 מדינות נגד 20 חברות וטבע בראשן בחשד לתיאום מחירים.

בסוף השבוע האחרון סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את הדירוג של טבע מרמה של BB ל-BB מינוס והתירה את אופק הדירוג כשלילי. הורדת הדירוג משקפת את ציפיות Fitch לכך שרמת המינוף של טבע (יחס החוב ברוטו ל-EBITDA) תישאר מעל 5 גם אחרי 2020, בשל צמיחה איטית מהצפוי בהכנסות, אתגרים הקשורים לעלויות, השחיקה במחירי בגנריקה ופשרות משפטיות.