שש סיבות להצביע בעד מדינת הלכה

למרות כל הבהלה ברשתות החברתיות, יש לא מעט הטבות בהלכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור
ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אוריה תדמור

דירות חינם, ריבית אפס, חוק נגד שיימינג ואפילו תספורת. הנה כמה הטבות מדהימות שהיו מתרחשות לו הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' הייתה מתקבלת.

נתחיל מהסוף, לא תהיה פה מדינת הלכה, אבל כמות הפייק-ניוז ברשתות החברתיות יכולה לשכתב את התנ"ך מחדש. אז לפני שנחשוש מסקילה לנואפות (ספויילר: לא יקרה) שימו לב אלו הצעות יש למדינה הזו להציע. את חלקן היינו שמחים לאמץ בחום.

דירות חינם

זאב ז'בוטינסקי הרביזיוניסט מאוד אהב את מודל היובל, ואף כתב שלו היה עומד בראש מדינה, הוא היה מנהיג בה את חוק היובל.

המשמעות? כל קרקעות המדינה מחולקות בשווה לכל בית-אב במדינה. כל אחד מקבל שטח קרקע ועליו בונה בית (שכיום רכיב הקרקע מתוך הדירה מגיע לכ-30%), לאחר מכן אדם רשאי כמובן למכור את ביתו, אך רק במתכונת של חכירה ל-50 שנה. מדי 50 שנה משק הנדל"ן כולו מתאפס על נקודת ההתחלה, וכך גם אנשים שירדו מנכסיהם חוזרים אל נחלת הקרקע הפרטית שלהם.

מכשיר אדיר בדרך לשוויון חברתי שגם קפיטליסטים סגדו לו.

חוק נגד שיימינג

אם במקרה יש לכם עסק, או שאתם ממלצרים באיזו מסעדה, תודו שאתם לפחות חוששים מהרגע הזה שבו לקוח לא מרוצה יוצא אייפון ויצלם אתכם לשיימינג.

"חוויית שירות" למרות שהיא כלי צרכני חשוב, הפכה להיות אימתם של בעלי העסקים ונותני שירות לעיתים באופן מוגזם, מנוצל לרעה, לא עומד במבחן בית המשפט. אריאל רוניס ז"ל התאבד בעקבות פוסט של אשה שהאשימה אותו בגזענות.

האשה לא יושבת היום בכלא ולא שילמה פיצוי של שקל אחד למשפחה. במדינת הלכה ישנם כללי האסור והמותר לגבי הפצת מידע, גם מהימן, לידיעת הכלל. מותר, אך עם הגבלות.

ריבית אפס

דירה זה נחמד, אבל גם על העסק הראשון שפתחתם או על הלימודים צריך לשלם. אם היום אנו הולכים לבנק ומשלמים הון עבור אשראי, במדינת הלכה תקבלו הלוואה בחינם. אסור ליטול ריבית כנגד הלוואה.

משקיעים שירצו תשואה יצטרכו להפוך לשותפים במיזם, ויחלקו ברווחים אחרי האקזיט, או אפילו במהלך הרווחיות השוטפת, אבל רק בתנאי שיש רווחים, בדומה לאנג'לים (אמידים המשקיעים בחברות ויזמות) תחשבו שוק שכולו מתנהל ככה. גן עדן לסטודנטים, יזמים ועסקים צעירים.

קדושת החיים

בשנת 1971 היא הייתה ישראל למדינה השלישית בעולם שחוקקה חוק חגורות בטיחות ברכב. יוזם החוק היה הרב יהודה מאיר אברמוביץ' מאגודת ישראל. הסיבה: קדושת החיים הטבועה עמוק ב- DNA של המשפט העברי.

לכן היהדות הייתה הראשונה לבטל את עונש המוות, אלפי שנים לפני שבוטל בתרבויות אחרות. הסנהדרין, הערכאה העליונה שהייתה מוסמכת להטיל עונש מוות העדיפה שהעונש יהיה הרתעתי בלבד, ולכן ברגע שהתקרבו מקרי רצח והיא נאלצה לכאורה לגזור דיני מוות, היא השעתה את עצמה ובכך ביטלה את עונש המוות דה-פאקטו.

שיקום אסירים

והנה עוד דבר תקדימי: שיקום אסירים ושילובם בחברה. במקום לזרוק עבריינים לכלא, גנבים יקבלו הזדמנות שנייה לעבוד כשכירים אצל משפחה אמידה, מבוססת ונורמטיבית. בתנ"ך קרוא לזה "עבד", אבל אל תתנו לטרמינולוגיה להטעות אתכם. אסור היה אפילו לבקש ממנו לצחצח נעליים, וחובה היה על המעסיק לספק לו את אותה רמת חיים ממנה הוא נהנה.

אגב, זה בדיוק הזמן לחשוב על קווים לדמותו של המעסיק שמוכן לתת לעבריין משתקם לגור אצלו בבית, ואף שילם לו קצבת שחרור בתום התקופה כדי שיוכל להשתלב בחיים האזרחיים.

הטרדות בעבודה

כולן מכירות ומכירים את השלט הזה בפינת הקפה הקובע כללים להתנהגות נאותה בעבודה. אחת מתוך אחת תספר על הפעם האחת שזה לא עזר. במדינת הלכה-יהודית נאסר על גבר זר לפנות לאשה באופן מיני או בוטה, אסור לו לגעת בה גם אם הוא מספר אחר כך ש"לא התכוונתי לכלום", ואפילו אסור לו לשהות איתה בחלל סגור פרק זמן שעולה על נסיעה במעלית, בערך.

איבדתי אתכם? דווקא כלת פרס ישראל פרופ' רות גביזון חשבה לאמץ זאת כנורמה, ואני בטוח שהרבה נשים יודו לה.

אז מדינת הלכה כנראה שלא תהיה פה, אבל ישנן לפחות שש סיבות להצטער על כך.

הכותב הוא פובליציסט חרדי