המאבק על שדה דב: רה"מ נפגש עם חולדאי ויצחק הלוי

היום בשעות אחר הצהריים התכנסו ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי יחד עם ראש השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס עם נתניהו בניסיון להשיג דחייה של מועד סגירת השדה • לא התקבלה החלטה אופרטיבית, אך נראה כי ראש הממשלה נחוש למצוא פתרון למשבר • מנהלי הגוש הגדול: "אם יופסקו הטיסות ולא יחל הפינוי מיד, נראה בכך הפרה יסודית ובוטה לכל דבר ועניין אשר תג המחיר שבצידה ברור"

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

היום בשעות אחר הצהריים התכנסו ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי וראש השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בניסיון להשיג את מבוקשם בעניין שדה דב: דחייה של מועד סגירת השדה מה-1 ביולי, לפחות בחצי שנה. לא התקבלה החלטה אופרטיבית אולם רוח הדברים היא שראש הממשלה מנסה למצוא פתרון משפטי ופוליטי כדי לצאת מהפולנטר של שדה דב.

נכון לעכשיו, כאמור, אין הסכם. במסגרת המאבק מתוכננת לצאת ביום שני הפגנה המונית מול משכנו של ראש הממשלה בירושלים, מהלך עליו הכריזו מוקדם יותר השבוע, כאשר ראשי הערים יחד עם מלונאים בכירים בישראל והתאחדות המלונות כינסו מסיבת עיתונאים נוספת בה הם קראו, בגיבוי יו"ר ההסתדרות שהכריז על תמיכתו במאבק, לפחות לדחות את סגירת השדה ולהתחיל בבנייה בשלבים. כלומר, הקמה של כ-4,800 יחידות דיור בשנים הקרובות והשארה של מסלול אחד. באותה מסיבת עיתונאים הכריז ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי על פרישתו מתנועת הליכוד עמה הוא מזוהה בגלל סגירת שדה דב. ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי שב והדגיש כי מדובר באיוולת וכי ראייתו היא האינטרס של העירייה, שלכאורה אמורה לברך על סגירת השדה, אלא כאזרח המדינה שנלחם באי סגירה של תשתיות תעופה.

בינתיים, מנהלי הגוש הגדול, שמייצגים כ-1,900 בעלי הקרקעות שמחכים לממש את זכותם על הקרקע אותם רכשו בתחלית שנות ה-90, לא נחים על זרי הדפנה. הם העלו קמפיין הסברתי ארצי ומקיף למשמעויות של אי סגירת השדה במועד והערב הם מוסרים כי: "אי עמידה של המדינה בהתחייבותה לפינוי השדה ביום 1.7.19 ואיחור כלשהו של הפינוי ולו קל שבקלים, משמעו החזרת הסכומים שלעיל לבעלי הקרקע והפסד הכנסות של כ-12 מליארד שקל למדינה". החזרת הסכומים עליהם הם מדברים מתייחסים למיליארדי שקלים שבכוונתם לתבוע מהמדינה רטרוקאטיבית על השימוש בקרקע (זאת אחרי שחתמו על הסכם ויתור של 50% משווי הקרקע במסגרת ההתדיינות המשפטית וארוכת השנים).

מנהלי הגוש הגדול מסרו כי: "בשעה זו מנסים ראשי הערים להפעיל לחץ פוליטי על ראש הממשלה במסגרת פגישה פוליטית שהם מקיימים עמו. אנחנו, ממקום של אחריות, אומרים כי אם יתפתו לדחייה קלה, הדבר יוביל לסכסוך משפטי עם משמעויות כספיות שכולם, ובעיקר המדינה, יפסידו ממנו. אחרי שהסתבר כי חולי אילת יטופלו לפחות כפי שטופלו קודם, התיירות תמשיך לדשדש כפי שהינה מדשדת עתה כששדה דב פעיל, ואי הנוחות שיצרה אילת כשהוציאה את השדה מהעיר פוגע בה מאוד, עברו מובילי הספין מטעמה להפעלת לחצים בלתי סבירים לדחיית הפינוי 'במספר חודשים'. התרגיל הזה לא יעבוד. המדינה קיבלה מבעלי הקרקע 4 מיליארד שקל בזכויות בנייה ופטור מתשלום דמי שימוש של למעלה ממיליארד שקל נוספים. זאת תמורת התחייבותה לפנות את שדה דב תוך זמן סביר והתחייבותה הנוספת כי הטיסות האזרחיות משדה זה תיפסקנה לפני הפסקת הטיסות הצבאיות. הזמן הסביר חלף זה מכבר. אין זה סביר כי בתקופה של עלייה בגירעון, קיצוצים רוחביים והעדר תקציבים לחינוך, בריאות, ורווחה והצורך בפתרונות דיור אלה יהיו סדרי העדיפות של הממשלה.

"הובא לידיעתנו כי מועלה רעיון חדש - הפסקת הטיסות, אך ללא שתעשה כל עבודה במסלול ובתשתיות שבו בהמתנה 3 חודשים כביכול כדי לראות אם נתב"ג נותן מענה ראוי. אנו מבקשים להבהיר ולחדד כי אם יופסקו הטיסות ולא יחל הפינוי מיד לצורך הקמת התשתיות והקו הירוק בכללם, עבודות אמורות להתחיל כבר ב 2.7.2019, נראה בכך הפרה יסודית ובוטה לכל דבר ועניין אשר תג המחיר שבצידה ברור".

בתגובה לפניית "גלובס", נמסר ממטה המאבק נגד סגירת השדה: "אכן רה"מ נתניהו זימן היום את ראש העיר אילת ונוספים לפגישה. עלו מספר אפשרויות אך לא הושג בנתיים שום סיכום אופרטיבי. אנו נערכים במלוא המרץ להמשך המאבק הציבורי והעצמתו ומתכוננים להפגנת אלפים ביום שני מול בית ראש הממשלה בכותרת: ״נתניהו אתה מוכר את אילת ואת תושביה עבור בצע נדלני לבעלי ההון".