בית ההשקעות פסגות השיק את "אמנת פסגות להשקעות אחראיות"

ברק סורני, מנכ"ל פסגות: "זה עניין של גם וגם. השיקול הראשון בבחינת כל השקעה ימשיך ויהיה החובה לשמור על כספי העמיתים תוך שאיפה למקסום התשואה" • סר רונלד כהן: "יש מעבר ממדידת החזר כלכלי ומדידת סיכונים למדידת השפעה"

"קיים קשר ברור וחיובי בין ההשקעות החברתיות לבין הביצועים הפיננסיים של חברות" - כך הסביר ברק סורני, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, באירוע השקת "אמנת פסגות להשקעות אחראיות", שנערך הבוקר (א') בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. 

הבנה זו היא שהביאה, לדברי סורני, את בית ההשקעות להכריז על אמנה מנחה להשקעות אחראיות (או בשמן האחר - השקעות אימפקט), המאגד שלושה תחומים - סביבתי, חברתי ונושאי ממשל התאגידי (ESG). גישה זו, לדבריו, תתרום בסופו של דבר לשיפור התשואה לאורך זמן, תפחית את הסיכון בתיקים המנוהלים ובהמשך - היא עשויה לשפר את הנורמות הקיימות בשוק ההון הישראלי.

בתוך כך דאג סורני להבהיר כי השיקול הראשון בבחינת כל השקעה ימשיך ויהיה החובה לשמור על כספי העמיתים תוך שאיפה למקסום התשואה. "זה עניין של גם וגם", הוא הדגיש. הוא ציין כי האמנה תפעל כקוד פתוח על מנת שניתן יהיה לעדכנה במהלך הדרך.

את נאומו של סורני קטעה מחאה שקטה יחסית מהקהל - כשמספר מפגינים נושאי שלט מחו על כך שפסגות ממשיך להזרים כספים לפרויקט מאגר הגז הטבעי לוויתן. "אתייחס להכול", הבטיח סורני.

כאמור, עקרונות האמנה הם: שילוב נושאי חברה, סביבה, וממשל תאגידי בתהליכי ניתוח חברות ותהליכי קבלת החלטות - ציון ESG יצורף לאנליזות (בשיתוף חברת Greeneye, לכלכלה סביבתית); גילוי אקטיביות כבעלי מניות ושילוב נושא השקעות אחראיות במדיניות המעורבות המוסדית ובנוהלי העבודה של פסגות; וחתירה לגילוי נאות בסוגיית השקעות אחראיות מהגופים בהם פסגות משקיע, בשיתוף פעולה עם הרגולטורים לקידום הנושא בשוק ההון בישראל. בנושאים החברתיים ניתן למנות בין היתר גיוון מגדרי בדירקטוריון, בחינת רצף של אירועים שליליים, בהם למשל תאונות עבודה של חברות בנייה.

עוד במסגרת זו חתם פסגות באחרונה על יוזמת PRI - Principles for Responsible Investments, הפועלת בשיתוף האו"ם. "אנחנו הגוף הישראלי הראשון שמצטרף ליוזמה זו בה כ-2,500 חברים, ושהמטרה שלה לדאוג שהעולם יהיה מקום טוב יותר בעולם ההשקעות", הצהיר סורני. ביוזמה חברים ארגונים דוגמת בלאקרוק, ברקליס, HSBC ,UBS, JP מורגן ואחרים. עם החתימה מתחייב פסגות לשקיפות מול הארגון, על-מנת לאפשר לו לבחון את השקעותיה. 

העולם עובר טרנספורמציה

בהמשך, הזמין סורני לבמה את סר רונלד כהן, מייסד אייפקס פרטנרס, וממייסדי קרן האימפקט ברידג'ס. "האתגר הגדול ביותר עבורי הוא לנאום בעברית", פתח כהן בחשש, "לכן כדאי שאעבור לאנגלית", הוא התנצל בחיוך. כהן בירך את פסגות על המהלך. "העולם עובר טרנספורמציה במחשבה", הוא אמר, "בעבר ההשקעה הייתה רק ברווחיות, בהמשך החלו לחשוב על ניהול סיכונים. מה שאנחנו רואים היום, וזה קורה מסיבות שונות, זה מעבר ממדידת החזר כלכלי ומדידת סיכונים למדידת השפעה. היום מחפשים משמעות. צעירים באים ואומרים - די לנו רק לעבוד. אנחנו רוצים עבודה עם משמעות שתשפר את החיים בכדור הארץ. חלק מזה הוא תגובה למשבר של 2008. חלק אחר נובע מההבדלים ברווחה הכלכלית, דבר שרואים אותו גם בישראל.

"כשבראנו את מדיניות הרווחה חשבנו שיצרנו הגנה. אבל מה שגילינו זה שאנשים שנולדו למשפחות 'הלא נכונות' נתקעו מאחור. הממשלות הרימו ידיים - הן לא יכולות להתמודד כי הן לא הסביבה ליצירת חדשנות", הסביר כהן. ולא רק בקרב הצעירים והממשלות רואה כהן גורם מאיץ, אלא גם בקרב האוכלוסיה הבוגרת, "גם המבוגרים חוששים מהמקום שאליו הם ייצאו לפנסיה.
"המגזר הפרטי לא רק מייצר בעיות, הוא גם מייצר פתרונות", טען כהן, "כשמדברים על הנושאים האלה חושבים בדרך כלל על פילנטרופיה ונתינת כסף. אבל ההשקפה שלי שונה. טאלנטים לא רוצים לעבוד בחברות שנחשבות מזיקות, וגם המשקיעים לא רוצים להשקיע בהן - יש עוד דרכים לעשות כסף. בחברות כאלו קיים סיכון שההון ייפגע כי המשקיעים יתרחקו ממך".
כדוגמה לפעילות אימפקט אחראית ציין כהן לדוגמה את חברת אורקם של מייסדי מובילאיי ובראשם פרופ' אמנון שעשוע, שגייסה עשרות מיליוני דולר. החברה שמפתחת טכנולוגיה המסייעת לכבדי ראייה ועיוורים, נתנה, לדברי כהן, מענה להזדמנות, שבכוחו לתרום לכלכלה העולמית. 

כהן המשיך והתייחס גם לישראל כהזדמנות, זאת בין היתר בשל פוטנציאל ענף ההייטק הצומח. "התחלתי להשקיע בישראל בשנת 1993 כשהשקנו את קרן לאומי אייפקס. זה היה לפני המהפכה הטכנולוגית. מי היה מאמין שישראל תגיע למעמדה הטכנולוגי הנוכחי?", הוא אמר, "בישראל יש אתגרים חברתיים רבים כמו אי שוויון, אתגרי חינוך, שיכון, עוני ומגזרים שונים שמעורבים. הממשלה עושה את מאמציה הגדולים, אבל אם נוכל להביא יזמים שיעזרו טכנולוגית, הם יוכלו לעשות את זה טוב יותר. עולם השקעות האימפקט הוא היעד לכל השוק הפיננסי. בעוד 5 שנים ננתח את הקשר בין צמיחה לבין אימפקט. חשיבה זו תביא אותנו לכלכלת אימפקט. השקעות אימפקט שמות אותנו על המסלול לכלכלת אימפקט. בשנת 2030 השקעות האימפקט יהיו שוק של 30 טריליון דולר", סיכם כהן. 

עוד דיברו, הסבירו והשתתפו: נגה לבציון נדן, מייסדת ומנכ"לית Greeneye ושותפה מנהלת בקרן ההשקעות האחראיות Value2; יובל הברמן שותף בקרן Value2; ניצן קמחי, שותף מייסד באברהם הוסטלס; ד"ר דניאל סאמרפילד, ראש מחלקת תאגידים בקרן הפנסיה USS; רן גרודצקי, שותף מנהל בקרן ברידג'ס; תמרה דירקטור, מנכ"לית פסגות ני"ע; אהוד שפירא, לשעבר יו"ר פסגות והיום דירקטור; רענן כהן, לשעבר ח"כ ושר, חבר דירקטוריון עמ"י; ואחרים.