דיווח: יצרניות שבבים אמריקאיות מנסות לרכך את החרם על וואווי

לפי דיווח רויטרס, חברות כמו קוואלקום ואינטל מבצעות לובי פוליטי על ממשלת ארה"ב במטרה להקל את החרם על הענקית הסינית • מחלקת המסחר האמריקאית הכניסה את וואווי ל"רשימה שחורה" בטענה כי החברה מרגלת אחרי חברות ואינדיבידואלים עבור ממשלת סין

וואוואי / צילום:   Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
וואוואי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

יצרניות שבבים אמריקאיות המספקות שבבים לוואווי, בהן קוואלקום ואינטל, מבצעות לובי פוליטי על ממשלת ארה"ב במטרה להקל את החרם על הענקית הסינית - כך דווח ב"רויטרס". לאחרונה מחלקת המסחר האמריקאית הכניסה את וואווי ל"רשימה שחורה" של חברות, כאשר משמעות הצעד היא שלחברות אמריקאיות אסור למכור לה רכיבים ללא אישור מיוחד מהממשל, מאחר שבארה"ב טוענים כי וואווי מרגלת אחרי חברות ואינדיבידואלים עבור ממשלת סין.

לפי הדיווח, בכירים מאינטל ומחברת השבבים Xilinx השתתפו בסוף מאי בפגישה עם מחלקת המסחר האמריקאית בנושא, וגם קוואלקום הפעילה לחצים בנושא על מחלקת המסחר. היצרניות טענו כי מוצרים כמו סמארטפונים ושרתים שוואווי מוכרת, משתמשים ברכיבים שזמינים באופן נרחב ולכן לא סביר שיהוו איום בטחוני כמו שציוד ה-5G של החברה עשוי להוות. קוואלקום למשל מעוניינת להמשיך למכור לוואווי שבבים עבור מכשירים כמו טלפונים ושעונים חכמים.

לחרם על וואווי משמעויות כלכליות מרחיקות לכת עבור אותן חברות. מתוך 70 מיליארד הדולר שוואווי הוציאה על קניית רכיבים ב-2018, 11 מיליארד דולר מתוכם הגיעו לחברות אמריקאיות הכוללות יצרניות שבבים. חברת השבבים ברודקום, שלפי הדיווח לא לקחה חלק במאמצי הלובי, פרסמה לאחרונה תחזית לפיה מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והחרם על וואווי יביאו למכירות נמוכות ב-2 מיליארד דולר עבורה השנה.

באיגוד תעשיית המוליכים למחצה (SIA) הודו בפני "רויטרס" כי הם ארגנו פגישות ייעוץ בין ממשלת ארה"ב והחברות במטרה לסייע להן לעמוד בתקנות ולהסביר לבכירים מה תהיה השפעת החרם על החברות. "נראה שטכנולוגיות שלא נוגעות לבטחון לאומי לא צריכות ליפול תחת הצו, והעברנו את הפרספקטיבה הזו לממשלה", אמר ל"רויטרס" ג'ימי גודריך, סגן נשיא למדיניות גלובלית ב-SIA.

מוקדם יותר החודש, יו"ר וואוי ליאנג הואה אמר לכתבים סיניים כי גם גוגל קיימה מאמצי לובי כדי שתוכל להמשיך למכור לוואווי חומרה, תוכנה ושירותים. גוגל הצהירה בעקבות הפרסומים כי היא משתפת פעולה עם מחלקת המסחר מתוך מטרה לוודא שהיא עומדת בתקנות החדשות שיצאו.

בעוד שהחברות האמריקאיות מקיימות את מאמצי הלובי לטובת וואווי, נראה שוואווי עצמה נמנעת מקיום לובי כזה. וואווי הפחיתה את מאמצי הלובי שלה כבר בשנה שעברה, כאשר לפי דיווחים פיטרה חמישה עובדים במשרד שלה בוושינגטון, וקיצצה בהוצאות על לובי. לעומת זאת, וואווי נלחמת בצעדי ארה"ב בזירה המשפטית וכן באמצעות קמפיין יחסי ציבור שכולל שורת ראיונות של מנכ"ל החברה רן ז'נגפיי, שנועדו ככל הנראה כדי לשפר את תדמית החברה במערב.

אנדרו וויליאמסון, סגן נשיא בוואווי, אמר לאחרונה בראיון במקסיקו כי החברות שמוציאות לפועל מאמצי לובי "עושות זאת כי עבור רבות מהן, וואווי היא אחת הלקוחות הגדולות" והוסיף כי יצרניות שבבים יודעות שלהפסקת היחסים עם וואווי עשויות להיות עבורן השלכות "קטסטרופליות".