אחרי אנפורנה: אביגדור וילנץ השיק שבב בינה מלאכותית למרכזי נתונים

השבב החדש של הבאנה מצטרף לשבב בינה מלאכותית למכשירי קצה, שהשיק הסטארט-אפ בנובמבר • בהבאנה, שאינטל היא אחת מהמשקיעות שלה, אומרים כי השבב החדש למרכזי הנתונים מהיר פי ארבעה מזה של אנבידיה

אביגדור וילנץ / צילום: תמר מצפי
אביגדור וילנץ / צילום: תמר מצפי

הסטארט-אפ הישראלי הבאנה לאבס (Habana Labs) הודיע על השקת שבב חדש בשם "גאודי", המיועד לשלבי האימון של בינה מלאכותית ומיועד למרכזי נתונים (דאטה סנטרים). שבב זה מצטרף לשבב הבינה המלאכותית הראשון של החברה - "גויה" - שהושק בנובמבר בשנה שעברה ומיועד לשלבי היישום של בינה מלאכותית (Inference) במכשירי קצה (Edge).

שלבי האימון של הבינה המלאכותית נחשבים עתירי משאבי מחשוב ומדובר בתחום שבו מובילה ענקית השבבים אנבידיה עם שבבים בטכנולוגיה שנועדה במקור לעיבוד גרפי והוסבו לצרכי עיבוד בינה מלאכותית. הייחוד של הבאנה, כמו גם של חברות כמו היילו הישראלית או גרפקור הבריטית, הוא שמדובר בשבבים שתוכננו מן היסוד לצרכי עיבוד בינה מלאכותית.

מאחורי הקמת הבאנה עומד מייסד גלילאו, אביגדור וילנץ, שגם היה המשקיע הראשון בחברה. ליוזמת הקמת הבאנה ב-2016 הצטרפו דוד דהן המכהן כמנכ"ל, ורן חלוץ המשמש כסמנכ"ל פיתוח (ובנו של הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ). השניים יוצאי חברת פריים סנס, שנרכשה על ידי אפל ב-345 מיליון דולר ב-2013 והטכנולוגיה שלה שולבה באייפון X. מנהל העסקים של החברה הוא איתן מדינה, מי שהיה סמנכ"ל הטכנולוגיה בגלילאו. וילנץ הוא ממייסדי אנפורנה שנמכרה לאמזון ב-2015 בעסקה של 370 מיליון דולר. הבאנה פועלת בתל אביב, בקיסריה, בסן חוזה, בבייג'ינג ובגדנסק שבפולין. מאז הושק שבב הגויה לפני כתשעה חודשים צמחה מצבת החברה מ-120 ל-150 עובדים, והיא מתכננת להגדילם ל-200 עובדים בחצי השנה הקרוב. 

על פי הבאנה, במבחן ביצועי הבינה מלאכותית הנפוץ ResNet-50, מציג שבב הגאודי - בתנאים מסוימים - ביצועים של קרוב לפי ארבעה לעומת שבב V100 של אנבידיה. יתרון נוסף לדברי מדינה הוא ששבבי הבאנה ניתנים להתקנה במארזים קיימים במרכזי נתונים.

מדינה סיפר עוד כי השבב הקודם "גויה" כבר משווק ללקוחות, החל מהשנה שעברה, בארה"ב, בסין ומקומות נוספים. מדינה סירב לפרט באשר להיקף המכירות - ביחידות או בסכומים: "אנחנו לא מפרסמים שמות של לקוחות וגם לא נתונים של מכירות. חלק מהלקוחות נמצאים בתהליך של התאמות, וחלק הם לקוחות של החברות הגדולות וזה לא האינטרס שלהם להגיד שהם קונים ממישהו אחר". עם זאת, מדינה אמר כי הוא "יכול לומר שיש לא מעט לקוחות שקיבלו דוגמיות או שהתחילו לקנות בכמות".

עוד באשר ל-"גויה", בתחילת אפריל פרסמה פייסבוק באתר המפתחים שלה כי שתי החברות משתפות פעולה. לדברי מדינה, "פייסבוק, שהיא חברת הדאטה סנטרים הכי חשובה, עובדת איתנו - גם בנקודות נוספות שאי אפשר לדבר עליהן".

הבאנה הוקמה ב-2016 ומאז הקמתה גייסה 120 מיליון דולר. סבב הגיוס האחרון היה בנובמבר 2018, אז גייסה החברה 75 מיליון דולר בהובלת אינטל קפיטל. לסבב זה הצטרפו WRV Capital של ליפ-בו טאן (מנכ"ל חברת התוכנה לעיצוב שבבים קיידנס), קרן בסמר, באטרי ונצ'רס, סמסונג ומשקיעים נוספים.